וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנדל"ן בשפל, אבל מה קורה בשוק בתי היוקרה?

אחרי שנה שבסופה האמירו המחירים בשיעור מצטבר של קרוב ל- 20%, בתחילתה של 2023 המגמה השתנתה מקצה לקצה אך עד כמה הטלטלה משפיעה על עסקאות הנדל"ן והתחלות הבניה של פרויקטי יוקרה? יצאנו לבדוק

עיצוב ותכנון צביה קזיוף. עמית גושר,
מושפעים, אבל פחות. תכנון ועיצוב צביה קזיוף/עמית גושר

כמו כל נושא אחר במדינה הקטנה שלנו, גם ענף הנדלן נכנס לעידן של העדר וודאות וחוסר יציבות: אחרי שנה שבסופה האמירו המחירים בשיעור מצטבר של קרוב ל- 20%, בתחילתה של 2023 המגמה השתנתה מקצה לקצה. דוח שפורסם הבוקר על ידי אגף הכלכלנית הראשית באוצר מפרסם סקירה ממנה עולה שפל של 20 שנה, אך עד כמה הטלטלה משפיעה על עסקאות הנדל"ן והתחלות הבניה של פרויקטי יוקרה? יצאנו לבדוק.

תכנון ועיצוב צביה קזיוף. עמית גושר,
לשמור את הקלפים צמוד לחזה. תכנון ועיצוב צביה קזיוף/עמית גושר

לדברי צביה קזיוף, מעצבת פנים ובעלת משרד המתמחה בתכנון ועיצוב בתי ודירות יוקרה לאלפיון העליון, פלח זה אמנם לא מושפע מהאתגרים, אך באחרים בהחלט מורגשת מגמת בלימה: "זה בולט בפרט בפרויקטים המסחריים, שם נרשמת האטה ואנחנו רואים גם ירידה בהיקף רכישת דירות חדשות 'על הנייר' בפרויקטי בנייה רוויה", היא מסבירה, "במקביל, בשיחות עם גורמים בענף אני שומעת על יותר ויותר בעלי נכסים שמעדיפים בשלב זה לשפץ את הקיים ולא להיכנס להרפתקה של מכירת נכס קיים וקניה של חדש. אנשים מתאפקים יותר ומפגינים אורך רוח בעיקר מכיוון שהתחושה היא שהמחירים עוד יירדו - תוצר של חוסר הוודאות והרעה של המצב הכלכלי, לא רק בשל המשבר הפוליטי ועליות הריבית התכופות, אלא גם בהסתמך על הלך הרוח בכל העולם. לכך צריך להוסיף גם את המצב בענף ההייטק שהחל להתערער עוד לפני הסחרור הפוליטי בישראל. מכיוון שרבים מעובדי הענף באמת לא יודעים מה ילד יום הם מחליטים בשלב זה לשמור את הקלפים קרוב לחזה, ממש כמו במשחק פוקר קשוח, ונמנעים מלקנות נדל"ן כפי שעשו ביתר שאת ב-2021 ובמחצית הראשונה של 2022".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אדריכלות בועז שניר. רן ארדה,
לא מורגשת האטה. תכונן ועיצוב בועז שניר/רן ארדה

לשיטתו של האדריכל בועז שניר, בעליו של משרד המתמחה בתכנון ועיצוב וילות יוקרה בשרון, נכון לכתיבת שורות אלה לא נראה שיש ירידה בהיקף העסקאות באזור, בכמות התחלות הבניה או במספר הבתים שנמצאים בשלבי שיפוץ, אך כן נראה שמשקיעים ובעלי נכסים מחושבים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד ובוחנים כל פרט במשנה זהירות.

אדריכלות בועז שניר. רן ארדה,
כל פרט נבחן במשנה זהירות. תכנון ועיצוב בועז שניר/רן ארדה

"בשנים האחרונות קצב האירועים הגלובליים הוא מסחרר: החל מהקורונה, דרך המלחמה באוקראינה שני אירועים מאוד משמעותיים שהובילו לעליה חדה בעלויות השינוע, מחירי חומרי הגלם ושכר הטרחה של בעלי התפקידים השונים בפרויקט. יש תחושה מסוימת של עמידה במקום, בהעדר וודאות. במאגר הלקוחות שלי יש לא מעט לקוחות מחו"ל ועדיין, קשה לשים את האצבע מה גורם לכך: האם זה המצב הכלכלי באירופה ובריטניה, המצב הפוליטי בארץ או שקלול של הכול ביחד. בפועל, כמה מהם אכן מכרו בתקופה האחרונה את הנכסים שלהם בארץ. העסקאות היום הן פחות פזיזות. הרוכשים בודקים לעומק ובונים עוגת תקציב מאוד מאוזנת לפרויקט.

"עניין נוסף, נקודתי אמנם ועדיין מצליח להאט את התקדמות הפרויקטים היא השביתה באגפי הרישוי של 15 הרשויות המובילות בארץ, חלקן באזור השרון- תוצאה של מספר סעיפים בחוק ההסדרים שקשורים לארנונה ולחוק התכנון והבניה. כרגע מדובר בשבועיים של השבתה ואני מאמין שהמחלקות ישובו לפעול כסדרן בקרוב. ועדיין, התיקים שמצויים כבר בהליכי רישוי תקועים מכיוון שלא מתקיימות ועדות תכנון".

אדריכלות ועיצוב ליליאן בן שוהם. אלעד גונן,
הענף בחשש. תכנון ועיצוב ליליאן בן שוהם/אלעד גונן

לדברי האדריכלית ליליאן בן-שוהם , בעלת משרד ברמת השרון בתקופה האחרונה הענף בחשש: "זה לא סוד; רבים חוששים להתקדם עם רכישת נכס יושבים 'על הגדר' וממתנים, אולם כל זה פחות רלוונטי בשוק היוקרה", היא מסבירה. "נכון לעכשיו, לא ידוע לי על פרויקטים באזור השרון שנדחו, בוטלו או הוקפאו מה שכן, הלקוחות עצמם קפדניים בהרבה בהיבט התקציב. אם בעבר תקציב כמעט לא היווה פרמטר, בפרט בקרב העשירון העליון, היום הוא בפירוש כן".

אדריכלות ועיצוב ליליאן בן שוהם. אלעד גונן,
נצמדים לתקציב. תכנון ועיצוב ליליאן בן שוהם/אלעד גונן

בן שוהם מסבירה: "כמתכננת, אני נצמדת לתקציב מ- DAY ONE: מביאה ללקוחות מספר הצעות והרבה מרכישות המוצרים מתבצעת דווקא בחו"ל, זאת תופעה שהופכת רווחת יותר. עדיין יש את אלה שהתקציב הוא כלל לא 'אישיו' מבחינתם- הם מגשימים את כל החלומות בחלקה הפרטית שלהם והולכים עד הסוף. אני כמתכננת יכולה לעוף עם היצירתיות והמקצועיות שלי עד הפרט האחרון".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully