וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכרים את דוגו לייטנר: הבילקלעך בתעורכה של מכללת סמינר הקיבוצים

בימים אלה מוצגת במכללת סמינר הקיבוצים עבודה שנעשתה בהשראת סיפורו של ניצול השואה דוד לייטנר (דוגו) שהלך אתמול לעולמו בגיל 93. במרכז: הבילקלעך המפורסמים שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל ושימשו השראה לפלאפל שהפך סמל לניצחון החיים

עבודה בהשראת דוגו לייטנר. נועם וייס,
עבודה בהשראת דוגו לייטנר/נועם וייס

בימים אלה מוצגת במכללת סמינר הקיבוצים עבודה שנעשתה בהשראת סיפורו של ניצול השואה דוד לייטנר (דוגו) שהלך אתמול לעולמו בגיל 93.

לייטנר שגדל בהונגריה נשלח בזמן מלחמת העולם השנייה לאושוויץ ולקח חלק בשתי צעדות מוות.
ב-18 בינואר 1945 יצא לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל (שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אמו) כסמל לניצחון החיים. בית העדות יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו.

העבודה המוצגת בימים אלה בסמינר הקיבוצים נעשתה לכבוד תערוכת עיצוב הבמה הבינ"ל הקוואדריאנלה בפראג והוצגה שם לפני כחודש. העבודה באה להציג חיבור בין זיכרון הבילקלעך והתקווה למסורת הפלאפל שנוצרה בעקבות הישרדותו של לייטנר. את העבודה יצרו שני סטודנטים שנה ג' ממסלול עיצוב במה בפקולטה לאומנויות במכללת סמינר הקיבוצים: נעם וויס ויהל ג'לדטי.

  • עוד באותו נושא:
  • תערוכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully