וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק מסרט אימה: כשהמרתף הופך למרכז חי בבית

חדר טחוב, מחסן, דודים נוזלים, עכברושים? תשכחו מכל מה ששמעתם על המרתף ומהדימוי שהוצמד לו. עם תכנון ומחשבה נכונה, זה יכול להפוך לאחד המרחבים הקסומים בבית

אדריכלות ותכנון שירלי דן. שי אדם,
אדריכלות ותכנון שירלי דן/שי אדם

"עד לפני שנים לא רבות שימשו המרתפים בעיקר כמחסנים וכאזור בו הוטמעו מערכות המים והחשמל, כיום, בטח ובטח לאחר תקופת הקורונה והעובדה שכל מ"ר שווה "זהב", המגמה היא לנצל את החלל יקר הערך למגוון מטרות, ביניהן מגורים, פנאי ואירוח".

את הדברים הללו אומרת שירלי דן , בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית. "מרבית המרתפים מתוכננים כקומה שלמה, לעיתים מדובר גם במאות מ"ר, כך שלהשבחתם יש גם ערך נדל"ני/כלכלי. הוא משמש עבור רבים כאזור אידיאלי ליחידות אירוח, חדר עבור נער מתבגר, חדר משחקים, קולנוע, משרד ביתי, מרפאה או סטודיו".

אדריכלות ותכנון שירלי דן. שי אדם,
אדריכלות ותכנון שירלי דן/שי אדם
ריהוט סטודיו ארז לוי. אביב קורט,
ריהוט סטודיו ארז לוי/אביב קורט

לדברי דן, קיימות שתי שיטות בנייה מרכזיות של מרתפים - האחת, קומה שלמה מתחת לאדמה ללא פתחי אוורור ואור טבעיים והשנייה, מרתפים עם חצר אנגלית שמשמשת כפתח אוורור מובנה וטבעי. את החצר יוצרים באמצעות הנמכת הקרקע ופתיחת חלון לקומת הקרקע, שעל פי תקן חייב להיות מוגן בסורג מתכת. המטרה המרכזית של החצר היא להכניס אור ואוויר לחדרים שנמצאים מתחת למפלס הקרקע ובחלק מהמקרים הפתח משמש גם כפתח יציאה נוסף מקומת המרתף".

"ביצוע החצר האנגלית מבוצעת על ידי חפירת שקע בקרקע ויצירת מרווח שהוא למעשה "החצר", אומרת דן. "המרווח גדול ומאפשר מעבר של בני אדם דרכו. הוא יכול לשמש גם דלת ולא רק חלון. בצורה זאת פותחים מעבר נוסף לחצר הבית, מעין דלת אחורית, דבר שמעלה את ערכו של הבית. החצר האנגלית דורשת אטימה מוחלטת ומערכות ניקוז בגלל קרבתה לאדמה והמפלס הנמוך. העבודה עליה צריכה להיות קפדנית ומקצועית ביותר תוך שימוש בחומרי איטום איכותיים, כך תעמוד בפני פגעי גשם ורטיבות".

ריהוט סטודיו ארז לוי. אביב קורט,
ריהוט סטודיו ארז לוי/אביב קורט
אדריכל בועז שניר. רן ארדה,
אדריכל בועז שניר/רן ארדה

לדברי דן, "רבים מסבים את המרתף לאולם קולנוע ביתי. הסלון העליון מהווה חלל אירוח פורמלי ואילו המרתף משמש כחלל בילוי אלטרנטיבי שאידיאלי לאירוח דינמי ובלתי פורמלי לשעות הפנאי". זאת ועוד, "אופי הבילוי במרתפים הוא גם נגזרת של המבנה האקוסטי הייחודי, שמוסיף גם הוא ליצירת חווית סאונד וצפייה מושלמת. יותר ויותר משקיעים במכשירים מתקדמים, טכנולוגיה, כדי ליצור סביבה צפייה, האזנה, משחקים וידאו, ועוד שחלל כמו מרתף בהחלט מאפשר זאת, בשל העובדה שהוא מנותק מהחללים הציבוריים של הבית ואפשר "להתפרע" בו. זהו בדרך כלל חלל שהופך להיות חווייתי ולא רשמי. בהתאם לגיל בני המשפחה אנו מתאימים את החלל ואת מגוון מוצרי האודיו החכמים. בתוך כך, אותם מוצרים "נבלעים" בתוך הקיר, כך שהתכנון חשוב עוד בשלב הראשוני".

"יש גם כאלה שהופכים את המרתף לחדר משחקים למבוגרים", מסביר מעצב הרהיטים ארז לוי, "עם שולחן ביליארד, ספות נוחות, מערכת צפייה משוכללת, חדר כושר ועוד. אחרים מעדיפים להוריד את הטלוויזיה מהסלון למרתף. אין ספק שמאזור שכיהן כמחסן, הפך המרתף לפנינה עיצובית מרתקת, פונקציונאלית ובהחלט ססגונית". עוד מציין לוי בהיבט העיצובי "חשוב להעניק לחלל המרתף גוונים בהירים שנותנים תחושה של מרחב, עיצוב מינימליסטי, וכמובן דגש רב על נושא התאורה. הרי כל המטרה שהמרתף יהיה נעים ומזמין וכתוצאה מכך גם שימושי". זאת ועוד, "לעתים צריך להשקיע במרתף יותר מאשר בקומות העליונות, לאור העובדה שהחלל חשוך וחשוב להתגבר על תחושת המחנק באמצעות עיצוב נכון המותאם לצרכי המשפחה - לצד תשתית נכונה".

אדריכלות ותכנון שירלי דן. שי אדם,
אדריכלות ותכנון שירלי דן/שי אדם
אדריכל בועז שניר. רן ארדה,
אדריכל בועז שניר/רן ארדה

אדריכל בועז שניר מוסיף: "לא בונים את המרתף בזמן בניית הבית כולו, יהיה קשה מאוד , עד בלתי אפשרי, לבנות אותו בהמשך. כך שגם אם החלטתם לוותר על בניית מרתף בשלב בניית הבית, מומלץ להשקיע בהכנת המעטפת בלבד. בעוד כמה שנים, כאשר תחליטו משיקולים אלו או אחרים לבנות את המרתף - תוכלו לעשות זאת ולהשלים את המשימה. ההעדפה היא להשאיר את המרתף כחלל אחד גדול ולא לחלקו לחדרים, ובכך לשמור על תחושת מרחב. יש כאלו שעושים בו שימוש לצורך הכנסה נוספת, עם כניסה נפרדת. אחרים מכינים את המרתף לדור הבא".

  • עוד באותו נושא:
  • מרתף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully