וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדול ב-JAPANDY: מאחורי הסגנון שמטריף את עולם עיצוב הפנים

הישראלים מפחדים ממינימליזם, אבל מה שטוב ליפנים ולסקנדינבים יכול בהחלט להיות טוב גם לכם. המעצבת אילת דר מסבירה מה עומד מאחורי סגנון העיצוב המיוחד

עיצוב פנים אילת דר. יואב פלד, סטודיו פלד,
לא חייבים דחיסות/יואב פלד, סטודיו פלד
  • עיצוב: אילת דר
  • צלם: יואב פלד, סטודיו פלד
  • הקבלן המבצע: לית' חאג' יחיא
  • הנגר המבצע: רפאל זנזורי (רהיטי עמית רפי זנדורי)
  • ריהוט: pas normal
  • תכנון וגופי תאורה: אולי גירשוביץ לאקסלוסיב בנמל
  • עבודות ברזל ופרופיל בלגי: מסגריית עופר אלון

סגנון חדש החל לחלוש על עולם עיצוב הפנים בשנים האחרונות - JAPANDI. במה מדובר, בעצם?

ישבנו לשיחה עם מעצבת הפנים אילת דר, שמתמחה בעיצוב חללי מגורים ואשר עבודותיה מושפעות בעיקר מסגנון העיצוב המינימליסטי. בשיחה איתה היא הסבירה לנו אחת ולתמיד מהו קונספט העיצוב החדש JAPANADI ולמה דווקא לנו הישראלים כדאי לאמץ אותו כדרך חיים.

"כשחושבים על עיצוב מינימליסטי, סביר להניח שנחשוב על עיצוב פנים סקנדינבי או יפני - שתי גישות אשר כל אחת בדרכה כוללת את הפילוסופיה של "less is more". הן חוגגות איכות מעודנת, עדינות ואמנות ומוסיפות הגדרה חדשה לגמרי ליוקרה. כאשר נפתחו דלתות יפן למבקרים בשנות ה-50 של המאה הקודמת, זרמו אליה מעצבים דנים וגילו עולם חדש ומרתק. הם גילו שהקונספט היפני wabi sabi חוגג את אותם עקרונות המינימליזם, החומרים הטבעיים והפשטות בדיוק כמו המושג הדני - hygge. מאז החלו העיצובים הנורדיים להיות מושפעים מהאסטתיקה המזרחית דבר אשר הביא לנישואים מושלמים בין פשטות לאלגנטיות. כאשר שילבו את שתי גישות העיצוב הללו יחד - נולד קונספט עיצובי חדש וייחודי, שנקרא JAPANADI - איחוד בין יפן לסקנדינביה. הקונספט העיצובי החדש מתמקד בפשטות וביצירת סביבת חיים שלווה וחמה עם סידור מינימליסטי. יש שיאמרו ש JAPANDAI הוא יותר הלך רוח מאשר רק דרך לקשט את החלל".

עיצוב פנים אילת דר. יואב פלד, סטודיו פלד,
צנוע ונעים/יואב פלד, סטודיו פלד

JAPANADI במנטליות הישראלית: "נדמה שהישראלים חוששים מהמילה מינימליזם. כמעצבת, אחת השאלות הרבות שאני נתקלת בהן היא 'זה מרגיש ריק מדי - יש מספיק אחסון? איפה מאוחסנים כל החפצים?'.

"לרובנו קשה למצוא את הקשר שבין הבית הישראלי לבין עיצוב יפני או סקנדינבי. אבל אם נלך אחורה כמה מאות שנים בדפי ההיסטוריה של יפן ושל דנמרק, נראה ששתיהן תרבויות אשר התפתחו בסביבות טבעיות קשוחות מאוד, עם מאות שנות היסטוריה של מלחמות וכיבושים. אם זה נשמע לכם מוכר או אם אתם מזדהים - אז בצדק. מתוך הסביבה הקשה הזו שתי התרבויות למדו לקבל את הדברים ולנוע עם הזרם במקום לשחות נגדו. הן למדו להעריך את הטבע, הפשטות והאותנטיות מתוך ההבנה שסביבת חיים אסתטית היא מעל הכול סוג של מצב נפשי אשר משפיעה על האני הפנימי. דווקא היום, תחת העומס והלחץ בחיים המודרניים ובמציאות הישראלית בפרט, הבית שלנו כסביבת חיים שלווה הוא צורך חיוני. הבית שלנו צריך להיות מקום מזמין וחם, מקום שבו נוכל להירגע, להתמלא בהשראה ובכוחות מחודשים".

עיצוב פנים אילת דר. יואב פלד, סטודיו פלד,
קשר חזק לפילוסופיית העיצוב הסקנדינבית/יואב פלד, סטודיו פלד
קולקצייה מבית Kristina DamStudio דנמרק, להשיג ב-prat living. יחצ,
קולקצייה מבית Kristina DamStudio דנמרק, להשיג ב-prat living/יחצ

מאפייני עיצוב ה-JAPANADI. אחד הרעיונות המרכזיים מאחורי העיצוב ואחד הקשרים החזקים בין פילוסופיית העיצוב הסקנדיבנית ליפנית הוא המינימליזם. שתיהן שואפות לפשטות ומסירות לחלוטין את כל השכבות עד שלא נותר דבר מלבד שלמות. אין זה אומר, כמובן, שמגורים בסביבה מינימליסטיים כרוכים בסגפנות, ללא כל נוחות או בצורך להיפטר מכל החפצים האישיים שלנו. הכוונה במינימליזם היא להסיר שכבות נוי מיותרות תוך התמקדות בקווים פשוטים ובחללים בהירים נטולי עומס. במקום לזרוק חפצים שכבר רכשתם - השתדלו לצרוך פחות, היפטרו מהרגלי הצריכה הפופולריים. העדיפו פריטים איכותיים, גם אם מעטים אבל כאלו שבאמת מיוחדים לכם ושילוו אתכם שנים רבות.

"גישת העיצוב היפני וגישת העיצוב הסקנדיבני דומות מאוד, שתיהן חותרות לפשטות ולשלמות. ועדיין, היכן שהן שונות - הן משלימות ומאזנות זו את זו: בעוד שחללי הפנים היפנים מאוד אלגנטיים, חללי הפנים הסקנדינביים יותר כפריים ולחילופין צבעי האדמה העשירים של העיצוב היפני מונעים מפלטת הצבעים המונוכרומטיים של בתים סקנדינביים להרגיש מחמירים או קרירים מדי. אפשר לומר שזההיה רק עניין של זמן עד שהם יתערבבו לתוך האסתטיקה החדשה הידועה בשם Japandi".

עיצוב פנים אילת דר. יואב פלד, סטודיו פלד,
חלל גדול יותר, אווירה נעימה יותר/יואב פלד, סטודיו פלד
קולקצייה מבית Kristina DamStudio דנמרק, להשיג ב-prat living. יחצ,
קולקצייה מבית Kristina DamStudio דנמרק, להשיג ב-prat living/יחצ

דר מסבירה כי בבואנו לעצב את ביתנו בהשראת העיצוב ה JAPANADI כדאי לשים לב לכמה עקרונות עיקריים:

  • סדר וארגון: אחד העקרונות החשובים ביותר - חלל נקי ולא עמוס בפריטים וחפצים. אחסנו במקום סגור 80% מהחפצים שלכם והציגו לראווה רק 20% - את אלו שאתם הכי אוהבים ושהכי מרגיעים אתכם.
  • תאורה: ע"פ ה-JAPANADI מטרת התאורה היא ליצור אווירה מרגיעה, לכן התאורה תהיה פונקציונלית אך יפה וייחודית, מבלי לבלוט או למשוך יותר מדי תשומת לב משאר החלל. איזון מושלם בין סגנון לנוחות. עדינות היא מילת המפתח - אור חם ומפוזר אשר מדמה אור נרות. תאורה חזקה יותר שמורה לחדרים שבהם יש צורך כמו חדר האמבטיה או המטבח.
  • צבעים: איזון הניגוד שבין גוונים בהירים לבין הגוונים הכהים הטבעיים וצבעי אדמה. היזהרו מגוונים בהירים בכדי לא ליצור חלל שהוא סטרילי מדי.
  • חומרים ומרקמים: הכניסו את הטבע הביתה - חומרים אורגניים וטבעיים תופסים מקום בעיצוב סקנדינבי ויפני ומשקפים את מערכת היחסים החשובה שלהם עם הטבע ועם הסביבה. מכיוון שהאיכות של חומרים טבעיים נוטה להיות גבוהה, זה מתורגם לאריכות חיים מוגברת ועם הזמן נוטים להיראות טוב יותר מאשר חומרים מלאכותיים. עץ, אבן טבעית, במבוק, צמר, נייר עור וקש יוסיפו המון חמימות לחלל בהיר ופתוח."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully