וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים את הבית: איך תבחרו מעצב/ת פנים?

ברברה ברזין, טור אורח

3.1.2024 / 12:19

כל מי ששיפץ או בנה בעבר כבר יודע: בחירה נכונה של מעצב או מעצבת פנים היא אקוטית להצלחת הפרויקט, אחרת לא מן הנמנע שכל ההשקעה האדירה תרד לטמיון. אז כיצד בוחרים את איש או אשת המקצוע האולטימטיבי והמדויק לפרויקט?;

סטודיו ברברה ברזין. אורית ארנון,
סטודיו ברברה ברזין/אורית ארנון

אם נתקלתם אי פעם במהלך חייכם במעצב או מעצבת פנים מהמעלה הראשונה וודאי שמתם לב שמדובר בדמות, באושיה. בניגוד לנהוג לחשוב כאן בישראל, תפקידם של מעצבי הפנים אינו מסתכם בבחירת גוון הספה או בד הווילון לחדר השינה- עליהם לבנות פרוגרמה מדויקת שעונה על הצרכים, המאוויים והדרישות של כל אחת ואחד מבני הבית שמתורגמת לכדי תכנון מוקפד ומהודק, כזה שנאמן לתקציב.

הם האחראיים על בניית מפרטים טכניים וכתבי כמויות שיגדירו את תכולת העבודה והשלבים השונים באתר הבניה והם שאמונים על בקרה על כל פרט שמבוצע בשטח, זאת בכדי למזער ולמנוע טעויות. תפקידם לנתב את הספינה במים הסוערים וכן, הם אלו שיגשרו על פערים שייווצרו בין בני הזוג, יורידו את רמת הסטרס וימחו את הדמעות. מדובר בפונקציה שעובדת לטובת הפרויקט 24/7, מגויסת כל כולה להצלחתו וככזאת, על בעלי הנכס לבחור את הפרסונה הנכונה שתעמוד בגאון מול שפע המשימות.

אז במי לבחור? במעצבים האמנים או במתורגמנים?

בראש ובראשונה, על בעלי הנכס לברר עם עצמם מה הציפיות שלהם מאיש או אשת המקצוע ומתהליך העבודה; כיצד הם מגדירים את תפקידם בכוח ומה התכונות והערכים הנחוצים כדי שהמסע הזה יעבור בשלום והתוצאה הסופית תהיה בלתי רגילה. בכדי לבחור במעצב הנכון על בעלי הנכס לבחון בראש ובראשונה את דרכי פעולתו ולא תמיד מדובר במשימה פשוטה, הלא יש כל-כך הרבה אנשי ונשות מקצוע אז כיצד, אם בכלל, ניתן לאתר את האחד או האחת שמתאימים לפרויקט כמו כפפה ליד?

עיצוב אורית דרוקר. שירן כרמל,
עיצוב אורית דרוקר/שירן כרמל

מומלץ לבחון איזו דמות מתאימה לאישיותכם. כך, למשל, במידה ואינכם תופסים את עצמכם כדעתניים, ומחפשים איש או אשת מקצוע שידועים בחתימת ידם המובהקת, שייצרו עבורכם בית או דירה בסגנון בו הם מצטיינים, נכון יהיה לבחור בדמותם של מעצב או מעצבת 'אמנים' שידועים בשפת עיצוב מובהקת משלהם, אליה אתם מתחברים - ממש כפי שמתחברים לעבודתו של אמן. ההחלטות לאורך הפרויקט מונחתות על ידם ולכן ההתלבטויות מצד הלקוחות הן מינוריות, מה שמפשט את העבודה ויכול למנוע לא מעט חיכוכים והפתעות. הכל בהיר, ממוקד ומהיר.

מנגד, בקצה השני של הסקאלה, נמצאים המעצבים 'המתורגמנים', אלה שיודעים לפענח את הרצונות והצרכים של הלקוחות ונתפסים כבעלי מלאכה לכל דבר. אנשי מקצוע חפים מאגו שמגויסים למשימה ופועלים להתאים את הבית לטעמם ואורחות חייהם של הדיירים. הם מומחים במתן פרשנות מקצועית לצרכי הלקוח ומשמשים כערוץ תקשורת דרכו עוברות כלל הבקשות שמתורגמות באספקט התכנוני ובהתנהלות השוטפת מול סוללת בעלי המקצוע והספקים השונים. המעצבים המתורגמנים מתאימים בפרט לבעלי נכסים דעתניים מטבעם, אלה שיודעים מה הם רוצים ומחפשים דמות שתוביל את האירוע ותתרגם את החלום לכדי סביבת מגורים פרקטית ממשית.

רובם המכריע של המעצבים נמצא איפשהו in between על הסקאלה. מרבית המעצבים מונעים מפרקטיקה ויודעים לתרגם את הוויז'ן לתוצרים מוחשיים. הם גם יודעים להציב גבולות ללקוח כשצריך, לעצור, לתקן ולחשוב באופן חד ויצירתי. בד בבד, בהחלט ניתן לזהות את חתימת הידם המובהקת, הם משאירים חותם שעובר כחוט השני מפרויקט לפרויקט אך לאו דווקא באופן מובהק, אלא באופן התואם את צרכי הלקוח.

מעצב/ת על סמך תמונות? חשבו מסלול מחדש

בימים בהם המדיה מוצפת באימג'ים של חללים לא פחות ממושלמים, רבים מהלקוחות הפוטנציאליים טועים לחשוב שכדי לאתר את מעצב החלומות הם יכולים להסתמך אך ורק על תמונות מקצועיות מתוך פרויקטים עליהם הוא אמון ומה מקור הטעות? כנראה שמהטייטל עצמו: מעצב פנים.

עיצוב ליאת גוברין. אבי קבלו,
עיצוב ליאת גוברין/אבי קבלו

יש נטייה לחשוב שמעצב או מעצבת פנים מקבילים למעצבי האופנה, שאת עבודתם ניתן ונהוג לבחון על פי רפרנסים ותמונות של דגמים שעיצבו. תכנון פנים הוא תחום מורכב ומסועף וחשוב לזכור שתמונות שאנחנו רואים עוברות לא פעם עיבודים כאלה ואחרים וזה עוד לפני שדיברנו על יצירת תמונות בטכנולוגיית ה-AI. מעצבי פנים הם בראש ובראשונה יועצים מקצועיים שמתוקף תפקידם מלווים את הפרויקט חודשים ושנים וככאלה יש לבחון את מידת מקצועיותם וזמינותם מזוויות נוספות. מומלץ לבחור במעצב או מעצבת עליהם קיבלתם המלצות ממעגלים קרובים של משפחה וחברים ובמקביל לקבל המלצות וחוות דעת מלקוחות נוספים, כך תבינו איזה בעלי מלאכה הם הלכה למעשה: האם אותו איש או אשת מקצוע שירותיים? מה רמת זמינותם? האם הם קשובים ובאילו אופנים הם פותרים בעיות תוך כדי תנועה? מומלץ שלא לייחס משנה חשיבות לנראות הבתים, הלא לכל לקוח סגנון והעדפות משלו שלאו דווקא יקלעו לטעמכם ואין זה אומר שאותו מעצב לא יקלע לטעם שלכם.

יתרה מכך, חשוב לאתר איש מקצוע שידע להציג בפניכם בצורה פרטנית את תכולת העבודה וייצר הלימה בין הציפיה למציאות. באופן טבעי אדם מן הישוב לא תמיד יבין את שפת התכנון וידע לתרגם את סט התכניות שאותו מעצב יכין לכן מתפקידו לפשט את הדברים ולהמחיש את האלמנטים בצורה בהירה- בין אם בהדמיות או בלוחות השראה. מומלץ מאוד לבחון את תהליכי העבודה ולבחון את המטמורפוזה שעבר הנכס- לפני, במהלך ובתום השיפוץ. כיצד האתר נראה במהלך העבודה ואת התוצר הסופי בשלבי הגמר. באופן זה תוכלו לעמוד את טיב העבודה ולבחון עד כמה אותו מעצב הוא וירטואוז.

מעצב איכותי יידע גם להגדיר את תחומי האחריות של כל אחד מהעוסקים במלאכה שלב אחר שלב, הוא יידע לפרק את הצעת המחיר לגורמים כך שהכל יהיה ברור ונהיר. עליו לפרט בהצעה אילו תכניות בעלי הנכס עתידים לקבל, באיזה קנה מידה, ומה קורה במידה ואף אחת מהאלטרנטיבות לא עוברת להם חלק בגרון, הכל צריך להיות רשום.

סטודיו ברברה ברזין. אורית ארנון,
סטודיו ברברה ברזין/אורית ארנון

בתוך כך, הצעת המחיר אמורה לכלול את שלב התחקיר ובניית הפרוגרמה, את ניהול התקציב, הצגת אלטרנטיבות תכנוניות שונות לכל חלל, ההתנהלות השוטפת מול אנשי המקצוע- החל משלב הצעות המחיר וכלה במהלך הבניה. הצעת המחיר אמורה לכלול תמחור של תכניות נגרות האומן וכן את שלב אבזור הבית שיגיע בשלבים הסופיים, מתחילתו של הפרויקט ועד ליום הנכסף בו תשבו יחד לכוס קפה באי במטבח, אפשר גם על כוסית וודקה אם אתם מעדיפים.

במקביל לסקירת היקף העבודה, כדאי לא לבחור אוטומטית בהצעת המחיר הזולה: אתם מתעתדים לבצע את אחת ההשקעות הגדולות בחייכם וכדי להגיע לתוצר סופי מושלם עליכם להיעזר בשירותיו של מעצבב שיהיה שם עבורכם ויהי מה. השירותים שהוא מספק מגולמים בפועל למאות שעות עבודה שכוללות פיענוח של החללים, שרטוט התכניות, כתיבת המפרטים וחישוב כתבי הכמויות; שעות ארוכות של כתות רגליים בין עשרות ספקים, ביקורים חוזרים ונשנים באתר הבנייה המאובק והתמודדות מתמדת מול בעלי המקצוע. וכן, גם שעות ארוכות במהלכן הוא משמש כמגשר, פסיכולוג ומטפל זוגי, לא פחות.

הכותבת היא בעלת בית הספר לעיצוב פנים של ברברה ברזין.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully