וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תגידו "בינה מלאכותית", אמרו "בנייה מלאכותית"

אורן אגיון, טור אורח

14.5.2023 / 14:29

יש לי חלום על עולם בו לא נצטרך לקרוא על פועלים שנפגעו באתרי בנייה, עולם שבו כל אדם בשרשרת התכנון והביצוע יודע בזמן אמת מה סטטוס תהליך הבנייה ועיכובים נמנעים. באמצעות הבינה המלאכותית, החלום הזה עתיד להתגשם ואפילו בקרוב

אתר בנייה בבאר יעקב. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
הלוואי שהכול יהיה פשוט יותר/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

תארו לכם עולם שבו פועל הבניין מקבל התראות לשעון מהמיכון שפועל סביבו להימנע מסיכונים מיותרים, או שהוא שכח לשים עוד כבל אבטחה או קסדה. עולם בו קבלן המשנה יודע שהוא יכול להעביר את הבוקר עם הילדים כי התריאו לו על גשם עתידי ודחיית עבודה בשטח העבודה המדויק של אותו היום. עולם בו המהנדס ידע בזמן אמת על האטה באספקה העולמית של חומר מסוים ויוכל לעשות שינויים מידיים שיחסכו זמן וכסף לחברה, ובעיקר דמיינו עולם בו האזרח יודע שהוא יקבל מוצר באיכות גבוהה, בזמן ובמחיר שהובטחו לו.

עולם כזה הוא החלום שלי. חלום שבו לא ניתקל עוד בכתבות על פועלים שנפגעו באתרי בנייה. חלום שמחיר הנדל"ן ירד משמעותית - והעתיד הזה, תאמינו או לא, נמצא ממש מעבר לפינה, בזכות ההשפעות רחוקות הלכת של הבינה המלאכותית.

אחרי ההתלהבות הראשונית בהאצה בתחום ה-AI, לאחרונה התהפכו היוצרות וכעת ישנה מגמה שלילית בתקשורת כאשר רבים חוששים מאיבוד עבודתם למכונות או מתרחישי "יום דין" למיניהם. לעומת אותם חוששים, אני חושב שהבינה המלאכותית תוכל לתרום לאנושות.

אם עד כה ההשקעה בתחום זה (אשר הוערכה בגובה של מעל 150 מיליארד דולר בשנת 2023) הייתה מובלת על ידי התעשיות החלוצות של סייבר, מדיה ובנקאות, בעתיד הלא רחוק אנחנו נתחיל להרגיש את ההשפעה על חיי היום-יום כשתעשיות הבריאות, החינוך והתשתיות לדוגמה, ידביקו את קצב ההשקעה. עם ההתאמות הנדרשות, הדורות שאחרינו כנראה יחיו טוב יותר מאיתנו, כמו שקרה בכל פרצי ההתפתחות הקודמים.

אורן אגיון, אוטודסק. יחצ,
אורן אגיון/יחצ

כדי להגיע לחלום הזה, אנחנו נדרשים להשקיע בטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית מהררי המידע הזמין בתעשיית התכנון, הבנייה והייצור. אוטודסק ושותפותיה כבר היום משקיעות סכומים ניכרים באוטומציה של תהליכים מבוססי למידת מכונה ומציאת הקשרים, שבדר"כ היו דורשים מאנשים השקעת זמן משמעותית ומייצרות כלים שנותנים תובנות ופתרונות מידיים בשטח.

מכרה הזהב של מידע שנמצא בידי בעל הפרויקט, מתהליכי התיכנון במשרד והביצוע בשטח, מגיע בצורת אינדיקציות בזמן אמת מתיעוד ידני או אוטומטי ממצלמות, רחפנים או התראות מחיישנים. בטווח זמן הקצר, תעשיית הבנייה ברובה מתמודדת עדיין עם אתגר הדיגיטציה של התהליכים, כלומר לגרום לעובדים להשתמש בטלפון או טאבלט כדי לתעד ולתקשר את ההתקדמות שלהם או בעיות שצצות להן.

ישנן כמה חברות בנייה שכבר מרימות את הראש מהאתגר הזה, בעיקר במרכז אירופה, ששותפות לאותו חלום ומוכנות להתנסות ולפתח יחד את הכלים שימתחו את הגבולות ויגרמו לחזון להתגשם.

החברות הללו מתנסות בטכנולוגיה חדשה שמטרתה לזהות סיכונים ואירועים בשטח ולהציף את המידע ברגע שהתערבות דחופה נדרשת. החברות מוצאות ליקויים באיכות או בקצב הבנייה, באמצעות השוואה למודלים שאושרו לעומת צילומי האמת מהשטח. משתמשות בכלים לבחינת קבלני המשנה שהועסקו, על מנת לבדוק אם הם נוטים להתעכב בטיפול בבעיות. במידה וצריך, הבינה המלאכותית אף מציעה להם את התחליף המומלץ לאותם ליקויים. הן מקבלות המלצות מבוססות AI בזמן הנדסת המוצר או הארכיטקטורה אשר מספקת להן המלצות לבנייה ירוקה, חסכונית ועמידה.

ונסכם שהן בעיקר צמאות לפיתוחים שיהפכו אותן להיות יותר חכמות ומקצועיות, והן מוכנות להשקיע את זמן הלמידה והכסף היום, כך שיובילו את השוק מחר.

אורן אגיון הוא מנהל מוצר בכיר בחברת אוטודסק ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully