וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך שניים לטנגו: על עבודת האדריכל, מעצב הפנים ומה שביניהם

. בעוד שבפרויקטים רבים האדריכל הוא שנושא את הלפיד, באחרים מעדיפים הלקוחות לפצל סמכויות ולשלב בפרויקט גם מעצב פנים. יצאנו לבדוק את היתרונות, החסרונות ובמה הדברים אמורים

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן. עמית גושר,
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן/עמית גושר

אלה העומדים בפני בניית בית חדש כבר יודעים: מדובר באחת המשימות המאתגרות והמורכבות שידרשו לבצע בחיים. כן, גם אם מדובר במנהלי חברות או באנשי צבא בכירים. הצורך לתת את הדעת על כל פרט, לעמוד בלוחות הזמנים בתקציב ולעבוד עם עשרות אנשי מקצוע שונים תוך כדי תנועה הופך את הדרך המרגשת לכשעצמה לרוויה בהפתעות, חלקן מאתגרות ופחות מלבבות.

בשנים האחרונות הולכים ומתחדדים ההבדלים בין תפקידיהם של שני אנשי המקצוע שמלווים את הפרויקט כבר מראשיתו: האדריכל ומעצב הפנים, לכן רבים מהבונים והמשפצים מעדיפים לפצל בין שני הנדבכים, ולתת לכל אחד מאנשי המקצוע את הכוח להיטיב עם הפרויקט על פי תחום התמחותו וגם בכך כרוכים אתגרים: מי אחראי על מה וכיצד שני אלה מסתנכרנים?

אדריכל יכול לעצב את הפנים, אך לא להפך

לדברי האדריכל ומעצב הפנים בועז שניר לא בכל פרויקט נדרשים שניים: "יש הרבה אדריכלים שבמסגרת התמחותם גם מתכננים ומעצבים את הפנים. אדריכל יכול להיות מעצב פנים אך לא להפך", הוא מסביר. "במידה וכן מעורב מעצב פנים בפרויקט, חלוקת התפקידים היא ברורה: האדריכל הוא שקובע את העמדת הבית על המגרש על כל המשתמע, הוא זה שמתכנן את מעטפת החזיתות ואת הפתחים והוא זה שמתכנן את סידור הפונקציות, החללים והזרימה ביניהם. מעצב הפנים מגדיר את חומרי הגמר, החל מריצופים וחיפויים ועד צבעים, רהיטים ואקססוריז, את הנמכות הגבס וכל מה שקשור הלכה למעשה לדקורציה ולנראות הסופית של הבית".

עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצ'וק,
עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

"הדינמיקה צריכה להיות מוגדרת וברורה: האדריכל מכין את תכניות הבית, מעביר למעצב הפנים והוא מצידו מלביש את השכבות שלו ומוריד כמויות לביצוע- הכל בהתבסס על תכניות האדריכל שבלעדיהן לא יוכל לבצע את עבודתו. מעצב הפנים גם לא יכול לעשות שינויים מבניים על דעת עצמו, ללא התייעצות ובדיקה מול האדריכל וללא רשותו. לא פעם קורה שמעצב מחליט על להזיז קירות ללא ידיעתו של האדריכל מה שמוביל לבניה בסטייה מהיתר הבניה וזה חמור.

"על מנת שהתהליך יתקדם חלק, המזמין צריך לעשות תיאום ציפיות בין שני הגורמים אחרת דברים יכולים ליפול בין הכיסאות. עליו להגדיר גורם שינצח על הכל, שינהל את כל האירוע וידאג שהכול יסתנכרן כמו שצריך".

מהמסגרת והתמונה הגדולה ועד לפרטים הקטנים

"אדריכלים ומעצבי פנים מתאמים ביניהם ומשלבים את הניסיון, מערכי הכישורים וההתמחויות שלהם, בכדי שהפרויקט יצלח- מפרט גדול ועד קטן", כך לדברי מעצבת הפנים קרן גנס. "בעוד שצוות האדריכלות יסתכל על התמונה הגדולה, מעצבי הפנים יסקרו את התוכניות והעיצוב מנקודת מבט שונה כדי להבטיח שהמבנה יתאים לצרכיו של הלקוח תוך מתן דגש לפרטים הקטנים בהיבט הפונקציונלי והן ברמת השפה עיצובית".

אדריכל בועז שניר. ולרי זויז,
אדריכל בועז שניר/ולרי זויז
אדריכל בועז שניר. ולרי זויז,
אדריכל בועז שניר/ולרי זויז

"בשיתופי פעולה כאלו יש לנו הזדמנות לבחון את התוכניות בשלב מוקדם של התהליך, ואנחנו יכולים לזהות הזדמנויות לשפר את עיצוב הבית כולו. כתוצאה מכך, הצוותים יכולים לשנות את התוכניות בהתאם לפני תחילת הבנייה. בתוך כך, אדריכלים מתמקדים בשלב ראשון ב"מעטפת" או במבנה הבית: האלמנטים החיצוניים שלו וחלוקת החלל. הם מתמקדים בהצעת המבנה והתוכנית הטובים ביותר בהתבסס על נתוני הקרקע שהמבנה ימוקם עליה, דרישות ייעוד המגורים, וחלוקת החלל. מעצבי פנים מתמקדים בשפה העיצובית, במראה והתחושה של פנים הבית, ומוודאים שהם עומדים בדרישות הפונקציונליות היום יומית של הלקוח. מטרתם היא ליצור סביבות פונקציונליות שמתורגמות לחללים יפים העונים על סגנון החיים, האישיות וההרגלים של כל לקוח.

"לדעתי, שילוב בין אדריכל למעצב פנים היא הנוסחה לקבל את התוצאה המיטבית מבחינת הלקוח ונקודת המפתח להצלחת התהליך היא עבודת הצוות אדריכל-מעצב-לקוח, השיח, וההפריה ההדדית לאורך התהליך", מסבירה גנס. "המטרה היא לייצר שלם שגדול מסך חלקיו וכדי שזה יקרה כל הצדדים צריכים להירתם למשימה. מדובר בתהליך שדורש התעמקות בפרטי פרטים ובעוד שתפקידו של האדריכל בראש וראשונה הוא לתכנן מעטפת והעמדה אופטימלית, מעצב הפנים נדרש לעשות 'זום אין', לסנכרן את תכנון החללים בהתאם לתכנית האדריכלית ולהתעמק ברזולוציות- החל מבחירת כל החומרים בבית ויצירת הרמוניה עיצובית בין כל החללים, דרך תכנית החשמל והתאורה שתותאם בדיוק לתכנית העמדת ריהוט סופית ומפורטת, תכנון נגרויות לפרטים, תכנון מטבח ופריסות חדרי רחצה מפורטות עד לרמת תכנון נישה ייעודית לשמפו או נייר טואלט ובחירת הידיות שמתאימים לפרויקט".

ערך עליון בסנכרון התכניות, חוץ ופנים - כבר מראשית התהליך

"אכן, יש הרבה לקוחות שמעדיפים לפצל בין שני הנושאים", אומרת שלומית זלדמן, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים. "יש הרבה מאוד אדריכלים שעושים פנים מדהים בעיני, אבל בחוויית הלקוח נכון יהיה שגורם אחד יעסוק בהעמדת הבית, בתכנון המעטפת, ברישוי ובהיתרים ובמקביל, שמעצב הפנים ירד לפרטי הפרטים ויתייחס התייחסות יותר מפורטת לשלל הנדבכים שקשורים בפנים".

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן. עמית גושר,
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן/עמית גושר
עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצ'וק,
עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

"אני עשיתי את המסלול ההפוך- התחלתי בתקרן קרואר בעיצוב פנים ומתוקף עבודתי חשתי לא פעם את האתגר בתכנון פנים עבור בית שאיש מקצוע אחר תכנן. הסיטואציה הזאת גורמת ללא מעט טעויות תכנוניות לכן המשכתי לתואר הנדסאי אדריכלות וכך אני יכולה לייצר מארג מושלם שהכול מתנהל בו בהרמוניה. בפרויקטים משותפים חייבת בראש ובראשונה להיווצר כימיה בין האדריכל למעצב ובתוך כך, שינויים והחלטות לגבי תכנון הפנים יכולים להוביל לשינויים אדריכליים לכן אני רואה ערך עליון בשילוב מעצב הפנים כבר בשלבי התכנון הראשוניים. כך למשל תכנון מערכת מיזוג האוויר משפיעה על גבהי התקרות, גם תכנון מטבח פונקציונלי יכול לגרור שינויים קלים באדריכלות, ברמה של הסטת פתחים וכיוב'. שינוי פנימי צריך לעבוד טוב עם האדריכלות ולהפך.

"רגע לפני שניגשים למהלך כ"כ מורכב ומאתגר חשוב להבין איך יראה בפועל שיתוף הפעולה בין שני הגורמים. אני גם סבורה שנכון יהיה לרתום לתהליך מעצב פנים שיש לו הבנה באדריכלות. שיתוף פעולה טוב הוא אקוטי. חשוב לפתוח הכול ולהימנע מאגו. ככלל, מומלץ לבחור צוות שביצעו פרויקטים משותפים בעבר או להתבסס על המלצת האדריכל לגבי מעצב פנים כבר עבד איתו בעבר. כך תיאום הציפיות וגבולות הגזרה יותר ברורים".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully