וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 על 50: תצוגת היובל לצריף של דוד בן גוריון

50 שנה לפטירתו של"הזקן", 50 שנה לפתיחת צריף בן-גוריון לציבור הרחב. הצצה לתערוכה שהפכה לחלק בלתי נפרד מהמורשת הישראלית

צריף בן גוריון. יחצ,
צריף בן גוריון/יחצ

לפני חמישים שנה 'הזקן' נפטר, ואתר המורשת צריף בן-גוריון נולד. האתר נפתח לציבור לבקשתו של בן-גוריון, וכדי לממש את צוואתו. תפקידו העיקרי של האתר היה ועודנו שימור אקטיבי של ביתו של בן-גוריון על כל פריטיו, בכדי שהמבקרים, כעת ובדורות הבאים, יוכלו ללמוד באופן חוויתי ובלתי אמצעי על בן-גוריון ועל התקופה שבה פעל. ואולם, גם לאתר מורשת חיים משלו, והוא מהווה אתר דינאמי, המתפתח בהתאם לשינויי התפיסה המוזיאלית, להתפתחות הטכנולוגיה, ולרצון וליכולת של הצוות המוביל לתת מענה לצרכים החברתיים והערכיים המשתנים.

כדי שאתר מורשת יהיה מקום חי ותוסס, על האנשים הפועלים בתוכו לנהלו כאתר מושך, מעניין, מעשיר ורלוונטי לחיי המבקרים. התערוכה, מציגה את הצלחת הצריף במימוש ייעודו זה, מדגימה את האבולוציה של האתר, וחושפת את השותפים הרבים לדרך לאורך השנים: הנהלת האתר, חברי וחברות הצוות שהותירו את חותמם, אוצרי תערוכות, חברי וחברות קהילת שדה בוקר, ומעל כולם - הציבור הרחב, שמצביע ברגליו וממשיך להגיע ולהיות שותף בהבהרת רצונותיו וצרכיו.

תערוכה זו נוצרה מתוך הקשר התמידי עם הציבור הרחב, וכמענה לשאלות השכיחות ביותר שצוות הצריף נשאל: האם הצריף וחפציו נשמרו כשהיו? מי מגיע לכאן? ולבסוף- איך התפתח האתר לאורך השנים ומה צופן לו העתיד?

תצוגה במרפסת הצריף. יחצ,
תצוגה במרפסת הצריף/יחצ

בראשית הדרך, כל החדרים היו חסומים באמצעות מחיצות זכוכית עם מסגרות מתכת, החפצים היו מאחורי ויטרינות, כל זאת על מנת לשמור על החפצים. חדר העבודה פוצל לשניים, כדי לאפשר מעבר למבקרים. במסדרון הבית, הועמדה ויטרינה לשמירה על החפצים. אחד מחדרי השירותים הפך למחסן ואילו המחסן הסמוך למרפסת הפך למשרד. מחסן חיצוני נוסף הפך לחדרו של שומר הצריף (דלת הכניסה אליו הוזזה). את ההתאמות של הצריף לביקורים של הצבור הרחב תיכנן האדריכל ש. גרונדמן.

מסביב לצריף עצמו תוכנן גן על ידי האדריכלים - הגן ליפא יהלום ודן צור. בחזית הבית, נבנתה רחבה מרוצפת. מאוחר יותר, הוצבו ספסלי ישיבה ובכניסה לצריף הועמד שלט המספר את קורות חייו של -בן גוריון ומציג את תוכנית הבית . מגרש חניה ושביל כניסה לבית נבנו -כ 100 מטר מערבית לצריף. לא הייתה הקפדה על שימור סביבת הצריף. נותרו רק מספר צמחים מקוריים - צמחי חד המאבק מימין לכניסה לצריף, הקקטוס בכניסה ועץ הפלפלון והפיקוס בחזית הצריף. בפינה הדרום-מערבית לצריף נבנו שירותים למבקרים ומתחם הצריף גודר בהתאם לתכנון הוסרו צריף השומרים, המתפרה (מחשש לשריפות) וצריף גן הילדים, שעמד מאחורי צריפו של בן-גוריו. הבית נפתח לקהל ביום השנה הראשון למותו של דוד בן-גוריון ב' ו, כסלו תשל"ה 20.11.1974 , בטקס חגיגי שבו השתתפו גם ראש הממשלה גולדה מאיר ושר העבודה יצחק רבין ופרופסור אפרים קציר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מחיצה בחדר השינה. יחצ,
מחיצה בחדר השינה/יחצ

בשנת 1978 נפתח בצמוד למתחם הצריף "הפונדק": מסעדת דרכים אשר בהמשך מתפתח גם לקיוסק וחנות מזכרות המיועדים בעיקר למבקרי הצריף. הפונדק הופעל על-ידי חברי קיבוץ שדה בוקר אשר השכילו לתת מענה לצורך של התיירים באזור. הפונדק פעל עד שנת 2003.

בשנת 1997 המתחם עבר שינוי משמעותי מאוד: נוסף שטח גדול ממערב למתחם הצריף, במסגרת זו נבנה מגרש חניה גדול לבאי הצריף, עבודות פיתוח במטע הזיתים הסמוך הפכו את הגישה ממגרש החניה לצריף לנעימות, ונבנו סככות הדרכה בין עצי הזית. עוד תוספת חשובה ומשמעותית לאתר הצריף היא התרחבות לצריף נוסף, דרומית לצריף בן-גוריון, אשר בו מוקמת תערוכה המספרת על בן-גוריון.

הצריף ורחבת ההסבר. יחצ,
הצריף ורחבת ההסבר/יחצ
הצריף בפתיחה - מסדרון. יחצ,
הצריף בפתיחה - מסדרון/יחצ

גם פנים הצריף עבר שינוי משמעותי, נבנתה במה שיצרה מסלול ביקור. הויטרינה מעל השידה במסדרון הצריף הוסרה והמחיצות הונמכו כך שהיה מבט נח יותר אל החדרים, לצורך כך, נפתח פתח בקיר פינת האוכל לכיוון חדר השינה של דוד בן-גוריון. ומותקנות כתוביות הסבר לחפצים השונים. מוסרים חפצים שהוצאו מהארונות והוצגו בבית, והבית מסודר על פי תמונות של דוד בן-גוריון המצולם בבביתו מימיו האחרונים.

בחייהם של פולה ודוד בן-גוריון, הצריף היה חלק ממכלול וביתם לא היה מנותק מבתי המשק האחרים, אלא היה חלק משכונות הקיבוץ. בשנת 2000 שופצו אותם צריפים בשיתוף "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והם משמשים חנות וסדנה לחפצי נוי ולמשרדים.

בשנת 2001 הסתיימה בניית מרכז מבקרים של קיבוץ שדה בוקר, נפתחה בו חנות מזכרות והחלו בהכנת סרט המתאר את ראשית שדה בוקר שהוקרן באולם שבמרכז. היום מרכז המבקרים הינו בית הקפה "פולה קפה" ויש בו מרכז מבקרים של יקב שדה בוקר. בשנת 2003, נפתחה תחנת דלק בכביש הכניסה לאתר. קיבוץ שדה בוקר הכין תכנית לבניית כפר נופש צפונית למגרש החנייה, ועתה בו פועל בית המלון של רשת ישרוטל "קדמא".

ספריה - שולחן עבודה. יחצ,
ספריה - שולחן עבודה/יחצ
צריף דוד בן גוריון בשדה בוקר, 1955. יחצ,
צריף דוד בן גוריון בשדה בוקר, 1955/יחצ

בשנת 2007 נוסף מבנה צריף נוסף מצפון לצריף בן-גוריון (במקום בו היה גן הילדים בימיו של בן-גוריון). המבנה מכיל שירותים נוספים וכן כיתות לימוד עם תערוכות מתחלפות במגוון נושאים הקשורים למורשתו של בן-גוריון. בין היתר היו בו תערוכות על הנגב בין חזון למציאות, על הקשר של בן-גוריון עם האזרחים, על בגדיו של בן-גוריון, מתנות ליום הולדתו, וכיום התערוכה "50 שנה לפתיחת הצריף".

בשנת 2015 חלה הרחבה משמעותית נוספת: גדר האתר הורחקה דרומה בכדי שאתר הצריף יכיל בתוכו גם את מבני "בית הגבס" שבו נבנתה תערוכה אודות שדה בוקר והנגב, ו"צריף שיכון" שבו נחנכו שולחנות אינטראקטיביים הבוחנים חלקים מחזונו של בן-גוריון במבחן הזמן. מתחם הכניסה עבר מיקום והתערוכה שהייתה בצריף השומרים שונתה לסרט אודות מנהיגותו של בן-גוריון. הרחבת השטח אפשרה את הרחבת יריעת הנושאים ומגוון התכנים המוצגים באתר.

בשנת 2020 נוספו למטע הזיתים תחנות "פארק החלוציות"- מתחם של חינוך התנסותי שבו קבוצות לומדות על חלוציות באמצעות הפעלות חוויתיות, "מישחוק" וביצוע משימות מאתגרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully