וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסטלגיה שנשמרת: השיפוץ שמכבד את העבר של תל אביב

אדריכלית מירב גלן שיפצה דירה בבניין שתוכנן בשנות ה-40 על ידי דב כרמי, מראשוני האדריכלים בארץ ישראל. האתגר היה לא פשוט, אבל היא בחרה לא לשכוח את העבר

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון
  • אדריכלית: מירב גלן
  • דירה: 160 מ"ר
  • צילום: עמית גירון
  • סטיילינג: מאיה לבנת הרוש
  • וילונות: אלה שלומוב, בוטיק Ella décor

"סיפור הדירה הממוקמת בבניין בצפון הישן של תל אביב, התחיל באהבה ממבט ראשון התאהבתי במבואת הכניסה ובחדר המדרגות של הבניין - בחלונות העץ והמקצב הייחודי שלהם ובפרטי המעקה הפיסולי והכל כך ייחודי".

את הדברים הללו אומרת אדריכלית מירב גלן, ששיפצה דירה בבניין מרתק שתכנן בראשית שנות ה-40 של המאה הקודמת האדריכל דב כרמי, מראשוני האדריכלים שהטביעו כאן את חותמם.

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון
אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון

"נשביתי על ידי כמות הפרטים הקטנים והמדויקים, שיצרו מכלול אחד נקי והרמוני. אותה אדריכלות מודרניסטית, נפלאה, מוקפדת ומלאת רוך, ששילבה סממנים אירופאיים לצד התייחסות לנתונים ולצרכים המקומיים, היתה ההשראה שלי לתכנון הדירה, שמונים שנה אחרי", מסבירה גלן, "הקומה הטיפוסית בבניין כללה חלוקה לשלוש דירות, אולם בקומה זאת חוברו מן היום הראשון שתיים מן הדירות ליצירת דירה אחת בשטח של כ-160 מ"ר. תכנון פנים הדירה והתנועה המסורבלת בה העידו על החיבור המלאכותי. בשנים האחרונות שימשה הדירה כדירת שותפים ולחזית האחורית התווספה מעלית חיצונית שמוקמה הרחק מחדר המדרגות, מה שמנע עד כה את חיבורה לדירה, ע"י בעליה הקודמים.

"מעטפת הדירה כללה מקבץ קסום של חלונות עץ לבנים מקוריים בעלי חלוקה פנימית בפרופורציות שלא נתקלתי בהן קודם לכן, פרופורציות שזכרתי מחדר המדרגות היפהפה ואף ממבואת הכניסה לבניין.
פתח היציאה אל מרפסת הדירה כלל דלתות עץ לבנות בשילוב זכוכית, בעלות מנגנון הרמוניקה ייחודי, המאפשר פתיחה מלאה לחיבור הפנים והחוץ. הקסם הזה חייב היה מבחינתי להמשיך להתקיים", אומרת גלן.

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון

דייריה החדשים של הדירה, זוג הורים עם שלושה ילדים בגילאי בית ספר, הגיעו עם רשימת חלומות, שהתמקדה בעיקרה בהיבטים פונקציונליים כמו: כמות החדרים, צרכי האחסון השונים, מחשבות על המערכות הטכניות והדגשת חשיבות הבידוד אקוסטי לצד הבקשה הכללית לתחושת שלווה - "חשובה לנו מאוד הפונקציונליות וחשוב לנו שפשוט יהיה כאן נעים".

בעוד האם הבשלנית חלמה על מטבח עצמאי וגדול, נפרד מחלל המגורים ובעל דלת אותה תוכל לסגור (ממש בדומה לתפיסה התכנונית האירופאית של הדירה המקורית), האב דמיין חלל פתוח שיכלול בתוכו את המטבח ואת חדר המגורים.

התכנון התחיל על הנייר במחיקת כל מחיצות הפנים, תוך השארת הציר הברור של העמודים והקורות ובמיפוי אזורי האינסטלציה, הסמוכים לחזית האחורית, מתוך כוונה להיצמד למיקומם הכללי הקיים כדי להימנע מפגיעה בחזיתות. פרטי החלונות ודלתות העץ (פנים וחוץ) שורטטו לטובת שחזורם המדויק תוך שיפור תכונותיהם האקוסטיות והתרמיות.

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון
אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון

לדירה תוכננו שתי מבואות כניסה: מבואה ראשית אינטימית בכניסה לדירה מחדר המדרגות ומבואה אחורית עם דלת כניסה נוספת, ביציאה מפתח המעלית החיצונית. המבואה האחורית תוכננה מטעמי בטחון והפרדה ויזואלית ואקוסטית בין פיר המעלית לבין פנים הדירה וכן נועדה לשמש ככניסה נגישה לבעלי מוגבלויות, ככניסת שירות עם שקיות הקניות באופן ישיר למטבח וכן ככניסה נפרדת אפשרית עבור אורחי סדנאות בישול עתידיות.

חלל המגורים מוקם במרכז הדירה ומשני קצותיו מוקמו החדרים השונים. בכך צומצמו שטחי המעברים למינימום. החלוקה לחדרים נעשתה בהתאמה למיקומי החלונות היפים וציר התנועה החדש והברור תוכנן לאורך הדירה ובמקביל לשורת העמודים והקורות שהוסוו בקירות הפנים החדשים.

כמענה שישלב את רצונות שני בני הזוג, תוכנן המטבח כחלל עצמאי ובו מערכות בישול ואפיה מקצועיות וייחודיות, כפי שביקשה האם, כשבינו לבין חדר המגורים תוכננו שני פתחי כניסה רחבים במיוחד. בשני הפתחים תוכננו דלתות עץ לבנות בשילוב זכוכית, שעוצבו בהשראת דלתות ההרמוניקה המקוריות של המרפסת, כשבמצבן הפתוח ובהיותן רחובות במיוחד, הן מאפשרות בדיוק את הקשר הישיר וההמשכי בין המטבח לבין חדר המגורים, כפי שביקש האב.

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון

יחידת "בלגי-ברזל" ייחודית הכוללת חלונות ודלתות תוכננה מקיר לקיר ומרצפה לתקרה, כמחיצת הפרדה ויזואלית, בין המטבח לבין מרפסת השירות, שהורחבה פנימה. בהיותה פרט עיצובי חדש ופנימי בדירה, היא אופיינה בחומר אחר בשונה מחלונות העץ במעטפת, להדגשת ההתערבות החדשה בסיפור הישן. יחד עם זאת היא עוצבה בהשראת מקצב החלונות של חדר המדרגות ומבואת הבניין.

עיצוב הפנים של הדירה מאופיין באיזון - בין פרטים מקוריים מאמצע המאה הקודמת לבין פרטי עיצוב עכשוויים, בין האירופאי למקומי, בין עושר לפשטות, בין פרטי נגרות בהתאמה אישית לבין רכישה מוקפדת של פרטי ריהוט ועיצוב, ובין מינימליזם לבין רכות.

לדברי אלה שלומוב, בעלת בוטיק Ella decor שאמונה על תכנון ועיצוב הווילונות "ההגדרה היתה לווילונות שיעטפו את החלל ויחד עם זאת יספקו במה מכובדת לעיר תל אביב ולאורבניות סביבה. בכל חדר תוכננו ומוקמו וילונות בהתאם לפונקציות ולחלל".

אדריכלית מירב גלן. עמית גירון,
אדריכלית מירב גלן/עמית גירון

להשגת תחושת השלווה של מקום שפשוט יהיה בו נעים, נעשה שימוש בגוונים בהירים, טבעיים ורכים, שימוש בעץ ובטקסטיל רך, וכן שילוב מינימלי בנגיעות צבע מאוד מעודנות שעיקרן גווני טבע של אדמה וירוק. את הרוגע של הפנים משלימה המרפסת המופלאה, שהירוק בה כמעט נוגע בירוק של עצי הפיקוס התל אביביים, העוטפים את הבניין ומאטים במעט את הקצב האורבני.

המטבח, המרפסות והאזורים הרטובים בדירה רוצפו אריחי טראצו חדשים, המאזכרים את הסגנון שאפיין את תל אביב של אמצע המאה הקודמת בכלל ואת הדירה המקורית בפרט, אך ברוח חדשה. את שאר חלקי הדירה מאחדים לוחות פרקט עץ אלון בגוון טבעי רך.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully