וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם מזגן חדש? אתם יכולים להיות רגועים. או שלא

בשנתיים האחרונות נרשמו יותר מ-120 מקרי שריפה כתוצאה מכשלים במזגן. למה זה קורה ומדוע לא תמיד מדובר ברשלנות?

מזגן ביתי. ShutterStock
דברים לא נעימים יכולים לקרות/ShutterStock

האסוציאציה שעולה בראש כאשר חושבים על מזגן, היא משב רוח קריר ונעים שמלטף את הפנים. ומה דעתכם, על פרץ אש שחורכת לכם את הגוף ומותירה אתכם עם כוויות מדרגה שלישית וצלקות ששום ניתוח לא יסיר?

הקיץ כבר כאן, והעלייה בהיקף השימוש במזגנים - בשיאה. את השמחה שכרוכה בקיומו של המכשיר מצננים נתוני שירותי כיבוי אש והצלה, על היקף השריפות שפורצות מכשל במזגנים. מעיבוד סטטיסטי שלהם שנעשה באמצעות מאור שבתאי רע"ן חקירות מחוז מרכז בכיבוי אש והצלה, ואחד מבכירי חוקרי הדליקות בישראל, עולה כי בשנת 2021 פרצו 61 שריפות, ובשנת 2022 - 63. עוד מתברר כי מרביתן התלקחו בפרק הזמן שבין חודש מאי לחודש ספטמבר. בהתאם לכך, מספרן המועט של 5 שריפות שהתרחשו בשנת 2023, אינו בהכרח מבשר טובות והצפי הוא שהמספר יגיע גם השנה לכ - 60.

עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
גם כשל בכרטיס האלקטרוני. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח מציין כי 50% משריפות המזגנים מתרחשות עקב התקנות לא מקצועיות והידוק לא נכון של כבלי החשמל במזגן. הנתון האמור, הוצף בתחילת חודש יולי 2022 במסגרת דיון בוועדת התקינה של מכון התקנים, שעסק בסוגיית התקינה הישראלית הייחודית למניעת שריפות במזגנים. כחודש לאחר מכן, עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק שמגדירה את אופן הפיקוח על העוסקים במקצוע התקנת מזגנים וכן את ההפרות בגינן יוטלו עיצומים כספיים, לרבות ביחס למי שיעסוק ללא הרישיון הנדרש.

על פי החוק מוצע לקבוע את התנאים למתן רישיון מורשה מערכות קירור ומיזוג אוויר, שיחודש כל חמש שנים, בכפוף להשתלמות, על מנת לשמור על כשירותם של העוסקים. מבקש הרישיון יצטרך לעמוד בדרישות ההכשרה אשר תכלול שילוב של לימודים עיוניים ומעשיים ייעודיים ובחינות. ההכשרה שתקבע תהיה בהתאם לסוגי הרישיונות השונים ותוך התחשבות בניסיון והכשרה קודמת. משכה ינוע בין 34 שעות לבעלי הכשרה קודמת , לבין 288 שעות עבור מי שלראשונה יעסוק בתחום התקנת מזגנים.

לדברי עו"ד ורשה, במקרים בהם מדובר על כשל במזגן עצמו ולא בהתקנה לקויה, יתכן בהחלט כי הסיבה לפרוץ השריפה היא כשל בכרטיס האלקטרוני. כך למשל, לפני כחצי שנה חויבה אחת מחברות המזגנים הגדולות בישראל לפצות בני זוג בסכום של חצי מיליון שקלים, זאת לאחר שנטען כי כרטיס הפיקוד של המאייד גרם לשריפה שהובילה להתלקחות כיסוי המאייד.

  • עוד באותו נושא:
  • מזגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully