וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך עבודות שימור: נחשפו ציורי קיר מהמאה ה-19 במקווה ישראל

משמרים את ההיסטוריה של מקוה ישראל: ציורי קיר ישנים מסוף המאה ה-19 נחשפו לראשונה במהלך עבודות שימור במבנה ההנהלה

מקוה ישראל - חשיפת ציורי הקיר במהלך עבודות השימור. יחצ,
מקוה ישראל - חשיפת ציורי הקיר במהלך עבודות השימור/יחצ

בימים אלו מתקיימות בבניין המנהלה של בית הספר החקלאי הראשון שהוקם בארץ ישראל בסוף המאה ה-19 עבודות שימור עבור הרחבת משרדי ההנהלה. בית המנהלה נבנה בשנת 1895 ע"י אדריכלים ובנאים שהובאו לארץ ישראל מצרפת על ידי אליאנס. מדובר בבניין בין שתי קומות, כאשר בקומה הקרקע נמצאים משרדי בית הספר ואילו הקומה השנייה שימשה לאירוח ולמגורי מנהל בית הספר ומשפחתו.

בחדר האירוח המרכזי בקומה השנייה (כיום חדר ישיבות) צוירה תקרה בציורים דקורטיביים משולבים בציור נוף של רועת כבשים וציורי איילים, תקרה זו נחשבת לתקרה המצוירת החשובה והיקרה ביותר בבתי היהודים בארץ ישראל מהתקופה העות'מאנית. הצייר הצרפתי אשר יחד עם אמנים מירושלים ויפו צייר ציורי קיר וציורי תקרה בבית המנהלה בסוף המאה ה-19, צייר גם ציורי תקרה בבית הכנסת במקוה ישראל.

בחדר נוסף בקומה העליונה שהיה במקור המשרד יוסף נייגו, המנהל השלישי ולימים חדר השינה של אליהו קראוזה שהיה המנהל המיתולוגי של מקוה ישראל, נערכות כעת עבודות שימור ושיחזור להצלת ציורי קיר נדירים שצוירו במהלך בניית החדר בסוף המאה ה-19. הציורים כוללים עופות בר שניצודו, מאפיין של תרבות מועדוני ציידים, נושא שהיה פופולרי בבתי האצולה האירופית החל מהמאה ה-16 והמצאת הרובים.

מקוה ישראל - חשיפת ציורי הקיר במהלך עבודות השימור. יחצ,
מקוה ישראל - חשיפת ציורי הקיר במהלך עבודות השימור/יחצ

עבודות השימור של הציורים נעשות במסגרת ומימון פרויקט אמנות הקיר בישראל ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וצוות משמרים מסטודיו תכלת אשר מתמחים בשימור ושיחזור ציורי קיר.
שרית גולדשטיין, מנכ"לית מקוה ישראל: "מקווה ישראל פועל כבר 153 שנים בעולמות של חינוך וחקלאות ותרם תרומה משמעותית ומכרעת לקידומה ופיתוחה של מדינת ישראל במגוון של תחומים. אני שמחה שעלה בידינו, בעזרת המועצה לשימור אתרים, לחשוף עוד טפח מההיסטוריה המפוארת של מקווה ישראל."

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים: "בשנים האחרונות, ביוזמת משרד המורשת, החלה המועצה לשימור אתרים במחקר מקיף בנושא ציורי הקיר, לרבות חשיפתם ושחזורם. לציורים אלה - שבוצעו על ידי מיטב האמנים במקומות מרכזיים - חשיבות רבה, שכן הם מנציחים ומנחילים חלק חשוב ביותר בסיפור הארצישראלי וביצירה הציונית שהתפתחה לפני קום המדינה. משרד המורשת והמועצה לשימור אתרים מתכוונים להגביר את הפעילות בתחום זה, המשלים את הסיפור המורכב של אדריכלי הארץ ובוניה".

שי פרקש, סטודיו תכלת האחראי על ביצוע עבודות השימור: "עבודות השימור והשחזור של ציורי קיר ומשטחי צבע דקורטיבי בחדר הציידים בבית המנהל במקוה ישראל מגיעות אחרי כחודשיים לשלב הגמר, קטעי ציור מקוריים שהיו מכוסים בחמש שכבות צבע נחשפו ושומרו, המשמרים מסטודיו תכלת צבעו השבוע את הקירות בשכבת צבע רקע שעליה ישוחזרו קטעי ציור של לוחות עץ וציורים של עופות ציד כפי שהיו במקור."

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully