וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום העצמאות ה-75: קווים לדמותו של הבית הישראלי

נכון, ישראל מודל 2023 שונה מזאת שהכרנו, אבל יום העצמאות ה-75 הוא הזדמנות מצוינת לשים את המחלוקות בצד ולבחון מהם הדברים שמחברים ומקשרים בינינו - למשל, הבתים שלנו שמוכחים שוב כי למרות השוני, בסופו של יום אנחנו מאוד דומים

עיצוב יהודה בן ישי, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
אי אפשר לגשר על הפערים? המכנה המשותף שלנו הוא הבית. עיצוב יהודה בן ישי, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל/שירן כרמל

ישראל חוגגת 75 ודווקא עכשיו, כשנדמה שכמעט ובלתי אפשרי יהיה לגשר על הפערים שנגלו ביננו, יצאנו לבדוק מה מגדיר את הבית הישראלי והאם בכלל ניתן לכנס את העיצוב הישראלי תחת כותרת אחת.

עיצוב מארי  ביילין באדיבות סטודיו לריהוט ארז לוי. מאיה אתגר,
סביבה מכילה ועוטפת. עיצוב מארי ביילין באדיבות סטודיו לריהוט ארז לוי/מאיה אתגר

זה לא סוד שהטמפרמנט המקומי והתרבות שהתפתחה כאן עם השנים הפכו את הבתים שלנו לכור מחצבתנו וככאלה אנחנו משקיעים בהם המון מחשבה. כך אנו מייצרים סביבה מכילה ועוטפת עבור בני המשפחה והחברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בתים חפים ממסגרות וחוקים שמושפעים מריינג' רחב של סגנונות

ואכן, הבית הישראלי מודל 2023 מורכב מחללים מתוכננים בקפידה ומנומקים היטב. רבים מהם מגלמים השפעות של תפיסות עיצוב אותן שאלנו ממחוזות רחוקים אבל ברובם ככולם שבה וחוזרת אותה תחושת חמימות מזמינה שכל-כך מאפיינת את האופי הישראלי. בד בבד משתרש בשנים האחרונות הסגנון האקלקטי שמדגים עד כמה אנחנו, שהגענו מכל קצוות תבל, פתוחים לאמץ נרטיב ססגוני שמשלב ניגודים בין מזרח ומערב, מודרני ועתיק, חם- קר וכיוב'. ניכר כי העיצוב הישראלי בן זמננו חף ממסגרות וחוקים ודווקא הריינג' הרחב הוא שיוצר סגנון שייחודי רק לנו.

הבית הישראלי מושפע מהקונטקסט הסביבתי, מתנאי מזג האוויר ומאופי החיים בארץ הקטנה שלנו. נראה שגם כיום רבים מהבונים והמשפצים מבקשים לאמץ את השורשים שלנו כעם באדפטציות שונות- ריכוז אקלקטי של סגנונות שבאו מבית והתפתחו וצמחו למשהו שאינו בהכרח בעל הקשר גיאוגרפי או היסטורי. הוא תמיד פתוח ומקבל בברכה אור ואוויר וצמחיה היא חלק בלתי נפרד ממנו. איש מאיתנו גם לא יוותר על מרפסת השמש ועל מטבח שישמש כלב הפועם של הבתים.

עיצוב ינאי פרישר גוטמן, ריהוט ארז לוי. אורי אקרמן,
מושפעים מהקונטקסט הסביבתי. עיצוב ינאי פרישר גוטמן, ריהוט ארז לוי/אורי אקרמן

בתוך כך, יצר הסקרנות, התעוזה וההרפתקנות שמאפיינים אותנו באים לידי ביטוי ביתר שאת גם בבתים. הישראלי הממוצע מחפש להפתיע ולאתגר את המתכננים והם מצידם מייצרים דירות ובתים שמותאמים כמו כפפה ליד לצרכים ולמאוויים בעיצובים מעוררי השראה שזוכים להצלחה במגזינים הבינלאומיים - מקור לגאווה.

עיצוב סטודיו דולו. ורבלית,
כל הזמן מחפשים להפתיע. עיצוב סטודיו דולו/ורבלית

מעצב הרהיטים ארז לוי, מסכים עם האמירה: "הלקוח הישראלי מאוד מודע לתפיסות העיצוב הקיימות בזירת העיצוב העולמית, חשוף לאיכויות הייצור הגבוהות של מוצרים שמיובאים מחו"ל וככזה הוא יודע בדיוק לאן לכוון", הוא מסביר. "הוא שואף להיות מעורב בכל שלבי התהליך ומקפיד שבסופו התוצאה תהייה שונה בנוף, פרסונלית וייחודית. הישראלים כיום פתוחים מאי פעם, וודאי בהיבט הטקסטורות, החומרים המיוחדים והחיפויים והם שואפים לשלב אותם לא רק בפרטי הריהוט אלא גם במעטפת הבית, מה שמצריך מהמעצבים המקומיים להפגין ידע ויצירתיות.

עיצוב הילה לוי באדיבות דלקוב. נדב פקט,
מושפעים מהעיצוב האירופי. עיצוב הילה לוי באדיבות דלקוב/נדב פקט

עוד מוסיף לוי כי אנו הישראלים מושפעים בעיקר מהעיצוב האירופאי ובתוך כך מהעיצוב האיטלקי המודרני עכשווי: "הלקוח הישראלי רוצה להרגיש בית כשהוא בבית, על כל המשתמע מכך וכדי לייצר את אותה אווירה חמימה וביתית המגמה כיום היא להשתמש בעץ טבעי על מיניו השונים ובחומרים חמים, על אף היותנו מדינה חמה מבחינת האקלים. העיצובים הבולטים כיום בישראל הם פחות צבעוניים ויותר מחוברים לאדמה ולקרקע, ממש כמותנו המקומיים".

טרנדים משתנים מאזור לאזור, גם כאן אצלנו בתוך ישראל

תמיר רז, מנכ"ל רשת דלקוב סבור כי דווקא בישראל קורה לא אחת שהקהל המקומי נותר אדיש לטרנדים ולוקח לו זמן רב לאמץ אותו ביחס לשאר העולם: "כך למשל טרנד הדלתות השקופות שהחל כבר לפני 7 שנים באיטליה וכאן אצלנו הוא החל לצבור תאוצה רק בשנתיים האחרונות", הוא מסביר. "כמנכ"ל חברה עם סניפים ברחבי הארץ אני מבחין שטרנדים משתנים מאזור לאזור כאן אצלנו בישראל הקטנה והם נגזרת של תפיסות תרבותיות, חשיפה לדברים שונים וכמובן לגודל הדירות והבתים. כל אלה משפיעים במידה ניכרת על עד כמה אנחנו פתוחים בפועל לקבל דברים חדשים וללכת על משהו שהוא הכי רחוק מהסטנדרט".

עיצוב FT DESIGN, באדיבות דלקוב. איל תגר,
הישראלים חושבים בגדול. עיצוב FT DESIGN, באדיבות דלקוב/איל תגר

"הישראלים חושבים בגדול והרבה פעמים אנחנו נתקלים בדרישות שיתאימו לחללים מאוד גדולים והרבה פחות לחדרים הקטנים יחסית שיש בפועל בדירות בישראל לכן אנחנו כחברה דואגים לאמץ רק את הטרנדים והמגמות שברור לנו שנוכל ליישם על הצד הטוב ביותר.. אם נחזור לרגע לעניין החדרים הקטנים, אנחנו עדים להצלחה כבירה בגזרת המוצרים שתופסים פחות מקום, בעזרתם אפשר לנצל את שטח החלל בצורה טובה בהרבה- בין אם דלתות הזזה ובין אם ארונות טלוויזיה".

פונקציונליות בשירות העיצוב

לדברי קובי חליפה, בעלי חברת Arteferro המתמחה בעיצוב ויצור חלונות בלגיים מברזל, "לישראלים באשר הם, בני כל העדות, המגזרים והדתות, הדבר החשוב ביותר בסופו של יום היא הפונקציונליות לצד העיצוב. אנחנו מאוד דומים ועדיין יש כמה הבדלים שהם תוצר של ניואנסים תרבותיים והבדלים אורחות החיים. כך למשל, במגזר החילוני שולט העיצוב הנקי- מינימליסטי בעוד שבמגזר הערבי ובמגזר החרדי ישנה העדפה ברורה לסגנונות עיצוב שהם יותר דומיננטיים ורומנטיים וכפי שאני רואה את זה, מדובר בתוצר של עיצוב מסורתי שנוכח בבתי התפילה של שתי הדתות ואת הסממנים הללו הם מאמצים באופן טבעי לבתיהם, בהם נראה מוטיבים מעולמות התוכן הללו שמקבלים שם צורה מופשטת או מוצגים באינטרפרטציה".

מפתחים ארטפרו, מעצבת קרן מאיר. מאור מויאל,
סביבת החוץ חשובה ביותר/מאור מויאל

"בבתי החרדים יש מקום של כבוד לספריות גדולות שמיועדות במרבית המקרים לספרי הקודש מה שאצל מרבית החילונים פחות בולט; אצלם עיקר הפוקוס בחלל הציבורי הוא על הקיר בו ממוקם מסך הטלוויזיה". מוסיף חליפה. "גם בסביבת החוץ יש מספר הבדלים: במשפחות הדתיות עיקר האירוח נעשה סביב שולחנות אוכל גדולים תחת פרגולות גדולות סביבם המשפחה מתכנסת. זה כמובן דבר שקיים גם במגזר החילוני רק שאצלם עיקר האירוח מתבצע דווקא סביב מטבח החוץ - תרבות הפנאי אצלם היא נוכחת והם יכולים לבשל גם במועדים וסופי שבוע".

עיצוב ותכנון סטודיו דולו. ורבלית,
מעז, חצוף ולא מפחד. עיצוב ותכנון סטודיו דולו/ורבלית

מעצבת הפנים עדי קליין מסטודיו דולו מסבירה: "עיצוב ישראלי הוא דבר ראשון עיצוב מעז וחצוף, לא מפחד. עיצוב שמייצג אותנו כישראלים , בדיוק כמו שאנו מרגישים כלפי עצמנו. כמי שחיה שנים בארה"ב והגישה שם מאוד שמרנית. הלקוח הטיפוסי מאמין שהמעז מנצח. מגיע לתוצאה יותר ייחודית ויותר אותנטית".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully