וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה מזוהם יותר, בבית או בחוץ? זו התשובה

פרויקט עולמי וראשון מסוגו Dyson Quality Air Quality Connected Data, בחן את נתוני איכות האוויר בתוך בתים זאת באמצעות יותר מ-2.5 מיליון מסנני האוויר של Dyson בעולם. ואיפה ממוקמת ישראל?

עיצוב צביה קזיוף. עמית גושר,
עדיף האוויר בחוץ, או שבבית יותר בטוח? עיצוב צביה קזיוף/עמית גושר

Dyson חושפת את תוצאות מחקר נתוני איכות האוויר הגלובלי הראשון שלה. מדובר במחקר הגדול ביותר על איכות אוויר בתוך בתים . המחקר בחן את איכות האוויר בתוך הבתים, זאת באמצעות מידע שנאסף על ידי יותר מ-2.5 מיליון מסנני Dyson מ-2022 עד לשנת 2023. היקף הנתונים הגיע לעשרות מיליארדי נקודות ומציג תמונה מייצגת של איכות האוויר התוך בייתי בערים ובמדינות בעולם.

הממצאים של Dyson מעניקים תובנה חשובה לגבי רמות הזיהום האמיתיות בבתים ברחבי העולם, ומסייעים להבין את דפוסי הזיהום היומי, החודשי והעונתי. הנתונים שהתקבלו מהווים כלי מחקר משמעותי וכלים להשפעה חיובית על הבריאות של כולנו.

המחקר התמקד בשני סוגי מזהמים: PM2.5 ותרכובות ארוגניות נדיפות (VOC). ערך PM2.5 מתייחס לחלקיקים קטנים בגודל של 2.5 מיקרון בקוטר. חלקיקים אלו אינם נראים לעין בלתי מזוינת וניתנים לשאיפה. VOC הם מזהמי גז כולל בנזין ופורמלדהיד שיכולים להיפלט מפעילויות כמו ניקוי או בישול וכן ממוצרים כולל דאודורנטים ותרסיסי גוף, נרות, רהיטים וריהוט.

מסנן אוויר של דייסון. יחצ,
תתחילו לסנן. מסנן אוויר של דייסון/יחצ

על פי המחקר, כלל המדינות שנחקרו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי ל- PM2.5 (5 מיקרוגרם/מ"ק). הבולטות בקטגוריה זו הן: הודו עם חריגה של פי 11, סין פי 6, טורקיה ואיחוד האמירויות פי 4, דרום קוריאה, רומניה, מקסיקו, איטליה עם חריגה של יותר מפי 3 מהערך הנדרש.

על פי הנתונים שנאספו בישראל, נמצא כי ישראל ממוקמת מתחת לממוצע העולמי. החודש המזוהם ביותר שנמדד בקרב המכשירים בישראל הוא חודש דצמבר במהלכו נמדדו 22.5 ערכי PM2.5 ו-210 VOC. בחודש יולי התקבלה התוצאה הנמוכה ביותר עם 13 PM2.5 ופחות מ-175 VOC. ברוב החודשים כאמור ישראל נמצא מתחת או על הממוצע העולמי. הזיהום הגבוה ביותר במהלך היום נמדד בשעות הבוקר המוקדמות ושעות ובשעות הערב והנמוך ביותר בצהריים.

את הטבלה הלא מחמיאה מובילות: דלהי, בייג'ינג, שנגחאי, שנזן, בוסאן, איסטנבול, דובאי, סיאול, מקסיקו סיטי ו- וינה. ערים אלו נמצאו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי בערכי PM2.5, כאשר בירת הודו עם חריגה של כמעט פי 14, בייג'ינג ביותר מפי 6, שנגחאי ביותר מפי 5, שנזן בכמעט פי 5, בוסאן פי 4, איסטנבול ודובאי בכמעט פי 4. ערים נוספות שחרגו הן: סיאול, מקסיקו סיטי, וינה, מילאנו, רומא, הונג וקונג ביותר מפי 3, מדריד, בנגקוק, מנילה כמעט פי 3, ברלין, פוקואוקה, וקלן ביותר מ- 2.5.

בכמעט כל הבתים שדגמו, נמצאה איכות אוויר גרועה יותר מאשר זו החיצונית. כלל המדינות למעט ארבעה, חרגו את רמות ה-PM2.5 בחוץ במשך שישה חודשים או יותר, כולל בריטניה וגרמניה. רק בתים בהודו, נורבגיה, פולין ופינלנד הראו רמות PM2.5 ביתיות מתחת לרמות החיצוניות באופן עקבי (פחות משישה חודשים ב-2022).

בחודש פברואר, שבע מדינות ציינו את רמת ה-PM2.5 הפנימית הגבוהה ביותר בהשוואה לחוץ; בגרמניה, זיהום PM2.5 פנימי היה יותר מכפול בחוץ, ובאוסטריה PM2.5 מקורה באותה תקופה היה גבוה ב-95%. 20 מתוך 31 מדינות שנחקרו ראו איכות אוויר פנימית ממוצעת שנתית העולה על איכות האוויר החיצונית, כאשר בוחנים PM2.5; אוסטריה, ספרד, אוסטרליה, קנדה, בריטניה, דנמרק והולנד הן כמה מהבולטות.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully