וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונות מקיר לקיר: המיתוסים הגדולים על שטיחים

הביקוש הרב לשטיחים הגדיל גם את מנעד הטקטיקות הפסולות של מוכרים, החל מאמרות כזב ועד למכירה של סחורה נחותה. הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת לפני שאתם רוכשים שטיח

שטיח מנילה צמר שטיחים יפים - מעצבת סיגל אברהם. עידן גור,
גם אלרגיה אפשר למנוע בבחירה נכונה. שטיח מנילה היפואלרגני של צמר שטיחים יפים - מעצבת סיגל אברהם/עידן גור

בניגוד לאלמנטים עיצוביים אחרים, שטיח ביתי היה ונותר מוצר ששומר על ביקוש קשיח, כאשר הערכה היא שמדי שנה נמכרים בישראל עשרות אלפי שטיחים, בעלות מצטברת שחוצה את רף 100 מיליון השקלים. באופן טבעי, הביקוש הרב, הגדיל משמעותית את מספר השחקנים בענף, כאשר חלקם נוקטים בטקטיקות פסולות על מנת להגדיל את הכנסותיהם.

גופים שעוסקים בביקורת צרכנית מעידים על מאות תלונות שמתקבלות מידי שנה שעוסקות בשטיחים. כך למשל, במועצה הישראלית לצרכנות מדווחים על עשרות תלונות שנתקבלו . כמו כן, הפורומים השונים באינטרנט עמוסים בשאלות של צרכנים שתוהים האם הולכו שולל ורכשו שטיח בסכום שאינו משקף את ערכו הריאלי בשוק.

אי לכך, ועל מנת שגם אתם לא תפלו בפח, שוחחנו עם שורה של מומחים בכירים בתחום השטיחים והבהרנו באמצעותן מה עליכם לבדוק ולקחת בחשבון טרום רכישת שטיח.

שקר וכזב: אין מתאם בין גילו של השטיח לערכו

לא. היותו של שטיח ישן, אינו מעיד על איכותו, ערכו או רמת הסחירות שלו. על מנת להעריך שטיח שנעשה בעבודת יד, יש לבחון לעומק את מצבו, ייחודיותו, מורכבות התפירה, איכותה וכמובן הביקוש. מדובר על שוק מורכב, ושורה ארוכה של פרמטרים נכנסים לתוך משוואת ערך השטיח. בשורה התחתונה, אין בהכרח קשר בין גיל השטיח ומחירו.

בקבוקי יין הונגרי. Elena Venkova, ShutterStock
מה שנכון לגבי יין לא נכון לגבי שטיחים/ShutterStock, Elena Venkova

לא כל השטיחים הפרסיים באמת שטיחים איכותיים

אמנם לא מעט שטיחים איראניים ארוגים הם שטיחים איכותיים, חלקם יקרים מאוד, אולם עצם ייצורו של השטיח באיראן אינו חותמת הכשר ועדות ליוקרתו ואיכותו. כמו כן, עד לפני עשרות שנים, נהוג היה לארוג שטיחים פרסיים מצמר איכותי של כבשים, אשר נגזז פעם בשנה בתקופת הגז. בתום צביעת החוטים, השטיח הפרסי היה נארג בעבודת יד. מנגד, כיום, רבים מהשטיחים הפרסיים, נעשים בתהליך ממוכן, ושונה מבחינה כימית, כך שחלקם פחות איכותיים וצבעיהם דוהים מהר.

אין בהכרח קשר בין צפיפות השטיח לאיכותו וערכו

נכון, צפיפות ומספר הקשרים מהווים משתנה שמשפיע על איכות השטיח, אולם ישנם היבטים נוספים עליהם יש לתת את הדעת. כך למשל: איכות הצמר, מורכבות הדוגמה, טעויות וגלישה של צבע. למעשה ישנם סיבים מחומרים טבעיים כגון צמר וכותנה, וישנם סיבים מחומרים סינטטיים כגון פוליפרופילן ופוליאסטר. לכל סוג של סיבים יש את היתרונות שלו: סיבי צמר עמידים יותר לאורך זמן ולעומתם הסיבים הסינטטיים קלים יותר לניקוי ולאחזקה שוטפת. בסופו של יום, ישנם שטיחים בעלי צפיפות קשר נמוכה עם העיצובים והדפוסים המורכבים והיפים ביותר והם יקרים מאלה עם צפיפות קשר גבוהה יותר.

יש שטיחי מכונה שאיכותיים פי כמה משטיחי עבודת יד

העלייה בייצור שטיחים בעבודת יד הביאה לאינפלציה בערכם, ובהתאם, גם לירידת ערך. שנית, כפי שכבר ציינו, שם המשחק הוא איכות הצמר, איכות האריגה, צפיפות וכו'. ישנם שטיחים שנארגים במכונות, שערכם גבוה ביותר ומנגד, שטיחים בעבודת יד עם דוגמא זהה, שנמכרים בסכום נמוך בהרבה.

אלרגיים? תבחרו נכון

אחד הפתרונות להקלה על הסימפטומים ואף מניעת האלרגיה בבית הוא שטיח היפואלרגני, המונע היווצרות גדולה של אבק, שעשויה לגרום להתקפי אלרגיה.

שטיח מגולגל. ShutterStock
ערבוב שטיחים איכותיים עם שטיחים נחותים? לא טוב/ShutterStock

יש לעיתים צורך בריפוד מתחת לשטיח

לפני עשרות שנים, מרבית השטיחים היו כבדים מאוד, אולם כיום, בשל האצת ההתפתחות הטכנולוגית, משקלם קטן יותר, מה שמאפשר הזזה, ניקוי והיפוך בקלות רבה. בו בעת, משקלם הנמוך יוצר מצב בו השטיח מחליק על גבי הרצפות למנוע מצב כזה, מקדימים תרופה למכה ומקפידים לרכוש ולפרוש גם ריפוד מתחת לשטיח - הריפוד הייעודי לשטיחים עשוי בדרך כלל מחומר מוקצף הדומה לגומי והוא בנוי כרשת ועושה עבודה טובה ומוכחת בשמירה על מיקום השטיח ובטיחות הדורכים עליו.

שימו לב - שטיח לחדר ילדים

בטיחות קודמת לכל - ילדים הם פעלתניים וצריכים קרקע יציבה שתסייע לכם להימנע מנפילות או חבטות שעלולות להוביל לפציעות לא נעימות. אי לכך שטיחים העשויים פוליאסטר יכולים להתקבע למקומם, לבלום החלקות ולהשרות תחושת ביטחון בחלל. כמו כן, שטיח שעתיד להיות מונח בחדר של ילדים צפוי להתלכלך לא מעט מבוץ מנעליים, שאריות מארוחת הצהריים, עקבות, רטיבות לאחר מקלחת ועוד. לכן חשוב לבחור שטיח שיהיה ניתן לנקות ולתחזק בקלות יחסית. לפיכך, כאשר מחפשים שטיח לחדר ילדים שיענה על כל הצרכים האלה, בחרו בשטיח מפוליאסטר, אותו גם ניתן לנקות ביעילות במים וסבון בשל יכולת ספיגת הנוזלים המרשימה שלו.

לא רק בחורף

אם בעבר נתפס השטיח כפריט מחמם המתאים לעונת החורף בלבד, הרי שכיום הוא פריט עיצובי בגדר ה"מאסט הב" בחללי הבית. היום השטיח מתאים לכל עונות השנה. הוא תוחם כל חלל פנימי וחיצוני, כמו תמונה על הרצפה.

צמר שטיחים יפים, שטיח קטניה מחיר החל מ-368 שקל, עיצוב פנים דדי ויפית ראובני. אלעד גונן,
צמר שטיחים יפים, שטיח קטניה מחיר החל מ-368 שקל, עיצוב פנים דדי ויפית ראובני/אלעד גונן

קל לזהות האם מדובר על שטיח שנארג בעבודת יד או במכונה

בפועל, זה דווקא קל. ראשית, שטיח בעבודת יד ניתן לזהות ע"י הפיכתו ומתן מבט לחלקו האחורי. אם הדוגמא אינה סימטרית במאה אחוז, מדובר על שטיח שנארג ביד. בנוסף, במידה ותבחינו כי בקצוות השטיח אין קשירות נראות לעין, הדבר מהווה סימן לעבודה ידנית.

ככל שמדובר על שטיח עם פרנזים שמהווים חלק מהשטיח, הרי שההרחבה של הדוגמה או מקשה אחת, מלמדת כי זו עבודת יד. מנגד, בשטיח באריגת מכונה ניתן להבחין בקלות בגבו כי קיימת סימטריה לכל אורכו, כמו גם סימני ליפוף או קשרים בקצוותיו.

קניתם במכר מרחוק? תקנות ביטול עסקה מאפשרות לצרכן זכות חרטה

במועצה הישראלית לצרכנות מציינים כי החוק חל גם על שטיחים בתוך 14 ימים ממועד קבלת המוצר, בניכוי 5% או 100 שקל, הנמוך מביניהם ובלבד שלא נעשה שימוש ולא נפגם. בנוסף, הם מציינים כי התקנות מחריגות ביטול של הזמנה מיוחדת, אבל מאפשרות חרטה כל עוד שלא הוחל ביצור/בחיתוך. לכן במקרים כאלה הזמן העומד לכם לחרטה הוא 3 ימים ולא 14 יום. מתלונות בתחום עולה, כי בתי עסק המנסים להימנע מביטול העסקה והחזרת הכסף לצרכן עושים זאת בטענה ,כי התבצעה "הזמנה מיוחדת", גם כשהמוצר קיים במלאי או הוזמן מקטלוג.

כך קונים שטיח מקיר לקיר

במועצה הישראלית לצרכנות מציינים כי במידה ומדובר בשטיח מקיר לקיר- דרשו שאת המדידות יעשה מודד מטעם החנות, מאחר ולא ניתן לבטל רכישה של מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן או נחתכו לפי מידה מגליל. כמו כן, אל תהססו להשאיר סכום משמעותי אשר ישולם רק עם קבלת השטיח. לסיכום, הם מוסיפים כי בעל המקצוע נושא באחריות על טיב עבודתו- יש לסכם מראש על תקופת האחריות בכלל, ושימת לב מיוחדת במידה של התקנה/הדבקה של שטיח "מקיר לקיר".

  • עוד באותו נושא:
  • שטיח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully