וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבעי המלחמה: מה יהיה צבע השנה ב-2024?

לירון שוורץ-גילת, טור אורח

29.11.2023 / 9:00

אוטוריטת הצבעים "פנטון" תתכנס על מנת להכריז על צבע השנה לשנת 2024 בסימן שינויים חברתיים. השנה אי אפשר יהיה להתעלם מהמציאות הנוראית אליה נכנסנו ב-7 באוקטובר

מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס. יחצ,
מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס/יחצ

בעוד שמונה ימים בדיוק תתכנס הוועדה הסודית של אוטוריטת הצבעים "פנטון", על מנת להכריז על צבע השנה לשנת 2024. להכרזה זו, שכל תעשיית העיצוב מחכה לה, יש כוח כלכלי עצום, אך היא טומנת בחובה גם רצון כנה לשינוי חברתי.

מומחי פנטון מסבירים שבחירת צבע השנה נעשית תוך הסתכלות רחבה על המתרחש בעולם, החל בתעשיית הבידור, דרך שוק הכלכלה וכלה באירועים תרבותיים. כסמנכ"לית העיצוב של טולמנ'ס, מסקרן יהיה לראות האם תהליך קבלת החלטות שכזה, ייקח בחשבון את המציאות הנוראית, האישית שלנו שהפכה נחלת העולם כולו.

מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס. יחצ,
בחירה קשה/יחצ

לפני כשנה, כאקט שלא ניתן היה להתעלם מעוצמתו ובתגובה למשבר ההומניטרי במזרח אירופה, פרסמה חברת הצבעים "פנטון" איתות תמיכה כשהכריזה בנוסף לצבע השנה, על שני צבעים נוספים "כחול חופשי, צהוב אנרגטי" - צבעי דגל הלאום של אוקראינה.

מאז ומתמיד יש לצבעים השפעה עמוקה על המציאות שאנחנו חווים, על התחושות ועל הרגשות שלנו ולא רק בהקשר של אופנה, עיצוב ואמנות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס. יחצ,
אולי צהוב הפעם?/יחצ

אם נבחן את ההיסטוריה, נוכל לראות שהצבעים המובילים בכל עשור או תקופה מחוברים באופן ישיר לאירועים היסטוריים ותרבותיים. השימוש בצבעים, בהקשר הזה, קורה לעיתים באופן מכוון כדי ליצור תחושה מסוימת בקרב אוכלוסיות שונות.

מלחמת העולם השנייה היא דוגמה טובה, כי היא הביאה איתה הרבה שינויים תרבותיים וחברתיים שבאו לידי ביטוי גם בשימוש בצבעים. בתקופה הקשה של המלחמה, עבד הממשל האמריקאי שעות נוספות כדי לחזק את המורל הצבאי והאזרחי, בין היתר נעשה שימוש בכרזות תעמולה פטריוטיות שנועדו לחזק את האופטימיות והתקווה אצל האזרחים. בתקופה הזו שלטה ברחוב פלטת הצבעים האמריקאית שכללה גווני כחול ואדום.

בתום המלחמה החיילים שבו הביתה, למדו באוניברסיטאות, הקימו בתים ומשפחות ועם האווירה החדשה התחלפו גם הצבעים הבולטים. צבעים פסטלים כמו ורוד, כחול וטורקיז הפכו לאופנתיים ושידרו חום ושמחה.

מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס. יחצ,
מה יהיה צבע השנה לשנת 2024 - באדיבות טולמנ'ס/יחצ

הצבע הלבן נושא אתו משמעות אוניברסלית ידועה. הדגל הלבן מהווה סימן היכר בינלאומי לכניעה, הפוגה או הפסקת אש.

משמעותם של צבעים משתנה בין תרבויות שונות ותקופות שונות, כפי שקרה עם הצבע הצהוב שממלא את הרחוב בימים אלו והפך לצבע המסמן את המאבק להשבת החטופים. השימוש בצבע הצהוב נולד עוד קודם לכן, במלחמת האזרחים, אז היו נשות החיילים האמריקאיים מסמנות את העצים בסרטים צהובים עד שובם של האהובים שלהן מהקרב.

לירון שוורץ- גילת. אורית פניני,
לירון שוורץ- גילת/אורית פניני

אולי זה מקרי ששתי המשמעויות התחברו להן יחד, ואולי לא, אבל זה רק מוכיח כמה גדולה המשמעות של צבעים, בייחוד בימי מלחמה. יש שיטענו כי הרגישות לצבעים בימי מלחמה מועצמת עשרות מונים, כפי שהוכיחה הסערה שעורר פוסט בעמוד האינסטגרם של Zara העולמי אחריו עוקבים יותר מ-61.5 מיליון גולשים.

בפוסט נראית דוגמנית בהירה, לבושה סריג שחור, שלצווארה צעיף צמר ארוך ירוק והיא מצולמת כנגד דלת אדומה. הצבעים בתמונה, בדיוק כמו בדגל פלסטין קיבלו משמעות אחרת בתזמון הנוכחי. על הפוסט הגיבו אלפי עוקבים בשיח מתלהם שעיקרו התכתשות בין גולשים פרו-פלסטינים לגולשים ישראלים. בזמן בו כל פוסט עם אזכור צבע מקרי הופך לסימן אזהרה, קשה להתעלם מכמה חזקים הצבעים בתודעה שלנו וכמה הם מסמלים. ואם נחזור לנקודת ההתחלה, אכן מסקרן יהיה לראות מה יהיה צבע השנה, לשנה הקרובה.

הכותבת היא סמנכ"לית עיצוב ברשת טולמנ'ס ומנהלת מותג מטבחי דאדא.

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully