וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבולוציה של הקיר כיצירת אמנות

עולם חיפויי הקיר קיים ומאז ומעולם ועם זאת, משתנה ללא הרף. מחיפויי האבן הירושלמית ועד חיפויי גרניט פורצלן. קבלו את הדבר החם ביותר בעיצוב הבית

עיצוב שבי מזרחי, באדיבות ELLA DECOR. ארקדי רסקין,
עיצוב שבי מזרחי, באדיבות ELLA DECOR/ארקדי רסקין

עוד משחר ההיסטוריה, עיטרו בני האדם בדרכים שונות את קירות מגוריהם. בני האדם הקדמונים ציירו עליהם בחמרה. לקראת המאה הראשונה לפני הספירה מעטרים את הקירות פסיפסים. בשנות ה-15 וה-20 לפני הספירה עוטרו קירות בתי האצולה בציורי יד שתארו את הלך הרוח בממלכה. ובירושלים, כמו גם אתרים היסטוריים רבים ברחבי העולם, עדיין עומדים זקופים עיטורי קיר שפוסלו מאבן או לבנים שהונחו זו על גבי זו ויצרו טקסטורה מעניינת ששימשה כעיטור בפני עצמה ולכן לא כוסתה.

Laminam ישראל - זיקה לטבע. יחצ,
Laminam ישראל - זיקה לטבע/יחצ
עיצוב שבי מזרחי, באדיבות  טקסטיל ELLA DECOR. ארקדי רסקין,
עיצוב שבי מזרחי, באדיבות טקסטיל ELLA DECOR/ארקדי רסקין
עיצוב ותכנון נדיה נדיה רוייטבלט, NR  design באדיבות ELLA DECOR. גדעון לוין,
עיצוב ותכנון נדיה נדיה רוייטבלט, NR design באדיבות ELLA DECOR/גדעון לוין

עם השנים, התפתחות הטכנולוגיה והתפתחות המודעות העיצובית השתנו גם סגנונות עיטורי הקיר. בתחילה היו אלו הצבעים. הצבע הלבן שכיסה את המלט האפור ובהמשך בלטו הקירות הצבעוניים שכיסו את הטיח וגם עיטרו את הבית וסגננו אותו. בארצות ערב של שנות ה-50, נהגו הדיירים לתלות על הקירות שטיחים שנארגו בעבודת יד מסורתית, וככל שהשטיח התלוי היה יוקרתי ומקורי יותר, כך נחשב הבית לעשיר ומכובד יותר. בשנות ה-80 בלט השפריץ על הקירות שהעניק פתאום טקסטורה שונה ומעניינת ומאז - השמיים הם הגבול.

עיצוב ליעד יוסף. אלעד גונן,
עיצוב ליעד יוסף/אלעד גונן
עיצוב ותכנון ליעד יוסף. אלעד גונן,
עיצוב ותכנון ליעד יוסף/אלעד גונן
דמוי טפט, באדיבות MODY. יחצ,
דמוי טפט, באדיבות MODY/יחצ

כיום חיפויי קירות הם הדבר החם ביותר בתעשיית העיצוב כולה. מעצבי על רבים מתהדרים בחיפויי קיר מעשה ידיהם. הטכנולוגיה המתקדמת והאפשרויות הרבות הגלומות בה לא פסחו גם על הנישה הזו ואפשרו למעצבים ולאדריכלים ליצור חיפויי קיר כמעט מכל חומר, בכל עובי, טקסטורה, צבע, הדפס או תבליט.

סוגי חיפויי הקיר הקיימים היום רבים ומגוונים ואין כמעט בית שאין בו לפחות קיר אחד מחופה בסגנון דקורטיבי, עד כדי כך שהקירות מסתתרים ואינם נראים לעין. החיפויים הנפוצים ביותר הם צבעי הקיר שכוללים גם פלטת גוונים רחבה וגם טקסטורות שונות של צביעה, המאפשרות משחקי עיצוב שונים. גם הטפטים שהיו פופולאריים מאוד בשנות ה 60 חזרו זה מכבר לאופנה ומהווים היום נתח שוק גדול בעולם החיפויים. מגוון הטפטים הקיים היום כל כך רחב, שאין כמעט דבר שאי אפשר למצוא בו. מטפטים חלקים ועד טפטים בעבודת יד הכוללים ציורים ותבליטים.

למינם ישראל משטח פורצלן. יחצ,
למינם ישראל משטח פורצלן/יחצ
עיצוב ותכנון נדיה נדיה רוייטבלט, NR  design באדיבות ELLA DECOR. גדעון לוין,
עיצוב ותכנון נדיה נדיה רוייטבלט, NR design באדיבות ELLA DECOR/גדעון לוין
סטודיו טולה. מאור מויאל,
סטודיו טולה/מאור מויאל

טרנד הסרגלים: שימוש בעץ ישרה אווירה חמימה וביתית. הדרך הטרנדית לעשות שימוש היא באמצעות סרגלי עץ. מדובר בקיר בחיפוי עץ , או חומרים שמדמים את העץ, מחורצים, שמקנים לקיר מראה תלת מימדי משדרגים את החלל ונותנים לקיר טון נוסף. היום יש אומנים שממש מתמחים בנושא סרגלי העץ, כך שהחיפוי הוא לא סימטרי והמראה שמתקבל הוא על פניו פשוט, אבל מתוחכם.

טפטים: הם הפכו למאוד שימושיים בשנים האחרונות ומהווים פתרון עיצובי נהדר. עברו שדרוגים משמעותיים והיום ניתן למצוא טפטים אופנתיים מצויינים לחיפוי כל חלל. הדבקת הטפט היא על פניו פשוטה, ובאמת בקלות אפשר לרענן כל קיר משעמם. דרך בהחלט נגישה לשינוי האווירה בחלל. דרך מצויינת וכאמור לא יקרה לתת מגע קסום לקיר ובכלל לתת את הטון בסגנון העיצוב לחלל כולו.

דמוי טפט, אריחי פאזל, באדיבות MODY. יחצ,
דמוי טפט, אריחי פאזל, באדיבות MODY/יחצ
עיצוב דניאל מיכאלי. שרון צרפתי,
עיצוב דניאל מיכאלי/שרון צרפתי
סטודיו טולה. מאור מויאל,
סטודיו טולה/מאור מויאל

וילונות: הוספת טקסטיל מעניקה הלבשה מיידית לחדרי הבית. הטקסטיל המרכזי והבולט ביותר הוא וילונות. יש להם עוצמה רכה ותפקיד חשוב בעיצוב. בחירה נכונה יוצרת אווירה עשירה ובעלת רבדים, הווילון הוא פתרון אופטימלי המשלב עיצוב ופונקציונאליות ומאפשר שליטה מלאה על כמות האור החודש לבית.

מדמים את החומר: אחת המגמות החשובות בעולם היא חומרים שמדמים עץ וטפט. אלו חיפויים לקיר שעשויים גרניט פורצלן ומדמים באופן אותנטי עץ, כולל הטקסטורה המיוחדת והמחוספסת שלו, לצד המאפיינים השונים של כל אחד מסוגי העצים. זאת ועוד החיפויים מדמים את הטפטים , רק שהם יוצרים מרבד תלת מימדי ואומנותי לקיר.

סטודיו טולה. מאור מויאל,
סטודיו טולה/מאור מויאל
סטודיו טולה. מאור מויאל,
סטודיו טולה/מאור מויאל

אמנות: לא חייבים להיות חובבי אמנות מושבעים כדי להבין את כוחה וחשיבותה הערכית והוויזואלית של האמנות. היא מהווה אמצעי לרגש ולגעת ברבים. שלא במפתיע, רבים מאיתנו נוטים לשלב פרטי אמנות כחלק בלתי נפרד מתפיסת העיצוב והיא תורמת בדרכה לשוות לחלל מראה שלם, מתוחכם ועתיר רבדים. אמנות מפיחה חיים ומשקפת את אופי המרחב והאישיות של הגרים בבית.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully