וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכניס צבע למשרד: עד כמה זה משפיע על העבודה שלנו?

לאחר שטרנד העבודה מהבית שכך, העובדים חזרו למשרדים. איך הופכים אותם לנעימים יותר? מעצב הפנים המסחרי אלי בוכבזה מגלה את סודות היצירתיות

טמבור. עיצוב אלי בוכבזה. אדוה רז,
טמבור. עיצוב אלי בוכבזה/אדוה רז

עיצוב משרדים והתפיסה הכללית העיצובית של סביבת העבודה קיבלו תפנית בעת האחרונה, וקרוב לוודאי שתפנית זו נובעת גם היא כחלק מהשפעות הקורונה. לאחר תקופה ארוכה בה רבים מאיתנו נאלצו להעתיק את מקום העבודה הפיזי שלהם אל פינת עבודה מאולתרת בבית, ורבים למדו ליהנות ולהעריך ואפילו להעדיף את העבודה מהבית, במקומות עבודה רבים דווקא מעדיפים שהעובדים יגיעו למשרד, ומסתבר שיש לכך כמה סיבות מוצדקות מאד.

בעבודה מהבית, נוחה ככל שתהיה, לא מתאפשר לנו להתרכז במאת האחוזים בעבודה, ודעתנו מוסחת לא פעם, אם על ידי בני משפחה אחרים שנמצאים באותן שעות בבית, אם בשל מטלות הבית שאי אפשר להתחמק מהן ואם בגלל האווירה הכללית. בבית אנחנו אדונים לעצמנו ולא נדרשים לתת דין וחשבון לאף אחד. גם העובדים החרוצים והמסורים ביותר, יחוו שעות רפיון בעבודה מהבית ויתקשו לא פעם להתרכז בעבודה.

המעסיקים מצידם הבינו שכדי למשוך את העובדים חזרה למשרדים, יש צורך אמיתי לספק להם סביבת עבודה נעימה, מאפשרת, מפרה וכזו שתהפוך אותם ליצירתיים יותר. לדברי מעצב הפנים המסחרי, אלי בוכבזה, "כיום, המושג "יצירתיות" כבר אינו שייך רק לעולמות האמנות, הפרסום והקריאייטיב. כמעט בכל תחום ובכל תפקיד מצופה מהעובד להפגין יצירתיות, גם כאשר מדובר ברואה חשבון או פקיד. כדי להשיג את היצירתיות הזו, יש לספק לעובד סביבת עבודה שתגרה ותחדד את החושים שלו. עמדת עבודה אפרורית ומשעממת לא תשיג את התוצאות הנדרשות".

טמבור. עיצוב אלי בוכבזה. אדוה רז,
טמבור. עיצוב אלי בוכבזה/אדוה רז

בוכבזה מדבר על החשיבות של צבע ועיצוב במקום העבודה ומסביר איך אלה משפיעים על התפוקה שלנו כעובדים: "יש משהו בחוויה של משרד שצריכה להיות שונה מחוויה של בית. כאשר מקום העבודה מספק אווירה ייחודית וחוויה שונה, זה מגבש את העובדים, מגביר את היכולת לעבוד בצוות והופך את מקום העבודה לנחשק בעיני העובדים - הם רוצים להשתייך לארגון ורוצים לשהות במשרדים, ובמקומות האלה הם גם ישיגו תוצאות טובות יותר. על אף שתעשיות גדולות אימצו בתקופת הקורונה את מודל העבודה ההיברידית, לא לכולם זה מתאים וחברות עלולות לשלם על כך מחיר יקר שיתבטא הן בתפוקת העובדים והן בשימור שלהם בארגון.

"בארגונים רבים", אומר בוכבזה, "מבינים עד כמה חשוב לאפשר לעובד גיוונים בסביבת העבודה. לא מסתפקים רק בעמדת העבודה האישית. בהרבה משרדים מייצרים עבור העובדים מרחב עבודה שהוא מפרה, מפתח וכל כך כייפי שהם יעדיפו לבוא אליו במקום לעבוד מהעמדה המאולתרת בבית. בהרבה משרדים נראה כיום סלון מעוצב, חדרי השראה ושימוש בצבע כמוטיב מעודד יצירתיות, השראה וחשיבה מחוץ לקופסא.

בוכבזה מספר על ההתייחסות שלו לתחום העיסוק של החברה כאשר הוא ניגש למלאכת העיצוב: "לתחום העיסוק של החברה יש חשיבות גבוהה מאד בשיקולים ובהחלטות של המעצב. בשלב ראשון אני מקיים עם הלקוח פגישת אפיון, שבה אנחנו מבינים במה עוסקת החברה ומהם הצרכים של העובדים ולשם כך, אני מבקש מהלקוח לתאר לי את הלו"ז של העובדים, מהי צורת העבודה, האם בצוות או לבד. הכל חשוב ויכול להשפיע על אלמנטים רבים בעיצוב ובתכנון המשרדים. היום כבר לא מצפים מהעובדים לשבת במשך 8-9 שעות ביום באותה עמדה, אלא מבינים שהעובדים זקוקים לסדר יום וורסטילי, תזזיתי ודינאמי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טמבור. עיצוב אלי בוכבזה. אדוה רז,
טמבור. עיצוב אלי בוכבזה/אדוה רז

על פי אותה גישה, אומר בוכבזה "גם פינת האוכל מקבלת התייחסות מיוחדת בעיצוב המשרד. פינת האוכל היא מקום מאד משמעותי ומרכזי במשרד, המפגשים בין העובדים בקפה של הבוקר ובארוחות הצהריים המשותפות הם בעלי חשיבות גבוהה ביותר ובהם נוצרת התקשורת בין העובדים. את המפגשים האלה שום שיחת זום לא יכולה להחליף והמעסיקים מבינים כיום עד כמה חשוב לתת לעובדים פינת אוכל נוחה, מפנקת ונעימה, בה הם יוכלו לאכול ולנוח וליהנות מגאוות יחידה.

"ישראל היא מדינה מאד מודרנית בתפיסה העיצובית, אנחנו רואים את זה גם בתחום העיצוב המסחרי וגם בעיצוב הפרטי. לצבע יש השפעה פסיכולוגית רבה על התנועה והתחושה שלנו בחלל, על איך שאנחנו מרגישים, על המוטיבציה שלנו ועל הביצועים שלנו", מוסיף בוכבזה.

"צבע משפיע עלינו באופן אינסטינקטיבי ומעורר רגשות ואסוציאציות שמפעילים אותנו מיידית. מעבר לרושם הראשוני, בחירה של צבעוניות כזו או אחרת בחלל שסביבנו תשפיע על מצב הרוח שלנו ועל התחושה הכללית לאורך זמן. לכן, מלבד הבחירה העיצובית, חשוב להכיר לעומק את הפסיכולוגיה של הצבע, ולדעת להתאים את הצבע הנכון לשימוש הנכון. לדוגמא - בחלל שמצריך ריכוז לאורך זמן, מומלץ לבחור גוונים שמעודדים את היכולת המנטלית שלנו "להתכנס" פנימה ולמצוא שקט פנימי. לעומתם, בחללים שמיועדים לאינטראקציה חברתית, שאנחנו רוצים שלא יהיו שוממים ומשמימים, מומלץ לבחור גוונים שהופכים אותנו ליותר "מוחצנים" ושמעודדים יצירה של קשרים חברתיים", אומרת האדריכלית ניבה יחיאב, מומחית CMF, טרנדים והשראה בטמבור.

טמבור. עיצוב אלי בוכבזה. אדוה רז,
טמבור. עיצוב אלי בוכבזה/אדוה רז

שילוב של אמנות, כן או לא?

"זה תלוי העדפה וסגנון" אומר בוכבזה. " לא תמיד קל לשלב אמנות במשרדים ובתי עסק. אם פעם היו משרדים עם מסדרונות אינסופיים והיינו תולים בהם סדרות של תמונות, הרי שהיום בהרבה משרדים האמנות באה לידי ביטוי גם באמירה אישית המשלבת מיתוג מעסיק והטמעתו בחללי העבודה. ואם בכל זאת ישנו מעסיק שהוא חובב אמנות מושבע כדאי שהיצירות שהוא מכניס למשרד יתכתבו ברמת הצבעוניות עם השפה העיצובית הרעיונית של המשרד כי בסופו של דבר, משרד מספר סיפור ואנחנו רוצים שמי שנכנס בדלת יבין את הסיפור שלנו".

בוכבזה מסכם: "הכי חשוב זה להעז. לא לפחד מצבעים כל עוד עושים בהם שימוש נכון. צבע הוא המהות של הכל ואם עושים בו שימוש נכון אנחנו נזכה להכניס את העובדים שלנו כל בוקר למקום שנעים להם בו".

בוכבזה מספר על הפרויקט ש"הוא בעצם פרויקט משרדי, שנעשה עבור חברה שבה עובדות 50 נשים. שילוב הגוונים שנבחר הוא של ירוק שתואם לעולמות הטבעיים בהם עוסקת החברה ושל ורוד שמשדר עוצמה נשית. הבחירה היתה להשתמש בצבעים בעלי רוויה כל כך גבוהה, שיעצימו ויחזקו את המסרים, זו בחירה מאד אמיצה, כי בעצם כשאנחנו מעצבים את החלל בטונים גבוהים אנחנו מבצעים עבודה פסיכולוגית על המח שלנו ומייצרים לו עניין. זה צריך להיעשות במינונים נכונים. השילוב של ורוד וירוק הוא שילוב של צבעים שנקראים צבעים משלימים. מה זה אומר? אלה צבעים שיעבדו הכי טוב ביחד ויעצימו אחד את השני. הצבעים הללו נולדו מהמיתוג של החברה. הירוק מתבטא גם כצבע הקירות וגם בצמחייה המפוזרת בחלל. בפרויקט הזה יצרנו משרד שהוא סופר צעיר ועדכני. המטרה הייתה להחדיר אנרגיות. ברמה התכנונית אפשר לראות שהמשרד מסודר כמו סוג של דירה. יש מטבח, יש פינת אוכל, יש סלון ויש פינת עבודה. בתחושה רצינו לייצר תחושה ביתית לצד חלל לא מחולק (Open Space)".

הפרויקט כולו נעשה תוך שימוש בגוונים ממניפת הצבעים של חברת "טמבור": ירוק עמוק 0966A, ורוד פוקסיה 0056A, אפקט בטון BE430 ו- אפור חם 1542P.

  • עוד באותו נושא:
  • טמבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully