וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להוסיף צבע לחיים: האלמנט הכי חשוב בבית שלנו

אורנה בר, טור אורח

21.1.2024 / 12:17

"צבע" הוא מונח שנשמע בסיסי, אבל לא כולם מבינים את חשיבותו. המעצבת אורנה בר מסבירה כיצד שינו הצבעים את התחושות שלה בבית - וכיצד הם יכולים לשנות גם את שלכם

החיים שלי בצבע - אורנה בר. גיא טייכהולץ,
החיים שלי בצבע - אורנה בר/גיא טייכהולץ

צבע הוא דבר מרגש. ארון הבגדים שלי צבעוני והדבר הכי משמעותי הוא שהבית שלי ממש צבעוני. כל הקירות עטופים בצבע ובטפטים, הריהוט עשוי מרקמים שונים, ואם אני עוצרת ומתבוננת לרגע סביב, אין קיר אחד לבן בבית ואפילו התקרות צבעוניות.

הבית משקף את האדם שגר בו. הבתים שלנו שונים כי גרים בהם אנשים שונים - שונים באופי, הרגלי חיים, תרבות, ניחוחות וטעמים. שימו לרגע את הטרנדים והאופנה המתחלפת בצד, האם עצרתם פעם לשאול את עצמכם מהם צבעי הנשמה שלכם? איזה צבע גורם לכם לשמוח ואיזה צבע גורם לכם אי נוחות או לעצבות?

אני מודה שזהו תהליך מרתק שעברתי עם עצמי. כאדם יצירתי שעוסק באסתטיקה כבר שנים רבות ביתי תמיד היה מעוצב בין אם קטן הוא או גדול. כשאני מעצבת אני מחלקת את עיצוב הבית לשני חלקים - המעטפת והפריטים. בחירת צבעוניות ומרקמים למעטפת - קירות, רצפה, תקרה - היא זו שנותנת לנו את התחושה הכללית בבית גם כשהבית ריק מתוכן כלומר שימוש בחומרים מרקמים וצבעים.

העמדת פרטי הריהוט, בחירת האקססוריז, תמונות וחפצים שונים הם סיפור החיים שלנו שמשקף לעיתים את סיפורי העבר וכמובן את ההוויה העכשווית שלנו. שילוב של תאורה הוא אומנות בפני עצמה שתאיר את כל החגיגה ותייצר דרמה במקומות שצריך להדגיש. הבית הוא במה ואנחנו המעצבים מספרים את סיפור העלילה.

אז תשאלו איך אפשר לעשות את זה? ומה מחיר השינוי?

החיים שלי בצבע - אורנה בר. גיא טייכהולץ,
החיים שלי בצבע - אורנה בר/גיא טייכהולץ

שנים שהבית שלי היה יפה אך רגיל. למען האמת גם לי לקח זמן לקבל החלטה ולעשות שינוי אבל כשהרגשתי בבטן את ההתרגשות מצבע לא היה דבר שיעצור אותי. כשאני מציעה ללקוחות במהלך הליווי לשלב צבעים, השאלה הראשונה שעולה היא מה יקרה אם יימאס, ואני תמיד עונה שכשאתה מתאהב ובוחר ממקום של רגש ולא ממקום של טרנד זו בחירה אמיתית שתלווה אותך שנים רבות.

ואני אגלה לכם משהו - זה רק צבע. תמיד אפשר להחליף ולצבוע כשרוצים שינוי, זה לא שבירת קירות ומהפכה בבית.

הכל התחיל מקטלוג חדש שהגיע לסטודיו. התאהבתי בבד ריפוד בצבע חמרה עם ציורי איילות וידעתי שהבד הזה חייב להיות אצלי בבית. סביבו יצרתי את פלטת הצבעים והחומרים. למעטפת הבית, קירות ותקרה נבחרו צבעים וטפטים משמחים. השארתי את הפרקט הקיים ואת קיר הבריקים בסלון, את הרהיטים הקיימים ריפדתי והתאמתי ווילונות חדשים.

נגעתי וצבעתי כל פינה בבית. את קירות המטבח סביב הארונות הקיימים, את הסלון, גרם המדרגות ,את חדר השינה ,את חדר הנכדים ואת המרפסת. יצרתי דרמה, הפתעה, הומור וסקרנות. שיחקתי רק עם התפאורה והמעטפת בעזרת טפטים, וילונות, צבעים וצורות. וידעתי שכל החלטה היא הפיכה ואני תמיד יכולה לחזור לגוונים המונוכרומטיים.

אבל אני כבר מאוהבת - ומתעוררת כל בוקר עם חיוך לבית צבעוני עוטף ומחבק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
החיים שלי בצבע - אורנה בר. גיא טייכהולץ,
החיים שלי בצבע - אורנה בר/גיא טייכהולץ

בארץ החמה שלנו רב הבתים צבועים בצבעים ניטרליים -לבנים, מוקה, אפורים, וכך גם הווילונות שתפורים מבדים בהירים מ - 50 גוונים של לבן. פעם חשבנו שיש גוון לבן אחד היום יש עשרות גוונים של לבן - לבן פשתן ,לבן חיטה לבן ברבור ועוד. אז למה זה כל כך חשוב? לכל גוון ולכל צבע יש את המשמעות שלו ואת ההשפעה שלו עלינו בתוך הבית ועל האוירה הכללית. בבית לכל פרט יש משמעות לא רק לחומרים לצבעים ולמינונים אלא גם למשל לסוג וגוון התאורה, אור חם או קר.

אסנת ברק, מעצבת פנים, מרצה בשנקר על הצבעים המשמעויות שלהם ועל ההיסטוריה אז הנה על קצה המזלג והפעם משולחנה של אסנת:

  • לצבעים יש חלק מרכזי בחיינו, והבחירה שלהם בעיצוב, גם אם לא במודע מושפעת לרוב ממגמות תרבותיות וחברתיות, המשקפות את הערכים, האוירה והתקופה. הבנת השפעות אלו יכולה לעזור ליצור חללים המהדהדים עם הקהל ומעוררים רגשות ספציפיים.
  • מגמות תרבותיות וחברתיות משפיעות על בחירת פלטת הצבעים ומשפיעות על אופי האווירה והחוויה הכוללת של החלל.
  • לטרנדים תרבותיים יש השפעה עמוקה על בחירת הצבעים בעיצוב פנים. לתרבויות שונות יש אסוציאציות צבע ייחודיות וסמליות המושרשות עמוק במסורות, אמונות והקשרים היסטוריים שלהן. לדוגמה, בתרבויות מסוימות, אדום מסמל מזל ושגשוג, בעוד שבאחרות הוא מייצג תשוקה ואנרגיה. הבנת הקונוטציות התרבותיות הללו חיונית בעת בחירת פלטות צבעים כדי להבטיח שהצבעים הנבחרים יהדהדו באופן חיובי עם הקהל המיועד.

הצבעים

  • אָדוֹם - בתרבויות מערביות רבות, אדום קשור לאהבה, תשוקה ואנרגיה. עם זאת, בתרבות הסינית, אדום מסמל מזל, שגשוג ושמחה. הוא משמש לעתים קרובות במהלך חגיגות ואירועים חשובים.
  • לבן - בתרבויות המערב הלבן מקושר עם טוהר, תמימות וניקיון. לעומת זאת, לבן קשור לאבל ולהלוויות בחלק מתרבויות המזרח כמו סין ויפן.
  • צהוב - בתרבויות המערב, צהוב מקושר עם אושר, אופטימיות וחום. בתרבויות אפריקאיות מסוימות, צהוב קשור לעושר ולמלוכה.
  • כְּחוֹל - בתרבויות רבות, כחול מזוהה לעתים קרובות עם רוגע, שלווה ויציבות. בהינדואיזם, כחול מקושר לקרישנה, המייצג אלוהות ורוחניות.
  • ירוק - קשור בדרך כלל לטבע, צמיחה והתחדשות. באסלאם, ירוק נחשב לצבע קדוש ומסמל את גן העדן והפוריות.
החיים שלי בצבע - אורנה בר. גיא טייכהולץ,
החיים שלי בצבע - אורנה בר/גיא טייכהולץ

גם לטרנדים חברתיים יש השפעה משמעותית בבחירת פלטת הצבעים. מגמות אלו מושפעות מאופנה, טכנולוגיה, אמנות וסגנון חיים. בשנים האחרונות יש דגש הולך וגובר על קיימות ותודעה אקולוגית, זה מתורגם להעדפה לגווני אדמה, גוונים אורגניים וצבעים טבעיים המשקפים חיבור לטבע ומקדמים תחושת אחריות סביבתית.

באופן דומה אך הפוך, עליית הטכנולוגיה והעידן הדיגיטלי השפיעו על בחירת הצבעים, כאשר צבעים עזים ונועזים משמשים לעתים קרובות ליצירת חללים אנרגטיים ועתידניים. סגנונות החיים המינימליסטיים והשאיפה לפשטות משפיעים על בחירות פלטת הצבעים עבור אורח חיים זה. צבעים ניטרליים כמו לבנים, אפורים ובז' מועדפים לעתים קרובות כדי ליצור אסתטיקה נקייה ולא עמוסה. צבעים אלו מספקים רקע מרגיע ומאפשרים התמקדות בצורה, מרקם ואלמנטים עיצוביים נוספים.

עם הדגש הגובר על בריאות ומיינדפולנס, יש ביקוש עולה לפלטות צבעים המעוררות רגיעה, שלווה ורווחה רגשית. בחירות הצבע הללו קשורות באופן עמוק ליצירת חללים התומכים בתחושת רוגע ושלווה. גווני פסטל רכים, כחולים מרגיעים וירוקים אדמתיים משמשים לעתים קרובות ליצירת חללים המשרים תחושה של רוגע ושלווה.

לעומת זאת, יש מגמה של צבעים ועיצובים נועזים המבטאים אינדיבידואליות ויצירתיות. טרנד זה משקף רצון לביטוי עצמי וניתן לראות אותו בגוונים בוהקים ועשירים, קירות מעוצבים ושילובי צבעים מנוגדים. בתרבות עם דגש גדול יותר על גיוון תרבותי והכלה, ניתן לשלב מגוון רחב יותר של צבעים בהשראת תרבויות ומסורות שונות. היישום כולל חקר גוונים, דפוסים ומרקמים עשירים החוגגים את הגיוון ויוצרים חללים מכילים ומסבירי פנים.

אורנה בר. גיא טייכהולץ,
אורנה בר/גיא טייכהולץ

כמעצבים נרצה לעצב חללים שמרגישים עדכניים ומשקפים את רוח הזמן אך גם להתייחס לפרט ולביטוי שלו. אנחנו, מעצבי הפנים, בוחנים כיצד אנשים חיים, עובדים ומקיימים אינטראקציה עם הסביבה שלהם. חשוב שניקח בחשבון את אורח החיים, הערכים והשאיפות שיכולים להשפיע על בחירות העיצוב.

בבחירת פלטת צבעים המושפעת ממגמות תרבותיות וחברתיות, חיוני שניקח בחשבון את אופי המשתמשים ואת מטרת החלל. פלטת הצבעים שנבחרה צריכה ליצור סביבה הרמונית ומשמעותית באופן ייעודי עבור המשתמש. גורמים דמוגרפיים כגון גיל, מגדר ומעמד סוציו-אקונומי מעצבים באופן משמעותי את העדפות העיצוב. לדוגמה, דורות צעירים עשויים להימשך לפלטות צבעים מלאות חיים ולא שגרתיות המשקפות את אישיותם האנרגטית והאקספרסיבית, בעוד שוותיקים יותר עשויים להעדיף גוונים שקטים וקלאסיים יותר המשדרים אלגנטיות ותחכום.

רקע תרבותי ומיקום גיאוגרפי משפיעים אף הם על העדפות הצבע. לתרבויות שונות יש אסוציאציות שונות של צבע ומשמעויות סמליות הקשורות לגוונים ספציפיים. מעצבים חייבים להיות רגישים לניואנסים תרבותיים ולשלב צבעים מתאימים תרבותית הפונים לקהל היעד שלהם.

לפלחי שוק ולמגזרי תעשייה יש גם העדפות אסתטיות שלהם. לדוגמה, תעשיית האירוח עשויה להעדיף פלטות צבעים מרגיעות ומסבירות פנים כדי ליצור אווירה מרגיעה לאורחים, בעוד שתעשיית הטכנולוגיה עשויה להישען על צבעים נועזים ועתידניים המשדרים חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. בסופו של דבר, המטרה היא ליצור מרחב שמדבר אל הלקוח ומגשים את רצונותיו וצרכיו. מעצבים יכולים ליצור חללים אסתטיים המהדהדים את הרגשות והשאיפות של לקוחותיהם.

אז לפני שנסיים כמה טיפים איך אפשר בקלות להכניס מעט צבע ועניין לבית.

  • מיקוד - כדי לעשות משהו משמעותי אך לא רחב היקף אפשר לבחור ולהתחיל בחדר אחד בבית, בין אם זה חדר הילדים, חדר העבודה או חדר השינה.
  • צביעת הקירות כולם, כולל תקרה בשילוב טפט, הוספת כיסוי מיטה, כריות נוי או פוף צבעוני יוסיפו כתם צבע. צביעת רהיט בצבע ייעודי ישנה את אופיו ברגע.
  • כמעצבת יש לי חיבה גדולה לשטיחים שתפקידם להגדיר ולתחום מרחב. גם בחירת שטיח תוסיף חמימות, צבעוניות ומרקם לחדר.
  • תזכרו שכשמעצבים אין שחקן יחיד. לכל פריט , צבע, טפט או מרקם יש משמעות ותפקיד ביצירת השלם.
  • תתחילו במשהו שאתם אוהבים וסביבו תבנו את הסיפור.
  • מרפסת - הבניה האורבנית מאופיינת היום במרפסות . עיצוב המרפסת מחבר את הפנים לחוץ ולמעשה המרפסת ממשיכה את הבית והופכת לחלק בלתי נפרד ממנו. במדינת קיץ כשלנו המרפסת היא חדר שמשמש לאירוח לישיבה שקטה לרגעי רוגע או אינטימיות. בעניין המרפסת התפישה צריכה להשתנות. המרפסת היא חדר מעוצב וכך נתייחס אליה. גם במרפסת אפשר להניח שטיח מתחת לפינת הישיבה, גם במרפסת נתלה וילון לחימום האוירה וגם במרפסת נתלה גופי תאורה שמייצרים אוירה אינטימית וחמימה. כדים צבעונים או טקסטורליים בשילוב פרחי עונה צבעוניים יכניסו עניין צבע והפתעה. גם את הכדים הקיימים שלכם, בין אן עשויים חרס או פלסטיק אפשר לצבוע או לעטוף בחבל מלופף. בקיצור תייצרו פינת חמד מעוצבת קיצית צבעוניות ומזמינה.
  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully