וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב חירום: מעצבים ואקדמיות נרתמים למאמץ המלחמתי

התערוכה עיצוב חירום מפנה זרקור אל פעילותם הייחודית של מעצבים, כיחידים ובמסגרת המחלקות לעיצוב באקדמיות שנרתמו למאמץ המלחמתי ותרמו את כשרונם ועבודתם למען צרכי הבטחון והחברה

רוני דונביץ', #BringThemHomeNow. יחצ,
רוני דונביץ', #BringThemHomeNow/יחצ

גלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי, ב HIT מכון טכנולוגי חולון, פותחת ב- 25 בינואר, תערוכה חדשה באוצרותה של ד"ר דליה מנור, עיצוב חירום - מעצבים ואקדמיות נרתמים למאמץ המלחמתי.

אחת התגובות המפעימות שהתגלו עם פרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר היא גל ההתנדבות ששטף את החברה הישראלית על כל רבדיה - יחידים וארגונים שנתנו מענה לצרכים בתחומי חיים רבים: האישיים, החברתיים והכלכליים וגם הצבאיים.

התערוכה עיצוב חירום מפנה זרקור אל פעילותם הייחודית של מעצבים, כיחידים ובמסגרת המחלקות לעיצוב באקדמיות שנרתמו למאמץ המלחמתי ותרמו את כשרונם ועבודתם למען צרכי הבטחון והחברה.

עופר זיק, אפוד עם תיק רחפן ייעודי. עופר זיק,
עופר זיק, אפוד עם תיק רחפן ייעודי/עופר זיק

כבר בימים הראשונים לאחר אותה שבת הוקמו מתפרות חירום במחלקות לעיצוב תעשייתי ולעיצוב אופנה באקדמיות: HIT מכון טכנולוגי חולון, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, מכללת שנקר, הנדסה עיצוב אמנות והמרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה. בעקבות פניות של יחידות צבאיות וגדודי מילואים אל מעצבים, מרצים או בוגרי האקדמיות בבקשה לתפור עבורם תוספות לאפודים: פאוצ'ים ותיקים לנשיאת ציוד מסוגים שונים - מרימון ועד רחפן - הוקמו בתוך האקדמיות מערכי תפירה כשהמחלקה על צוותה וציודה מתגייסת: המרצים, הסטודנטים והבוגרים ואף מגייסת תופרות ותופרים מן הקהילה, בין כמה עשרות לכמה מאות, בני דורות שונים שהתנדבו למשימה במשך כשלושה חודשים. התוצאות של המאמץ הסתכמו באלפי יחידות שיוצרו במתפרות האקדמיות בצד פיתוח של פרוטוטיפים חדשים וייצורם בכמויות קטנות.

אתגרים רבים עמדו בפני המעצבים והמוסדות: בראשם הפיתוח של גזרות מורכבות ויצירת פתרונות מדויקים לצרכים שעלו מהשטח, מכונות תפירה שלא התאימו לטקסטיל הצבאי ולכמויות הייצור, הלוגיסטיקה של הקמת פס ייצור מקצועי, גיוס וניהול מערך המתנדבים, גיוס תרומות למימון חומרי הגלם. בתערוכה שתשחזר את חדרי הייצור באקדמיות יוצגו פריטים מתוך אלה שנוצרו, בצד סקיצות וסרטונים שממחישים את תהליכי העבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
יוסי למל - מגן דוד צהוב. יחצ,
יוסי למל - מגן דוד צהוב/יחצ

לצד ההתגייסות למאמץ המלחמתי אורגנו בבצלאל גם יוזמות אזרחיות שונות. מתוכן יוצגו בתערוכה חיפוי לאלונקה להעברת פצועים שנוצר עבור ביה"ח סורוקה בבאר שבע שאף השאיל אלונקה לתערוכה, תכנון וביצוע הסבה של מבנה תיירות בים המלח לבית ספר לחינוך מיוחד, ופיתוח של מנעול לדלת הממ"ד.

חלקה השני של התערוכה יוקדש לתחום התקשורת החזותית והתגייסותה למאבק על התודעה. מיד לאחר השבעה באוקטובר, כאשר התברר כי מה שהתחולל פה כלל לא ידוע בעולם ואף מובן באופן אחר, התגייסו מעצבים להפיץ כרזות וסרטונים עם מסרים ברורים, לעתים בוטים ושנויים במחלוקת, כדי לסייע בהסברה. חלק מהפרויקטים אכן זכו להד בינלאומי. הצליח במיוחד קמפיין הגרילה למען החטופים שיזמה טל הובר ממשרד המיתוג ג'ירף בשיתוף עם אמני הרחוב דדה וניצן מינץ המתגוררים בניו יורק. בתוך ימים ספורים הם החלו להפיץ כרזות עם תמונות ופרטי החטופים שהודפסו במדפסות ביתיות ונתלו על קירות בערים הגדולות ובשבועות הבאים בעוד אלפי ערים ביותר מ150 מדינות וב37 שפות. למעלה מ-800,000 כרזות הודפסו ברחבי העולם ובמהרה עבר הקמפיין מהרחוב אל מקבלי החלטות ואישים בעלי השפעה.

חמל התפירה בשנקר. אחיקם בן יוסף,
חמל התפירה בשנקר/אחיקם בן יוסף

אך כיוון שעיקר ההפצה של דימויים חזותיים נעשה ברשתות החברתיות, נולדו במהירות יוזמות של מעצבים עצמאיים ושל משרדי פרסום ותדמית, שהתגייסו ליצירת קמפיינים של ההסברה באמצעות כרזות וסרטונים לרשתות. חברת פיתוח האתרים Wix הקימה אתר ייעודי design duty המציע למעצבים ולמאיירים במה להעלות את יצירותיהם.

לאורך שלושת החודשים שחלפו מתחילת המלחמה אפשר להבחין בשינוי מגמה בתחום התקשורת החזותית. בשבועות הראשונים היו ביטויי זעם ומחאה שהופנו בעיקר כלפי חוץ, בין השאר כדי "להסביר להם" מה באמת קרה כאן. עם הזמן, כשהמלחמה מתמשכת וכשהתברר שברשתות יש שליטה כמעט מוחלטת של מסרים נגד ישראל הופנתה תשומת הלב פנימה, להזדהות עם החטופים ועם משפחותיהם, לביטויי צער כבד על האובדן ואף ניסיונות עידוד.

מתוך אלפי היצירות שנוצרו והופצו מתחילת המלחמה מוצג בתערוכה מבחר קטן של מעצבים ומאיירים, ותיקים וצעירים, בהם להב הלוי, יוסי למל, יוסי אוחיון, חיים סלע, אילנה זפרן, זאב אנגלמאייר, אור יוגב, פיי ברק ועוד וכן סרטונים של פיל אנימציה בע"מ ושל חמ"ל קריאייטיב.

חמל התפירה בסדנת המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT. דליה מנור,
חמל התפירה בסדנת המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT/דליה מנור

אוצרת התערוכה ד"ר דליה מנור: "התערוכה "עיצוב חירום" מבקשת להציג לציבור את פעולתם של מעצבים, ראשי מחלקות, מרצים וסטודנטים, שבדרך כלל עוסקים באופנה ובעיצוב תעשייתי, כשהם מגייסים את יכולותיהם וכישוריהם, את הכלים המקצועיים ואת המעטפת האקדמית כדי להציע סיוע מיידי לכוחות הביטחון במקומות שבהן המערך התעשייתי והצבאי הכללי לא נתנו מענה. לעומת המגבלות המקצועיות הספציפיות שבתוכן פעלו סדנאות התפירה נהנו אנשי התקשורת החזותית מחופש יצירתי לתת ביטוי לרעיונותיהם ולרגשותיהם ולהילחם באמצעות השפה הגרפית על דעת הקהל. כותרת התערוכה הושאלה מספר בשם זה (Design Emergency) שהחל בתקופת מגפת הקורונה העולמית כפלטפורמה למחקר. מצב החירום בישראל שכמוהו לא היה בכל שנות קיומה הוליד את יוזמות ההתנדבות השונות בתחום העיצוב שעליהן מצביעה התערוכה ומוקירה את היוצרים".

אוצרת: ד"ר דליה מנור

עיצוב חירום, 25/1- 14/3 , גלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי HIT מכון טכנולוגי חולון, הפקולטה לעיצוב, בנין 6, שעות פתיחה: א' עד ה' 10:00 עד 17:00

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully