וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם אוהבים לשאוף אוויר בחוץ. אז למה לא בבית?

כלל המדינות בעולם נמצאו חורגות באיכות זיהום האוויר בפנים הבית, ישראל במקום ממוצע. אז איך נשפר את איכות האוויר בתוך חללי הבית?

אדריכלות ועיצוב רוזן ליננברג (חברת פלגים בריכה גודל 20 על 4 מטר 6). עודד סמדר,
כיף לכם בחוץ? יופי, עכשיו תיכנסו פנימה. אדריכלות ועיצוב רוזן ליננברג, בריכה: פלגים/עודד סמדר

לנשום אוויר נקי אינו פריבילגיה אלא זו זכות אנושית בסיסית. מדובר בטענה שמשקפת רעיון מרכזי בדיונים על זכויות אדם והגנת הסביבה. על בסיס טענה זו, חוקקו עשרות אם לא מאות חוקים ותקנים המבקשים לשמור על האוויר המשותף שלנו נקי. אבל מי אחראי לאוויר הפרטי שלנו בבית?

מדד איכות האוויר בפנים חללי הבית הוא גורם מרכזי לבריאות ולאיכות החיים שלנו. אוויר מזוהם עלול להשפיע לרעה על הבריאות שלנו ושל הילדים. הדבר עלול להוביל אף למחלות נשימתיות, זיהומים ובעיות בריאותיות אחרות ולא נעימות. לכן חשוב לנקוט צעדים לשיפור האוויר שאנחנו נושמים. הדבר נכון במיוחד לחדרי הילדים בהם הם מבלים זמן רב מול המחשב, קונסולות משחקי רשת או מארחים חברים ולעיתים נוטים פחות לאוורר את החדר. שיפור איכות האוויר בחדר השינה שלהם, יכול לשפר גם את איכות השינה.

מסנן אוויר של דייסון. יחצ,
אוויר נקי זו לא פריבילגיה. מסנן של דייסון/יחצ

ממחקר גלובלי ומקיף שערכה לאחרונה חברת Dysonאשר בחן את נתוני איכות האוויר בתוך בתים לאחר שנאספו על ידי יותר מ-2.5 מיליון מסנני אוויר של המותג ברחבי העולם, עולה כי סביבת הפנים של רוב הבתים בעולם מזוהמת יותר מזו של החוץ. אולי הנתון הזה יפתיע אתכם אבל על פי המחקר, כלל המדינות שנחקרו נמצאו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי ל- PM2.5 (5 מיקרוגרם/מ"ק).

על פי הנתונים שנאספו בישראל, נמצא כי היא ממוקמת מתחת לממוצע העולמי. החודש המזוהם ביותר שנמדד בקרב המכשירים בישראל הוא חודש דצמבר. בחודש יולי התקבלה ברוב החודשים כאמור ישראל נמצאת כאמור מתחת או על הממוצע העולמי. הזיהום הגבוה ביותר במהלך היום נמדד בשעות הבוקר המוקדמות ושעות ובשעות הערב והנמוך ביותר בצהריים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

איך נשפר את איכות האוויר?

מהנדסי Dyson , מפתחי מסנן האוויר dyson purifier hot+cool formaldehyde™ מעניקים מספר טיפים שימושיים לשיפור איכות האוויר.

  • תחזוקה שוטפת של מערכות מיזוג האוויר: תחזוקה שוטפת של מערכות המיזוג היא חיונית לשמירה על איכות האוויר בבית. שכן במהלך השימוש, הפילטרים של המזגן צוברים אבק וזיהומים אחרים. ללא ניקוי תכוף, הפילטרים יכולים להפוך למקור זיהום בעצמם, זאת מכיוון שהם משחררים חלקיקים לאוויר שאותו אנחנו נושמים. מומלץ גם לקיים בדיקות תקופתיות של מערכת המיזוג על ידי איש מקצוע.
  • שימוש במסנני אוויר: שימוש במסנן אוויר יכול להיות אופציה מעולה לשיפור איכות האוויר בחללי הבית. מומלץ לעשות שימוש במטהרי אוויר עם טכנולוגיית פורמלדהיד חדשה, שנועדה ללכוד אבק עדין במיוחד, אלרגנים, ותרכובות אורגניות נדיפות (VOC) כולל פורמלדהיד. את המסנן יש להציב במקום מרכזי בחלל זאת לטובת כיסוי אופטימלי.
  • טיפול בעובש ולחות: עובש מייצר חלקיקים קטנים נושאי אלרגנים שנקראים ספורות עובש. ספורות אלו נפוצות באוויר ויכולות לגרום לתגובות אלרגיות כמו עיטוש, דמעות בעיניים, נזלת, קשיי נשימה, ואף אסטמה אצל אנשים רגישים. חלקיקים אלו באוויר יכולים להפחית את איכות האוויר בפנים הבית להוביל לבעיות בריאותיות כמו כאבי ראש, עייפות, בעיות במערכת הנשימה ותחושת חולשה. זאת לצד ריחות רעים. לכן, חשוב מאוד לזהות ולטפל בבעיות עובש באופן מהיר כדי לשמור על איכות האוויר ועל בריאות הדיירים בבית.
  • בקרת לחות: טווח הלחות האופטימלי בכל בית הוא בין 30-50%. רמה זו מקטינה את הסיכוי של התפתחות עובש. ניתן לרכוש מד לחות בכל חנות לחומרי בניין. מדובר באופציה טובה בכדי למדוד את רמת הלחות בבית בתכיפות על מנת לפקח על רמות הלחות לאורך כל השנה.
  • שמירה על נקיון הבית בשוטף: שמירה על ניקיון קבוע של חללי הבית כולל שאיבת אבק בתדירות גבוהה וניקוי רצפה, מפחיתים משמעותית את מידת האבק בבית ובכך משפרים את איכות האוויר. השתדלו להעדיף מוצרי ניקוי טבעיים ולא תעשייתיים שיכולים להוסיף זיהומים לאוויר.
  • שיפור זרימת אוויר: הדרך הקלה ביותר להבטיח ריענון של הבית הוא אוורור החדרים על ודאו זרימת אוויר טובה בחדרים, כולל שימוש במאווררים או פתיחת חלונות.
  • עציצים ביתיים: ידוע כי לצמחים יכולת לטהר את האוויר שבתוך הבתים שלנו מחנקן דו-חמצני, אחד ממזהמי האוויר המסוכנים והנפוצים. פיזור צמחים בחללי הבית יכולי להשפיע על איכות האוויר. אמנם נדרשת כמות גדולה של צמחים לתוצאה יעילה, אבל זה אכן יכול לתרום.

חדר הילדים - החלל המזוהם בבית?

חדרי ילדים עלולים להיות מזוהמים יותר מאזורים אחרים בבית ולכך יש מספר סיבות.

ילדים לעיתים קרובות לא שומרים על הניקיון באותה הרמה כמו מבוגרים ולכן לרוב החדר שלהם יהיה המזוהם ביותר. ילדים כידוע גם נוטים בדרך כלל להיות פעילים יותר בין אם זה לשחק, לרוץ ולקפוץ בחדריהם. פעילות זו מעוררת את חלקיקי האבק הקטנים ומזהמים את איכות האוויר. בנוסף, חדרי ילדים נוטים להיות מלאים בצעצועים, ספרים, ופריטים אחרים שיכולים לאסוף אבק ולכד זיהומים. כידוע, חדרי ילדים אינם מאווררים כראוי, מה שיכול לגרום לריכוז גבוה יותר של זיהומים באוויר.

חשוב לדעת כי לעיתים צעצועים וציוד שינה כגון מזרנים וכריות יכולים להכיל חומרים כימיים שמשחררים גזים שיכולים לזהם את איכות האוויר. זאת לצד העובדה שילדים עלולים להביא לחדריהם חומרים מחוץ לבית שיכולים להיות מקור לאלרגנים, כגון פרחים, חול, ועוד.

מסנן אוויר של דייסון. יחצ,
מסנן אוויר של דייסון/יחצ

אז מה אפשר לעשות?

  • עידוד מעורבות ילדים במטלות ניקיון וסידור הבית: מדובר לא רק בדרך מעולה להקל על ההורים, אלא גם אמצעי חשוב לחינוך לאחריות ועצמאות.
  • קידום שיח: התחלה טובה היא בפיתוח הבנה משותפת עם הילדים לגבי חשיבות השמירה על ניקיון וסדר וכמו כן איכות האוויר. הדבר יכול לכלול שיחה פתוחה על האופן שבו כל חבר במשפחה תורם לבית והדגשה על הערך של עבודת צוות ואחריות אישית. שילדים לומדים רבות מהתנהגות ההורים לכן הצגת דוגמה אישית של עבודה ומסירות במשימות הבית יכולה להשפיע על הילדים לחיקוי.
  • תגמול על סידור ואוורור החדרים: הקמת מערכת תגמולים יכולה להיות אפקטיבית במסגרת החינוך לניקיון. זה יכול לכלול תגמולים כמו זמן משחק, מתנה או פעילויות מיוחדות אחרות. חשוב לשמור על עקביות ולא להתפשר בנושאי התגמולים.
  • יצירת זרימת אוויר צולבת: אם ישנם שני חלונות בחדר או בבית, פתחו אותם שניהם כדי ליצור זרימת אוויר צולבת. הדבר יגביר את האוורור ויסייע בהוצאת אוויר מזוהם.
  • שימוש במאווררים: ילדים אוהבים מאווררים, מאוורר תקרה או רצפה יכול לעזור להזרים את האוויר בחדר. כשפותחים חלון, מאוורר יכול לסייע בהוצאת אוויר מזוהם ובמשיכת אוויר טרי לתוך החדר.
  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully