וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תערוכה "דור 2.0": הצצה לנבכי התרבות הסובייטית מעיניהם של ילדי העולים

התערוכה דור 2.0, הוקמה במסגרת פרויקט גמר של רון אדר במהלך לימודיו במחלקה לתרבות חזותית וחומרית בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, והיא עוסקת בשאלת הזהות המורכבת של הדור השני לעולים

זיכרון ילדות ניקול קריביצקי. יחצ,
זיכרון ילדות ניקול קריביצקי/יחצ

התערוכה דור 2.0, הוקמה במסגרת פרויקט גמר של רון אדר במהלך לימודיו במחלקה לתרבות חזותית וחומרית בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים. תערוכה זו מבוססת על מחקרו האתנוגרפי-ויזואלי של אדר, בן לעולים מגאורגיה, אודות שאלת זהותו המורכבת של דור זה: בני עולים מבריה"מ לשעבר שנולדו וגדלו בישראל.

העבודות המוצגות בתערוכה הן פרי יצירתם.ן של אמניות.ים בנות ובני דור 2.0 אשר עוסקות באשליות ובתקוות של העולים אשר התנפצו על רקע המציאות הישראלית, ובניסיונות להתמודד עם סודות משם ומניפולציות מכאן - תחושות אשר יחד מתמזגות ליצירה של זהויות שאינן קוהרנטיות אך בה בעת גם מאד מובחנות.

"לאחר שצפיתי בסדרה "דור אחד וחצי" מבית כאן 11 המתחקה אחר חייהם.ן וסיפורם.ן של דור העולים.ות בלבד הבנתי שיש מקום גם לחקור את דור ההמשך הנושא חוויות של נוסטלגיה ומטענים הקשורים בחוויות של הוריהם". מסביר אדר, אוצר התערוכה. "במסגרת לימודי בתכנית ללימודי תואר ראשון בתרבות חזותית וחומרית בבצלאל, החלטתי לאצור תערוכה בנושא הדור ה"שני" - דור לעולים חדשים שנולד וגדל בישראל. התחלתי בעבודת מחקר מקיפה, בשדות הסוציולוגיה, האמנות והעיצוב.

זיכרון ילדות - ניקול קריביצקי. יחצ,
זיכרון ילדות - ניקול קריביצקי/יחצ

חלק גדול מהמחקר שערכתי מתמקד במניפולציה שהופעלה על יהודים יוצאי בריה"מ לשעבר שעלו ארצה בעקבות פעולות אינטנסיביות של גורמים ממשלתיים להסית את "בריחת המוחות" מבריה"מ עם תחילת התפוררות הממשל בשנת 1987. כמו כן, עסקה עבודתי במעבר החד בין התפקידים המשמעותיים שיוצאי ברית המועצות לשעבר מילאו בארץ מוצאם לעומת העבודות שהם נאלצו לעבוד בהן בהגיעם לישראל.

מצאתי מכנה משותף מאוד מובחן לדור 2.0, אחד הסממנים המובהקים הוא הרצון להישגיות לוקאלית, הרצון לתבוע את מקומנו פה בישראל. עם זאת, על אף העובדה שנולדנו וגדלנו בארץ, שירתנו בצבא והשתלבנו חברתית, אנחנו עדיין מחזיקים בזהות נוספת, המשתלבת ומשפיעה על תחושת השייכות והישראליות שלנו.

בתערוכה ניתן למצוא עבודות שמציגות סממנים אייקוניים מובהקים של התרבות הרוסית דוגמת נעלי הבית הנפוצות בבית הרוסי ("טאפאצ'קי") במיתוג מחודש של המעצבת אירית טראסולה.

מעמדה וכוחה של הסבתא כחלק מעיצוב הזהות בעבודת צילום שיצרה מאיה שלו בזמן ביקורה במוסקבה במהלך השנה האחרונה בה תיעדה את הסביבה בה סבתה מתגוררת, אותה ואת חברותיה.

ניקול קריביצקי מציגה סדרת צילומים המציגה סממנים מובהקים המקושרים באופן ישיר לתרבות הרוסית, דוגמת קנקן התה הרוסי ("סמובר") עליו קשור סרט המדמה צמה קלועה עליה קינוח סובייטי מסורתי (סושקה), כמו גם עבודות שדנות בקונפליקט שנוצר במפגש בין שתי התרבויות, הרוסית והישראלית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
איך מסתכלים בשביל לראות - מאיה שלו. יחצ,
איך מסתכלים בשביל לראות - מאיה שלו/יחצ
  • עבודת וידאו הומוריסטית של מאייר מכרמיאל, שבגיל 15 הגיע לפנימייה בירושלים, שם גילה לראשונה כי יש לו מבטא רוסי.
  • עבודת וידאו של האמנית דניאלה פרידמן, שיר רוסי שמתורגם לעברית, "הלאום בבדיקה", סדרה של שלושה פאנזינים של האמנית ארן שקלרסקי, הבוחנים את חווית הקליטה מזוויות שונות, ונוגעים ברבדים שונים של חוויית ההגירה.
  • עבודה מופשטת בה האמנית דיאנה ברקוב מציגה את המתח בין שתי התרבויות והעיסוק בשאלת היהדות, על ידי שימוש באיקונות משלוש הדתות, המביעות את ניסיון ההשתלבות האישי שלה כבת לאב יהודי ואמא שאינה יהודייה.
  • לפי הסדרה "מדורות השבטים", בני ובנות "דור אחד וחצי" ו"דור 2.0" השתלבו בכל התפקידים חוץ מתפקידים בכירים בצבא או במערכת המשפט. מידע המוכיח כי הרתיעה מהממסד בין דורית. ככל הנראה מדובר בנרטיב שיושב על טראומת עבר של הורינו משום שמוסדות אלה בברית המועצות נתפסו כמושחתים ולא אמינים.
  • התערוכה מוצגת ברח' שלומציון המלכה 9, מסגרת שבוע העיצוב בירושלים המתקיים השנה תחת הנושא, "שקר וכזב".
  • אמנים.ות: אירית טאראסולה, אילן פיינשטיין, ארן שקלרסקי, דניאלה פרידמן, דיאנה ברקוב, ניקול קריביצקי, מאיה נוגין, מאיה שלו.
  • שעות פתיחה: 18:00-23:00
  • נעילה: 4.7.23
  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully