וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשאין ממ"ד בבית?

בדירות ישנות אין ממ"ד, והדיירים יוצאים לחדר המדרגות. אלה הם הפיתרונות שתוכלו למצוא מחוץ לבית, בתוכו ואפילו לייצר הזדמנות נדל"נית

בווידאו:דיירים בראשון לציון יצאו לחדר המדרגות - ורגע לאחר מכן הבניין נפגע מרקטה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

לא לכל הבתים בישראל יש ממ"ד. למעשה, אם הבניין שלכם ישן, סביר להניח שאתם פשוט יוצאים לחדר המדרגות, שכמובן הרבה פחות בטוח ממרחב מוגן, או למקלט אם יש לכם זמן.

האם אפשר למגן דירות פרטיות? שלומית זלדמן, בעלת משרד אדריכלות, ועיצוב מסבירה על האופציות השונות למיגון בדירות, בבתים פרטיים ובמשרדים. "בדירות שלא עברו תמ"א, שזה תהליך של כמה שנים טובות, אפשר להזמין מיגונית גדולה או שתיים-שלוש שיונחו בחצר הבניין לפי כמות האנשים, וישרתו אותם. יש לקחת בחשבון שהמיגונית לא כוללת קיר הדף, אולם היא מועדפת על חדר מדרגות".

חדר ממ"ד בעיצוב מרינה רכטר רובינשטיין. עמית גושר,
לא לכולם יש. חדר ממ"ד בעיצוב מרינה רכטר רובינשטיין/עמית גושר

"זלדמן אומרת כי אלו שגרים בבניין ישן ורוצים ליצור מיגון, יש פתרון מאושר של פיקוד העורף, של ציפוי בלוחות פלדה באמצעות חיבורים יבשים וריתוכים, וזה בעצם מקבל תקן מאושר כממ"ד - פתרון מיידי למרחב מוגן בתוך הדירה. "זה פתרון יותר יקר ממיגונית בחצר, שגם לא מקטינה את שטח הבית", היא מציינת.

בהתייחסה לבתים פרטיים, מסבירה זלדמן: "יצאה תקנה חדשה, שמקלה על תוספת ממ"ד כל עוד הוא לא חורג מגבולות הבניין. הפרוצדורה מאוד פשוטה. צריך להציג לפיקוד העורף תכנון והוא מאשר את זה יחסית במהירות. בהמשך לכך נותר להגיש את האישור לידיעת העירייה, ואין צורך בהיתר. בבית פרטי אפשר לעשות גם את הפתרון שהצעתי לדירה, אם לא רוצים להוסיף עוד מבנה בחוץ. אפשר גם לצקת ממ"ד מחוץ לבית ולחבר אותו לבי".

"חשוב להבין - אין דבר כזה אי אפשר, הכול עניין של זמן ועלויות. יש לי עכשיו בית בתכנוני, שכיסחנו את כל הבית ויצקנו ממ"ד. זה לא פתרון למי שגר בבית. אם רוצים פתרון מהיר, יעיל, קל, אפשר לצקת ממ"ד מחוץ לבית ולפתוח פתח מהבית לתוך ממ"ד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שלומית זלדמן. אלי פסנדי,
מיגונית בחצר או בנייה פרטית בבית. שלומית זלדמן/אלי פסנדי

זלדמן אומרת כי המיגונית היא הפתרון הכי פחות מומלץ בפן הבטיחותי, אבל מהווה פתרון פשוט וקל. "לעטוף את החדר בלוחות זו עלות גבוהה, בנוסף לבלגן והתעסקות בתוך הבית, אולם התוצר הוא ממ"ד בבית. יציקת ממ"ד בחוץ מהווה הזדמנות נדל"נית להוספת חדר בלי התעסקות עם היתרים, וכמובן חדר שהוא מרחב מוגן".

בהתייחסה למשרדים, אומרת זלדמן: "בבנייני משרדים יש ממ"ק, מרחב מוגן קומתי, שמשויך לאחד הנכסים. מה שיש בממ"ק צריך להיות מפונה בעת מלחמה, על מנת שזה ישרת את כל עובדי הקומה. סביר להניח שמעכשיו הממק"ים במשרדים חדשים יהפכו למרחב מוגן קומתי שאינו שייך למשרד זה או אחר".

אדריכל בועז שניר. בנימין אדם,
שיפור מיגון, לא ממ"ד. בועז שניר/בנימין אדם

האדריכל בועז שניר, מצידו, מסביר: "בדירות מגורים ללא ממ"ד ניתן לעשות שיפור מיגון, לא ממ"ד. עדיף לבחור חדר עם כמה שפחות מפתחים. כאשר בפנים מעבים את הקירות על ידי רשת ברזל, רשת פלדה בהנחיית קונסטרוקטור ומפזרים על הרשת בטון בהתזה. את הרשת אנחנו פורסים על קירות החדר. זה קורה, כמובן, אחרי שרוקנו את החדר לחלוטין. מעגנים את רשת הברזל על הקירות הקיימים ועל זה עושים בטון בהתזה. מדי פעם כדאי לעשות חורים בבלוקים למלא שם עוד בטון. כך אנחנו מחזקים את קירות החדר מבטון. כמובן שאם יש חלון אחד, כדאי לאטום את התריסים בבטון, לפרק את החלון ולשבור לחלון במידות של 90 על 90 או מטר על מטר, ואז מתקינים חלון ממ"ד, וכך גם דלת ממד".

שניר אומר כי שיטה אחרת היא הפיכת החדר למשוריין, בדומה לרכב משוריין: "מעבים את כל קירות החדר בפלטות פלדה בעובי בהתאם להנחיות מהנדס שמכיר את התחום הזה ופלטה לפלטה מרתכים אותה ומהדקים אותה לקיר. את הפלטות ברזל אנחנו יכולים על ידי רשת מיוחדת מבפנים ליישם את זה על רשת שתתפוס גם צבע".

לשיטתו, "פלדה יותר חזקה וגם יותר יקרה. אין בה יציקות והעבודה נקייה יותר. האופציה השנייה צריכה להיות לפי הנחיות מהנדס ועם קבלן שמבין בשלד. אם אתה רוצה לחזק את החדר ללא ממ"ד, אתה פונה לקונסטרוקטור, שיש לו ידע וניסיון של שיפור מיגון באישורים של פיקוד העורף".

  • עוד באותו נושא:
  • ממ"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully