וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגורים בקיבוץ? תשכחו מכל מה שהכרתם ושמעתם

חדרי ילדים, לינה משותפת, בתי רכבת ישנים - כל אלה ועוד הם סטיגמות שמלוות את הקיבוצים שנים רבות, אבל המציאות השתנתה ואיתה הבתים והבנייה. קבלו הצצה מרהיבה

בית בנהלל, עיצוב סטודיו דולו. יחצ,
בית בנהלל, עיצוב סטודיו דולו/יחצ

חדרי ילדים, לינה משותפת, בתי רכבת רעועים. את הקיבוץ ליוו ועדיין מלוות סטיגמות רבות, אבל מה שהיה רלוונטי בעבר כבר נשכח מזמן ב-2023.

"הקיבוצים של היום רחוקים שנות אור מאותם חדרי קיבוצים של פעם", מסבירה מעצבת הפנים עדי קליין מ"סטודיו דולו", שמתגוררת בהרחבה קהילתית בקיבוץ שריד. לדבריה "מצד אחד עברו הקיבוצים הפרטה, שדורשת שיפוץ. ומצד שני, לאור מיעוט מקום בקיבוצים עצמם, הפכו ההרחבות לפופולריות, הן מאכלסות את דור ההמשך של הקיבוצניקים ובו זמנית מביאות אנשים חדשים מבחוץ, כאלה שרוצים להרוויח איכות חיים, חיי קהילה, חינוך עילאי, סביבה כפרית, ומצד שני לא מוותרים על בית יפה ואסתטי. יחסית לקיבוץ, מדובר בפרויקטים בתקציבים מהותיים, משופעי נגרות, פרטי ריהוט, תכנון מופקד, שפע חומרים ופרטים".

אדריכלות, תכנון, עיצוב פיקוח שירן ויוסי מלול. נירית אורן,
אדריכלות, תכנון, עיצוב פיקוח שירן ויוסי מלול/נירית אורן
אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד. שי אפשטיין,
אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד/שי אפשטיין

עוד מוסיף ינון בן דוד, חבר מושב נטור ובעל משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב "הקיבוץ שינה את אופיו. התושבים החדשים מבקשים ליצור חללים מפנקים, כאלו שיתכתבו עם החוץ ויכניסו את הנוף פנימה, אולם חשוב להם בית שישמור על המשפחתיות, כזה שלא יהיה פרוץ למרחבים המשותפים, פינה אינטימית. סגנון הבנייה אינו חזרתי או שוויוני כמו שהיה בעבר. הבית מבטא את יושביו. כל אחד מביא את עולמו הפנימי דרך הבית, והשמיים הם הגבול".

בן דוד מציין כי "ההתעוררות של הקיבוצים באה לידי ביטוי בכל הארץ. אנשים נמשכים להרחבות בקיבוצים ולמרחבים פתוחים. מחיר קרקע בקיבוץ בין אם הוא בשרון או בצפון, יעלה משמעותית פחות מאשר קרקע בגודל דומה בערים אורבניות. זאת ועוד, הקרקע בקיבוצים יותר זמינה לעומת קרקע עירונית לבנייה פרטית ולא למגדלים".

אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד. שי אפשטיין,
אדריכלות, תכנון ועיצוב ינון בן דוד/שי אפשטיין

אדריכלית ומעצבת הפנים שירן מלול מסבירה: "כמי שעברה מקרית מוצקין לקיבוץ יסעור, המרחבים עצומים, זכויות הבנייה גבוהות, בעיר יש שפע של מגבלות, לעומת הקיבוץ. בעיר הקרקע יקרה משמעותית לעומת הקיבוצים ברחבי הארץ. המגורים בקיבוץ מספקים איכות חיים, כל אחד יכול לתכנן את הבית שלו בצורה מדויקת, לבחור את הגמרים, וליצור בתים מפנקים. הקרקע פחות יקרה, כך שבמסגרת העוגה התקציבית, נותר תקציב מכובד לבנייה ולעיצוב עצמם. המטרה להכניס את המשאבים הטבעיים, לנצל את האור הטבעי, את זרימת האוויר, בעצם למקסם את האוויר והמרחבים של הקיבוץ ולהכניס אותם לפנים הבית".

בית בנהלל, עיצוב סטודיו דולו. יחצ,
בית בנהלל, עיצוב סטודיו דולו/יחצ
אדריכלות ועיצוב פנים שירן מלול. שירן כרמל,
אדריכלות ועיצוב פנים שירן מלול/שירן כרמל

מלול מסכמת: "מאז הקורונה חלה עלייה משמעותית במחירי הקרקעות בקיבוצים. עדין המחירים נמוכים משמעותית לעומת המחירים בעיר. למרות העלייה , עדין אפשר לבנות בתים מאוד יפים בקיבוצים, באותה השקעה של דירה ממוצעת בת 3-4 חדרים בפריפריה, כי במרכז או בשרון המחירים משמעותית גבוהים".

  • עוד באותו נושא:
  • קיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully