וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך הלופטים של ניו יורק: מסע אל סוד הקסם האורבני

אורנה בר

19.9.2023 / 14:15

איך בוחרים סגנון לבית? דרך סיור וירטואלי עם אורנה בר במקומות שונים בעולם נלמד להכיר את ההבדל בין הסגנונות. מתחילים בתפוח הגדול, עם סגנון שהגיע עד לתל אביב

טיימס סקוור, ניו יורק. ShutterStock
עיר שתמיד כיף לבקר בה. ניו יורק/ShutterStock

פעם היינו צריכים את מרקו פולו שיביא לנו פריטים מעולמות רחוקים ולנו, האנשים הרגילים שחיו בימים ההם, הייתה רק אפשרות לדמיין מתוך הפריטים איך נראים הבתים ובכלל החיים במדינה רחוקה. עכשיו, כשכולנו מסתובבים בעולם, כל אחד מאיתנו יכול לראות, לחוש ולטעום. חלקנו רוצים כשאנחנו חוזרים הביתה להישאר עם התחושה והניחוחות שיש בפריז או בניו יורק.

אחת הדרכים היא לאמץ סביבת מגורים שמזכירה בסגנונה את הלך הרוח המבוקש. איך בונים סגנון, מה מרכיב ומגדיר אותו ומהו בכלל?

הסגנון האורבני התפתח אחרי המהפכה התעשייתית ומלחמת העולם השנייה. היה צורך למצוא פתרונות דיור מהירים לאנשים שבתיהם נהרסו במלחמה, ולשם כך פינו בתי מלאכה ומפעלים והפכו אותם לדירות מגורים. אלה הם הלופטים של ניו יורק.

בניין דירות בניו יורק. ShutterStock
הכי עירוני שיש. בית דירות בניו יורק/ShutterStock

עם הסגנונות המובילים בעולם נמנים היום סקנדינבי, ג'פנדי, בוהו, אקלקטי ואורבני. לכל סגנון יש היסטוריה או סיבה לקיומו, הוא מאפיין תקופה, שינויים חברתיים, או חבל ארץ ולרוב אנחנו נראה את ההשפעות בסגנון העיצוב והארכיטקטורה בצורת הלבוש וההתנהגות, באומנות ובתרבות. חלק מהסגנונות התהוו לפני מאות שנים, אך עדיין משפעים על חיינו היום וחלקם הם תוצר של תרבות עכשווית.

פעמים רבות אנחנו מתאימים את סגנון עיצוב הפנים והלבשת הבית לארכיטקטורה, כמו העיצוב הקלאסי בפריז. בחלק מהמקרים גם האדריכלות מתאפיינת ומאפיינת את הסגנון וגם את עיצוב הפנים שקיים מאותה תקופה, אך לא בהכרח. היופי טמון בכך שכל אחד היום יכול לקבוע לעצמו את הסגנון ואת עוצמתו גם בדירות או בתים סטנדרטיים.

ניתן לאפיין בתים וסגנון אף ברמיזה ובאמצעות כמה אלמנטים, כדי לתת תחושה או אוירה המזכירה את הסגנון. לרוב, אנשים לא יודעים לציין או להבין את הסגנון או לקרוא לו בשמו, אך הם יודעים לתאר את התחושה. זה הזמן לצאת יחד למסע חובק עולמות ובכל פעם לפגוש מדינה, עיר או מבנים אייקוניים המאופיינים בסגנון מסוים. כך נבין איך באמצעות צבע, טקסטורה, וילונות, חיפוי קיר, ריהוט, טקסטיל, תאורה ועוד נוכל לייצר בביתנו את הסגנון המבוקש.

הפעם נטייל לנו בניו יורק המתאפיינת בסגנון אורבני. הסגנון האורבני התפתח אחרי המהפכה התעשייתית ומלחמת העולם השניה. היה צורך למצוא פתרונות דיור מהירים לאנשים שבתיהם נהרסו במלחמה ולשם כך פינו בתי מלאכה ומפעלים והפכו אותם לדירות מגורים. אלה הם הלופטים של ניו יורק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מאפייני העיצוב האורבני

החומרים: בריקים, ברזל, אבן, בטון.

המאפיינים: OPEN SPACE, חללים גדולים ופתוחים, כל הפונקציות במרחב אחד, הסלון המטבח, פינת אוכל, פינת העבודה ואפילו חדר השינה. לעיתים קיים שימוש במחיצות או הפרדות ניידות ופתחי החלונות גדולים עשויים עבודת מסגרות מפרופיל בלגי שחור בדרך כלל. הקירות מחופים בחומרי גלם חשופים במצבם הראשוני בעיבודים גסים וללא גמורים. על החומרים המזוהים עם הסגנון האורבני נמנים בטון חשוף, בריקים תעשייתיים קורות פלדה ברזל וקורות עץ מלא , קורות פלדה ורלסים תומכים משולבים בקירות ובתקרה, צינורות מערכת כיבוי האש ותעלות מיזוג האויר חשופות וגלויות לעין.

חדר רחצה

חדר הרחצה האורבני מאופיין בקירות צבועים בגוון אפור או בחומרים גולמיים טבעיים להדגשת המראה ,בחיפוי בריקים תעשייתיים או באריחי קרמיקה מלבניים כדי לקבל מראה המזכיר את חדרי השירותים ברכבת תחתית.

בחדר הרחצה תוכלו למצוא, צינורות מים גלויים, כיור מבטון יצוק או נירוסטה משולב בלוח עץ. התאורה תהיה לרב נורות חשופות בתוך אהילי ברזל, אביזרי האמבטיה יהיו לרוב ממתכת או עץ גס, ועל מנת לייצר עניין ורכות ניתן לשלב שידת עץ בסגנון קלאסי למראה מעודן יותר המנוגד לעיצוב.

חדר רחצה. יחצ,
חדר רחצה/יחצ

המטבח האורבני

במטבח האורבני נשתמש בנירוסטה, עץ, מתכת, בטון ובריקים לחיפוי. משטחי עבודה מנירוסטה או בטון ולהם יותאם חיפוי קיר בצורת טיח דקורטיבי או בריקים. חזיתות הארונות ייצבעו לרוב בגוונים בהירים יחסית על מנת ליצור איזון ולרכך את הנוקשות של המתכת וחיפויי הקיר, פסי צבירה או אהילי מתכת וצינות חשמל חשופים ישמשו לתאורה ,מוצרי החשמל יהיו גדולים תעשייתיים ומנירוסטה, שולחן האוכל יהיה מעץ גס עם רגלי מתכת וכסאות ממתכת שחורה או עץ.

מטבח. יחצ,
מטבח/יחצ

פרטי ריהוט

הרהיטים בסגנון האורבני מתאפיינים בקווים ישרים ובמינימום פיתוחים וקישוטים. רצוי לבחור מערכת ישיבה מרופדת ,רכה ומזמינה בגוונים ניטראליים או צבעוניים עם מגוון כריות. את הקיר הראשי בחדר האירוח אפשר להדגיש בעזרת טיח דקורטיבי או בריקים.

ריהוט. יחצ,
ריהוט/יחצ

סגנון אורבני בחדר השינה

חדר השינה יהיה רך ורומנטי כיאה לחדר שינה. בעזרת בדים טבעיים, כותנה ופשתן בצבעים רכים המשולבים במוצרי הטקסטיל כמו וליונות שקופים למחצה, הרבה מקבצי כריות, כיסוי מיטה רך ומפנק ומצעים לבנים, נאזן בן הנוקשות והחספוס של הסגנון האורבני לרכות המתבקשת ונייצר לנו סביבה עוטפת.

חדר שינה. יחצ,
חדר שינה/יחצ

גינה אורבנית

באזורי מגורים רווים המתאפיינת במרחבים קטנים, חצרות קטנות, מרפסות ואדניות, הצמחים והפרחים לרוב הם צמחים מקומיים המתאימים לאקלים בסביבה, עצי פרי ננסיים, וצמחי תבלין. ננצל את הגינה גם בשתילה לגובה הגינה מחברת את הבית לסביבה הטבעית והצמחייה המקומית נותנת לדיירים תחושה של חוץ.

גינה. יחצ,
גינה/יחצ

איך הופכים דירת 3 חדרים סטנדרטית בת"א לדירה אורבנית?

הדירה היא דירת 3 חדרים ב-70 מ"ר בתל אביב. בפגישתנו הלקוחה ביקשה ליצור בדירה תחושת מרחב פתוח, מטבח פתוח ונוח עם מקומות אחסון ואופציה לארח כ-10 אורחים.

בשלב הראשון שברנו את הקירות שניתן היה לשבור ופתחנו את המרחב ככל שניתן. הקיר המשותף לסלון ולחדר השינה הפך לקיר שקוף באמצעות מסגרת פרופיל בלגי מאלומיניום וזכוכית, שיחד עם חלונות הדירה נותן תחושת גודל ומרחב המזכיר את תחושת ה"לופטים". כשנכנסים לדירה המבט מגיע מקצה אחד של הדירה לקצה השני - הצלחנו, הבית פתוח ומואר. את הפרטיות בחדר השינה השגנו באמצעות וילונות על הקיר השקוף, אותם מסיטים כשרוצים.

המטבח מתאפיין בארונות תחתונים בלבד בגוון אפרפר בהיר, משטח תעשייתי פרקטי דמוי בטון וחיפוי קיר בבריקים שנצבעו בצבע שמן מט להגנה. שורת הארונות התחתונים בלבד יוצרת אפקט צעיר, עכשווי, ומדף העץ עם צנצנות התבלינים והעציצים שומרים על החמימות הביתית. את המרפסת, ריהטנו במרבצי פופים מפנקים לצד שולחן וכסאות הצמחייה כיאה לגינה אורבנית משלבת עצי שיח קטנים ליצירת צל ופרטיות ומסביב פרחים מקומיים.

פלורה לפני. יחצ,
כך זה נראה לפני השיפוץ/יחצ
פלורה תהליך בנייה. יחצ,
במהלך השיפוץ/יחצ
פלורה אחרי. יחצ,
ואחריו. עיצוב: סטודיו אורנה ומינה/יחצ
עיצוב סטודיו אורנה ומינה. יחצ,
עיצוב סטודיו אורנה ומינה/יחצ
עיצוב סטודיו אורנה ומינה. יחצ,
עיצוב סטודיו אורנה ומינה/יחצ

כל סגנון או עיצוב שתבחרו ניתן לאפיין אף ברמיזה ובאמצעות כמה אלמנטים לתת תחושה או אוירה המזכירה את הסגנון. חשוב שתתחברו לסגנון ולפריטים שאם בוחרים להכניס הביתה.

ההשפעות של הצורך לייצר פתרונות דיור מהירים והתעצמות קצב הבניה שינו את תרבות ואופן ההתייחסות לעיצוב הבית. ההתפתחות הטכנולגית נתנה את המענה האולטימטיבי והיום ניתן לייצר לכל פריט או אלמנט עיצובי פריט תואם מחומרים זולים יותר, הנגישים לכל כיס ולדירות קטנות או שכורות.

ניקח לדוגמה את החלונות מפרופיל בלגי המאפיינים את הסגנון האורבני, העשויים בידי אומן בעבודת יד מברזל שהוא חומר יקר ותהליך הייצור מצריך מספר שלבים מה שמייקר את המוצר. כיום ניתן למצוא חלונות אלומיניום שמדמים את תחושת הפרופילים הבלגים הנחשקים במחירים זולים יותר.

הבריקים שכל כך מאפיינים את הסגנון האורבני, מגיעים מפירוק או מייצור עכשווי מחירם ותהליך ההתקנה יקרים ומצריכים איש מקצוע מיומן. בשוק ניתן למצוא מספר פתרונות זולים יותר המדמים בריקים, כמו חיפוי פולימרי דמוי בריקים בעל תכונות תרמיות אקוסטיות ועמידות לאש וחום או טפט ויניל מודפס בדוגמה ובצבע הרצויה.

כדי להגיע למראה קיר או תקרת הבטון המאפיינת את העיצוב נצטרך להיעזר בבעלי מקצוע מיומנים ובתקציב נאה. כדי להוזיל נוכל להשתמש בטפט ויניל דמוי בטון שנותן תחושה ומראה מדויק.

בריק ועץ. יחצ,
בריק ועץ/יחצ
קל קיר. יחצ,
קל קיר/יחצ

מינה חיימוביץ - סטודיו אורנה ומינה: "בסגנון האורבני מנשבת רוח צעירה לעיתים עם הומור, המתאימה לאנשים בעלי זיקה לעולם התעשייה ולמרחבים העירוניים הגדולים. החומרים הבלתי מעובדים, המערכות החשופות, הטקסטורות והגוונים יוצרים מרחב מסקרן, הוקשה מעט ובעל קסם רב. אפשר להגיד בבטחה שלכל חומר יש חומר תואם שעשוי באמצעים טכנולוגיים מתקדמים הנותנים מראה דומה ,אז כל אחד יכול לצאת למסע הפרטי שלו בארץ רחוקה, בין אם זה בית מעוצב בחומרים מקוריים ובין אם בתחליפים מאוד מדויקים.

מינה חיימוביץ - סטודיו אורנה ומינה. יחצ,
מינה חיימוביץ - סטודיו אורנה ומינה/יחצ

הבית הוא במה ואנחנו מעצבים את התפאורה. מי השחקנים ומהי העלילה? את זה אנחנו מביימים.

אורנה בר ומינה חיימוביץ הן שותפות בסטודיו אורנה ומינה

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully