וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקילה סאנרייז: בית בסגנון מקסיקני שפשוט יפיל אתכם

שריתה ורון פלד, תושבי מושב שדי אברהם, קיבלו אתגר: לעצב לזוג מהיישוב בית שיותאם להלך הרוח ולאורחות החיים שלהם. מה שיצא הוא תצוגת תכלית ליסודות האדריכלות המקסיקנית

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
להביא את מרכז אמריקה לישראל. תכנון ועיצוב: שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN/שי גיל
  • היכן: מושב שדי אברהם שבעוטף עזה (צפון הנגב המערבי)
  • עבור: זוג ושלושת ילדיהם
  • שטח המגרש: נחלה בשטח של 10 דונם (מתוכם 2.5 דונם מיועדים לבניה)
  • שטח הבית: כ-200 מ"ר
  • תכנון ועיצוב: שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN

האדריכלות הישראלית הפכה בשנים האחרונות לרב-גונית מאי פעם ולאורכה ולרוחבה של הארץ נבנים בתים רבים בסגנונות אדריכליים שמגיעים ממחוזות רחוקים. מהבולטים שבהם הוא ביתם של זוג (איש צבא ומדריכה טיפולית להם 3 ילדים): הוא תצוגת תכלית ליסודות האדריכלות המקסיקנית שהותאמו לסביבה, להלך הרוח ולאורחות החיים של כל אחת ואחד מבני המשפחה. מי שאחראיים על תכנון ועיצוב הבית הם שריתה ורון פלד, בעלי סטודיו ECHO DESIGN העוסק בתכנון ועיצוב של בתי מגורים, דירות, עסקים ומתחמי תיירות, גם הם תושבי המושב.

"הקונטור הייחודי של הבית החל להתגבש כבר בפגישת ההיכרות שקיימנו עם הזוג", משחזר רון פלד, "במעמד זה, רבים מהבונים והמשפצים, שמנסים להמחיש למתכנן כיצד הם מדמיינים שביתם החדש יראה, משרבטים על דף מבנה מרובע או מלבני אבל במקרה הזה אם המשפחה בחרה לשרטט דווקא צורות מעוגלות".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
בסיס לייצור בית שונה מהרגיל/שי גיל

"הבנו שיש כאן בסיס ליצור בית שונה ויוצא מגדר הרגיל", מוסיף פלד, "ככל שהתקדמנו בשיחה התבהר לנו שהצורניות העגולה היא המועדפת עליה; כך גם הקשתות והצבעוניות העזה- אלמנטים עליהם מתבססת האדריכלות המקסיקנית הוויטלית שידועה ביחסים ובאיזונים שהיא מייצרת בין צורה, צבע, נפחים וצמחיה. הבתים במקסיקו מתאפיינים ברובם בדלתות עץ גדולות, במפתחים רחבים, בחללים גבוהים ובצבעוניות שחלקה ניטרלית וטבעית וחלקה על טהרת הגוונים העזים. כל המוטיבים האלה ייושמו בבית הזה באדפטציה שמותאמת לכאן ועכשיו".

ה-LAYOUT של הבית מבוסס על חלוקה קלאסית של אגף ציבורי ואגף פרטי. "כדי להישאר נאמנים עד כמה שניתן לסגנון המקסיקני את החזיתות חיפונו בטיח מינרלי טבעי בגוון חול עם נגיעות כתומות וצהובות שמייצר מראה אורגני, מלא באופי, כך נראה שהבית החדש קיים כבר זמן. הקירות שתכננו עבים מאוד (כ-50 ס"מ), זאת בכדי לייצר פתחים בעלי עומק. בפתחים העגולים ובקשתות יצרנו באלאנס בין זווית קשתות הפרסה המוריות לבין צורניות עגולה וברורה, כך גם בפתחים הרחבים הצלחנו לייצר קשת עגולה".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
הומאז' ל"האסיינדה"/שי גיל

"הכניסה לבית היא הומאז' שלנו ל'האסיינדה' - מסוגי המבנים המקסיקניים האייקונים והמוכרים ביותר", מסביר המתכנן. "במקסיקו ה'האסיינדה' היא אחוזה בה אזור המגורים בנוי סביב חצר פנימית עתיר צמחיה וכאן יצרנו אדפטציה שתאפשר לבני המשפחה לשבת בפטיו הקדמי האינטימי בניחותא ולהרגיש מוגנים. אבי המשפחה מחובר מאוד לסביבת החוץ לכן הגינה היא חלק מהותי בבית הזה".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
כמו בקנקון וטולום/שי גיל

הקווים המעוגלים שבים וחוזרים גם באזור מבואת דלת הכניסה שנראה כאילו הושאל מעולמם הפנטסטי של ההוביטים. עם פתיחתה נגלה פטיו מולו בריכת דגים ועל מנת שהאגף הציבורי לא יקרא כחלל צר וארוך בחרו המתכננים להסית אותו מעט שמאלה, כך הוא נתפס כפתוח, רחב ידיים ואוורירי.

משמאל למבואת הכניסה נגלה הסלון העגול ומולו המטבח שבנוי משני קווים מקבילים במרכזם פינת אוכל ענקית באורך של 3 מטרים: "בני המשפחה מארחים הרבה, רוב האירוח קשור לאוכל והאב הוא בשלן בחסד, לכן היה זה אך טבעי לייצר עבורם מטבח גדול במיוחד שיש לו קשר כמעט בלתי אמצעי עם רחבת האירוח החיצונית", מסביר המתכנן. "המטבח עוצב באינטרפרטציה ישראלית עכשווית מובהקת- השתמשנו ברצפת עץ שמחממת את האווירה ובפלטת צבעים בהירה. כמו בכל חללי הבית גם כאן הקפדנו ליישם 3 מוטיבים עיקריים: שליכט, עץ ואור טבעי שחודר לתוכו מבעד לפתח הגדול ואחראי במידה רבה על התחושה המיוחדת ששוררת בחלל".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
חדר רחצה הורים -חיפוי בשליכט מהודק ופסיפס ביישום אמורפי/שי גיל

מול הצבעוניות הססגונית והצורניות הייחודית בולטים מאוד חפצי הנוי ויצירות האומנות שאת חלקן יצרה חברת המשפחה. "הם תורמים גם הם לאופיו הייחודי של הבית הזה ומבטאים את הטמפרמנט של בני המשפחה: אנשים ורסטיליים וצבעוניים בנשמתם" מסביר פלד, "הם אוהבים עתיקות והיה מאוד נכון לשלב אותן ברחבי הבית. ממש כמותם גם אנחנו כמתכננים מאמינים שבית יכול וצריך להיות אקלקטי ולא הכל חייב לדבר באותה שפה. כך יוצרים בית מלא אופי ונשמה".

שירותי האורחים גם הם דוגמה נפלאה לעירוב הסגנונות בבית הזה: "בני המשפחה אוהבים מאוד את הים ואת השירותים האלה עיצבנו מיד אחרי שובם מחופשה ביוון", אומר המתכנן. "הגוונים הם גווני טורקיז, הכיור יוצר על ידי אומנית קרמיקה בצורת אוניה על פי סקיצה ידנית שיצרנו עבורה, ושילבנו גם אלמנטים ימיים נוספים כדוגמת רשת דייגים. החלל הזה מחבר בין נופי הים התיכון לאזורים הימיים של מקסיקו כמו קנקון וטולום".

אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
כמו בקנקון וטולום/שי גיל
אדריכלות ועיצוב רון ושריתה פלד, סטודיו DESIGN. שי גיל,
עירוב סגנונות, חדר רחצה ילדים/שי גיל

בחדר השינה של ההורים הצבעוניות הססגונית מתחלפת בפלטת צבעים ניטרלית ומרגיעה והוא מתאפיין בסימטריה: "זה הוא מקום המפלט; האזור האינטימי בו נרגעים בסופו של עוד יום רווי משימות ואתגרים, לכן בחרנו בגוונים בהירים ויצרנו סימטריה בפתחים. בחדרי הילדים האווירה שוב משתנה ומתחממת והם עוצבו על טהרת המקצב, הצורניות והצבע".

חדר הרחצה של בני הזוג חופה טיח מהודק מסוג בו משתמשים לרוב בחללים חיצוניים: "כל עוד החלל מאוורר אין סיבה לא להשתמש בהם גם בפנים הבית, הם הלא מאוד עמידים", מסביר פלד ומוסיף כי, "באזורים הרטובים יצרנו פסיפס מחלוקי נחל בסילואטה אמורפית שנותרת נאמנה לקונספט המעוגל של המבנה. בחדר הרחצה של הילדים הדגש היה דווקא על הצבעוניות ופחות על הצורניות: השתמשנו שם בגוונים של תכלת, לבן ואדום שמייצרים אווירה שמחה שמתאימה מאוד לטמפרמנט של הילדים".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully