וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהעיצוב פוגש את הסילבוס: הצצה למוסד אקדמי בוטיקי

במקום אולמות הרצאות וקפיטריה - חדרי סמינרים קטנים וטרקלין סטודנטים מאובזר בפסנתר וכורסאות. הצצה לקמפוס של המוסד האקדמי הבוטיקי שאתם כנראה לא מכירים

אמנות במסדרון. יחצ,
אמנות במסדרון/יחצ

במבואת הכניסה של המרכז האקדמי שלם מוצגת יצירת מוזאיקה צבעונית בסגנון נאיבי המשלבת מבנים עתיקים המאפיינים את הנוף ירושלמי. אותו נוף ירושלמי של העיר העתיקה והעיר החדשה נשקף גם מהחלונות והפתחים הגדולים של הקמפוס, הממוקם בקריית מוריה בירושלים, ושופץ לאחרונה, בתהליך ששם במרכז את האופן בו עיצוב פוגש תוכן ומשרת את סגנון הלימוד הייחודי ואת ערכיו של המרכז - מנעד רחב המשלב עיצוב מודרני וסגנונות קלאסיים ירושלמיים.

לא בכדי נופי ירושלים הם אלה שמקבלים את פני המבקרים בקמפוס. במקרה של המרכז האקדמי שלם, ירושלים איננה רק חלק מהנוף, והבחירה למקם את הקמפוס בירושלים הייתה בחירה מכוונת - להשתלב בעיר המהווה מרכז תרבותי, רוחני והיסטורי ליהדות, לנצרות ולאסלאם, עיר שבה מתקבלות מדי יום החלטות על עתיד החברה והמדינה, ובה חיות זו לצד זו קהילות מגוונות.

הספריה ומרכז הכתיבה. יחצ,
הספריה ומרכז הכתיבה/יחצ

המבנה אותו תכנן האדריכל לו גלרטר, הוקם במקור בשנת 1998 כבית מליץ, מרכז לחינוך יהודי ציוני. בשנת 2019 נוספו לו שתי קומות, והוא ממזג מאפיינים ירושלמיים, קלאסיים ומערביים - האבן הירושלמית, חזית בעלת ששה עמודים, וחצר פנימית - quadrangles, האופיינית לאוניברסיטאות וקולג'ים בעולם.

על עיצוב הפנים הופקדה האדריכלית צופית ויינפלד פליישמן, שהתמודדה עם אתגר ייחודי - לעצב קמפוס אקדמי שאינו מזכיר כלל מוסד אקדמי טיפוסי, אלא "בית" לסטודנטים מצטיינים המשלב מרחבי למידה ומחקר, ברמת עיצוב וגימור המשרים אווירת למידה נינוחה ודיאלוג אישי אקדמי מקרב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
קומת הסגל מעוצבת כ HUB. יחצ,
קומת הסגל מעוצבת כ HUB/יחצ
חזית הקמפוס אבן ירושלמית וששה עמודים. יחצ,
חזית הקמפוס אבן ירושלמית וששה עמודים/יחצ

האלמנט המרכזי שמבחינים בו מיד כשנכנסים לקמפוס הוא הקירות המכוסים מדפי ספרים מהרצפה ועד התקרה, ולא רק בספריה, אלא גם במרחבי כיתות הלימוד והמשרדים. על המדפים אפשר למצוא מגוון רחב של תכנים וספרים החל מהתנ"ך, התלמוד, ספרות עברית וישראלית עדכנית וכלה בקוראן והברית החדשה לצד האיליאדה והאודיסיאה. בעולם בו כמעט כל הטקסטים, הספרים (והתקצירים) נגישים בלחיצת כפתור, שיטת הלימוד במרכז האקדמי שלם הפועל על פי מסורת הליברל ארטס (Liberal Arts), מבוססת על קריאה משותפת של ספרי מופת במלואם ודיון מעמיק בטקסטים בכיתה.
לעיצוב המוקפד של מרחב הספרייה המרכזית ומרכז הכתיבה נבחר שילוב של עור, מתכת ועץ היוצרים הרמוניה ומסמלים את החיבור שבין ישן וחדש - בין אוספי הספרים הנדירים המתקבלים כתרומה לספריה והכיתות החכמות,משתקפת גם תכנית לימודים המורכבת מעולמות תוכן עדכניים לצד קלאסיקות.

כיתות הלימוד מעוצבות בהתאם לתפיסת הפדגוגיה הדיאלוגית, הדוגלת בכך שהמרצים מנחים ומתווכים את השיח האקדמי אך אינם מגדירים עצמם כמחזיקים הבלעדיים בידע. בהתאם, חדרי הלימוד קטנים ואינטימיים, ובמקום שורות של כסאות סטודנט מול המרצה, השולחנות מסודרים בריבוע והסטודנטים יושבים לצד המרצה באופן שוויוני, על מנת לשמור על דיאלוג וקשר עין המאפשר לכל הנוכחים להשתתף.

כיתת לימוד. יחצ,
כיתת לימוד/יחצ
טרקלין הסטודנטים  ספות קטיפה. יחצ,
טרקלין הסטודנטים ספות קטיפה/יחצ

מתחמי הפנאי של הקמפוס הם מועדון הסטודנטים המעוצב כבית קפה בסגנון פריזאי עדכני הכולל בר, מטבחון ומתחם אכילה משותף, והטרקלין, המעוצב בסגנון ביתי, בצבעים חמים ושילוב של תאורה רכה המשולבת אור טבעי. בטרקלין ניצב פסנתר וסביבו אזור של ספות קטיפה המשמשות למנוחה ויצירת מרכזי שיח משותפים. "בשלם לא מתקיימת למידה מרחוק ואין אפשרות להסתפק בסיכומים מבלי להגיע לשיעורים", מספרת אבישג בר טל, סמנכ"לית תפעול במרכז האקדמי שלם, "חלק משמעותי מחוויית הלימודים הם החיים הסטודנטיאליים עצמם. שנת הלימוד שזורה בסדנאות, מפגשים ופרויקטים חברתיים, והסטודנטים שלנו מבלים ימים שלמים בקמפוס וגם גרים בקרבתו בזכות מלגות המחיה והדיור שהם מקבלים. לכן ראינו בעדיפות עליונה תכנון קמפוס שישמש לסטודנטים כבית שני, מקום משמעותי ומזמין, שנעים לבלות בו יחד בשעות הלימודים וגם מעבר להן."

גולת הכותרת של הקמפוס היא קומת הסגל המעוצבת כ HUB - מרחב עבודה שיתופי שטוף שמש שתוכנן בשיטת ה KOMBO, הכולל סלונים קטנים המאפשרים יצירת אינטראקציה וסביבת עבודה המעודדת שיח אינטלקטואלי בין המרצים לסטודנטים גם מחוץ לכיתות. מסביב לסלונים ממוקמים משרדי הסגל האקדמי, כשהקירות החוצצים בינם לבין החלל הפתוח עשויים זכוכית, על מנת לייצר אווירה פתוחה ואינטראקציה. "האור הבוקע מחלונות משרדי הסגל אל עבר החלל המרכזי משתלב עם התפיסה הפילוסופית של אור מלשון הארה וכמשל להגות ודעת", מוסיפה בר טל.

טרקלין הסטודנטים אזור הלמידה המשותף. יחצ,
טרקלין הסטודנטים אזור הלמידה המשותף/יחצ
כיתת לימוד - קירות ספרים וישיבה בריבוע לצד המרצה. יחצ,
כיתת לימוד - קירות ספרים וישיבה בריבוע לצד המרצה/יחצ

הדיאלוג העיצובי בין חדש לישן עובר כחוט השני בכל מרחבי הקמפוס, ובא לידי ביטוי גם באמצעות התצלומים ההיסטוריים המעטרים את הקירות. התמונות, שנלקחו מאוסף הארכיון הלאומי של מדינת ישראל, מציגים צילומים של מנהיגים מקומיים, תמונות תקופתיות משנותיה הראשונות של המדינה ושלל אירועים היסטוריים מכוננים בחיי האומה.

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully