וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאווה ישראלית בביאנלה הבינלאומית לעיצוב בלונדון

במסגרת הביאנלה הבינלאומי לעיצוב, קבוצת מחקר משותפת לאוניברסיטה העברית ולטכניון, המשלבת בין תחומי המדעים המדויקים ומדעי הרוח והאמנות, מציגה את החומרים החדשניים שפיתחה, המתבססים על רתימת תהליכים טבעיים למען ייצור תעשייתי ירוק וטבעי יותר ולטובת האנושות

תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון. ליהיא ברגר,
תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון/ליהיא ברגר

חלוקים לבנים וחוקרים שקדנים עם מבחנות אינם האסוציאציה הראשונה שקופצת לראש כשחושבים על ביאנלה לעיצוב, אבל קבוצת המחקר המשותפת Automorph, בראשות פרופ' ערן שרון ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית וד"ר אריאל בלונדר מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, נולדה כדי לאתגר תפיסות קיימות. מבחינת חברי הקבוצה יתרונה טמון בשילוב הפרדיגמות השונות והמטען המדעי הייחודי שעימו מגיע כל אחד מהחוקרים והשותפים. פרופ' שרון התרגש וסיפר "מדובר בפריצת דרך משמעותית של מחקר ארוך שנים עם השפעה נרחבת על המדע בישראל בפרט ובעולם בכלל ואנחנו גאים לראות את התוצרים שלנו מוצגים בבמה כה משמעותית".

התערוכה הישראלית Creative Differences, מציגה כאמור את תוצריה בביאנלה. הרעיון נולד במחקר שהחל פרופ' שרון במעבדתו באוניברסיטה העברית לפני כ-20 שנה. ד"ר אריאל בלונדר מהטכניון שיתפה על תהליך העבודה המשותפת ואמרה כי "כיום אנו רואים יותר ויותר את החשיבות ההולכת וגדלה של מדעי הרוח באקדמיה, מה שגם מוביל לשיתוף פעולה בין-מחקרי עם המדעים המדויקים, שהופך להרבה יותר מקובל עם הזמן. כולי תקווה שהמחקר הייחודי שלנו, שמשלב את עולמות המדע והעיצוב, יאפשר לפריצות דרך נוספות בהמשך". לגביי העתיד ציינה ש"הצעד הבא יהיה לנסות להרחיב את האירוע המקומי הזה של מפגש בין עיצוב ומדע סביב נושא ההיווצרות העצמית של החומר".

ד"ר בלונדר ופרופ' שרון. ליהיא ברגר,
פרופ' ערן שרון וד"ר אריאל בלונדר/ליהיא ברגר

הפיתוח נעשה בברכת נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון אשר ברך על היוזמה של ד"ר אריאל בלונדר
וקבוצת המחקר Automorph להציג ולהנגיש באופן אומנותי חיבור מקורי וייחודי בין מדע, טכנולוגיה ואומנות ואמר כי "המסר הזה עולה בקנה אחד עם הרוח אותה מקדם הטכניון הקושרת בין תחומים אלה מתוך הבנת נחיצותם של אמנות ורוח במוסדות טכנולוגיים. ראוי להוסיף כי העבודה המוצגת בביאנלה מציגה דרכים חדשות לייצור בר-קיימא, שיצמצמו את הפגיעה הסביבתית ויתרמו לסביבה ולחיי כולנו."
נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן, שגם השתתף בפתיחת התערוכה בלונדון אמר כי "העבודות המוצגות בתערוכה מביאות לידי ביטוי כמה מהערכים העומדים בבסיס המחקר שלנו באוניברסיטה העברית. עבודה אינטרדיסציפלינרית המשלבת בתוכה מצוינות מתחומים שונים וקידום עשייה אקולוגית התורמת ליצירת עולם ירוק טוב למען הדורות הבאים. אני גאה בכך שמקור הפרויקט הוא בעבודה שנעשתה בין כותלי האוניברסיטה העברית ושמח להיות בלונדון לראות את הדבר קורם אור וגידים באחת מהאכסניות הבינלאומיות המכובדות ביותר בתחום העיצוב והחדשנות."

בתערוכה הישראלית מוצגות מערכות שונות של חומרים המעצבים את עצמם (Self-Morphing) ונמצאים בחוד החנית המדעי. ביצירתם הם מחקים תהליכים חומריים המתקיימים בטבע לשם גדילה והתפתחות. השימוש בתהליך מתבצע בחומרים סינטטיים ואף בחומרי בנייה ויש בו פוטנציאל לשינוי האופן בו אנו מעצבים ומייצרים מבנים מורכבים. פרופ' שרון הסביר כי "במהותם, חומרים אלה הינם משתתפים פעילים בתהליך הייצור והיצירה, בהתבסס על האיכות והתכונות שלהם, בדומה לתהליכים שקורים בטבע. התוצאה היא כי אנו יכולים לייצר את החומרים עם טביעת רגל פחמנית קטנה יותר. גם התפיסה המקובלת שמזהה ייצור חומרים עם תהליכים רועשים ומזהמים, מתחלפת בתחושת הפליאה של חומר ה"מייצר את עצמו" ביעילות, חסכנות ואלגנטיות ". פרופ' שרון המשיך והסביר כי המטרה היא "לבנות קהילה בינלאומית של אנשים שמתעניינים בעיצוב עצמי, ב-Self Morphing-, וגם מתעניינים בשיתוף פעולה עיצוב-מדע וכך למעשה קמה קבוצת Automorph".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון. ליהיא ברגר,
תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון/ליהיא ברגר

בתערוכה הישראלית מוצגות שלוש "סביבות" דמיוניות: שדה, עיר ואוקיינוס. בכל אחת מן הסביבות מוצגים חומרים אשר עוברים מניפולציה תלוית סביבה אל מול עיני המבקרים. לדוגמה, בסביבת העיר יוצגו חומרים שהשינוי בהם מושפע מחום. ניתן לחשוב על חומרים אלו כבעלי פוטנציאל לשימוש בתעשיית הבנייה. לעומת סביבת העיר, בסביבת האוקיינוס התקרה מורכבת מיריעה מתנפחת ויוצרת טופוגרפיה מורכבת, ודרכה חודר אור באופן המדמה את תחושת השהות השלווה מתחת למים. היריעה המתנפחת פותחה במסגרת מחקר שהתקיים במעבדה בסורבון.

פרופ' שרון ביקש לברך על שיתוף הפעולה הבין-מוסדי והבין-תחומי, שמשלב בין עולמות התוכן של מדעים מדויקים ומדעי הרוח, וכמו כן גם להודות לשותפיהם הבינלאומיים. על השילוב שבין רוח ומדע, שלדבריה אינו מובן מאליו, אמרה ד"ר בלונדר כי "שיתוף הפעולה בין המדע-עיצוב במחקר לא היה אפשרי ללא התמיכה הרבה של האוניברסיטה העברית. זו הזדמנות נהדרת להודות לה על זה שאפשרו לי, אדריכלית, להיות חוקרת במעבדה לפיזיקה". פרופ' שרון סיכם בהתרגשות את מאמצי העשייה המשותפת: "זכינו לתמיכה חסרת תקדים באירוע הראשון מסוגו שבו פיזיקאים ואדריכלים מציגים ביחד בביאנלה לעיצוב בלונדון, הינה נזקפת במידה רבה מאוד לאוניברסיטה העברית, שתמכה רבות במחקר".

על מנת להרחיב את קהילת העוסקים בעולמות העיצוב העצמי יתקיים במסגרת הביאנלה יום עיון שיכלול הרצאות של חוקרים מובילים בתחום וכן סדנה מעשית להתנסות בשיטות הייצור החדשניות. האירוע ישלב סטודנטים מישראל, מפריז ומלונדון שזכו במלגות השתתפות.

תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון. ליהיא ברגר,
תצוגה מתוך הביאנלה לעיצוב בלונדון/ליהיא ברגר

בפרויקט שותפים חמישה מרכזי מחקר: מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, מעבדת PMMH בסורבון PSL מפריז, מעבדת Morphing Matter מאוניברסיטת קרנגי מלון בארה"ב ו-ISSA מאיטליה. חברי הקבוצה מלאי תקווה כי התערוכה היא שלב נוסף בתהליך ההקמה של קהילת חוקרים ובעלי מקצוע מתחומים שונים שיעסקו בתחום, במטרה להרחיב את קהילת העוסקים בעולמות העיצוב העצמי.

  • עוד באותו נושא:
  • ביאנלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully