וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריאה ירוקה גם בסלון: זה הזמן למהפכה אקולוגית בתוך הבית

עם המודעות לאקלים, החלה גם הדאגה לנעשה בין ארבעת הקירות שלנו. איך אנחנו שומרים על סביבה נקייה ונעימה גם במקום בו אנו מבלים את רוב זמננו? היום כבר יש לא מעט אפשרויות

טמבור 10. מיכה לובטון,
יותר נעים, יותר נקי. סלון עם צבע אקולוגי של טמבור/מיכה לובטון

חלק מהגורמים המשפיעים על זיהום האוויר והסביבה ובאופן ישיר גם על איכות החיים והבריאות שלנו, קשור לבית בו אנחנו מתגוררים ולאורח החיים שאנו מנהלים. התנהלות המשפחה והניהול היומיומי של הבית, שימוש במוצרים צורכי אנרגיה, ייצור פסולת, וכן, גם שיטות וחומרי הבנייה מהם עשויים הבתים שלנו, מספקים מענה לצרכים שלנו ומתאימים לאורחות החיים אליהם הורגלנו. אבל כולנו מכירים את השפעות הבעייתיות של אורח החיים המודרני על הסביבה וכולנו מבינים שביכולתו לצמצם השפעות אלה. לצד המודעות לשמירה על הבריאות ועל איכות הסביבה שעולה משנה לשנה, כך אנו רואים גם פיתוח של טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות המאפשרות לבנות בתים חכמים ואקולוגיים, אם כי רוב בתי המגורים הם בתים "רגילים". בין אם אתם מתגוררים בבית "חכם" ובין אם בבית "רגיל", תוכלו לעשות הרבה על מנת להפוך את הבית שלכם ולסגל לעצמכם אורח חיים אקולוגי ומתחשב יותר בסביבה, ובדרך זו גם לשמור יותר על בריאות בני המשפחה.

קירות ירוקים

הבית בו אנו מתגוררים מהווה מסגרת ומחסה לחיים שמתקיימים בו ומכאן החשיבות הרבה שניתנת כיום לבנייה ירוקה ושימוש בחומרי בנייה וצבע ידידותיים לסביבה. כפי שכבר צוין, רובנו לא מתגוררים בבתים חכמים, ואפילו לא בבתים חדשים שנבנו על פי תקן הבנייה הירוקה, אבל כולנו מעת לעת צובעים את קירות הבית או מבצעים בו שיפוצים, ורגע לפני שאנו ניגשים לפעולות אלה, כדי שניתן את הדעת גם על הסביבה.

קיר גבס בעיצוב אדריכלית עדי ארונוב. עמית גושר,
קיר גבס בעיצוב אדריכלית עדי ארונוב. פחות מזהם, יותר אקולוגי/עמית גושר

כך, למשל, שימוש בלוחות גבס, בניגוד לשימוש בבטון, מאפשר בנייה קלה שהשפעתה על הסביבה פחותה. חשוב לזכור שבטון הוא אחד מהחומרים היותר מזהמים ובעלי השפעה סביבתית שלילית. שימוש בלוחות גבס, בנוסף להיותו מתחשב יותר, מאפשר לבצע שינויים בדירה גם בהתאם לשינויים החלים בצרכי המשפחה, בקלות וביעילות. גם בצביעת קירות הבית ובפרט בצביעת חדרי ילדים, כדאי לבחור בצבע ללא VOC התורם לאוויר נקי יותר בבית. צבע ללא VOC הוא נטול תרכובות אורגניות נדיפות ועדיין הוא שומר על כושר הכיסוי, ההסתרה ונוחות השימוש. הוא טוב יותר לבעלי המקצוע שצובעים ומשתמשים בצבע בתדירות גבוהה ובאותה מידה גם לבני הבית שיכולים לשהות בחללים הצבועים מיד כאשר הצבע מתייבש ללא כל חשש. ניתן לגוון אותו ב- 1650 גווני צבע שונים ומשמח לדעת שהוא מגיע באריזה שמכילה למעלה מ-30% פלסטיק ממוחזר.

מכשירי חשמל מקיימים

כחלק מהתפתחות העולם המודרני הגיעו אלינו מכשירי חשמל רבים שמחליפים עבודות בית רבות שבעבר היינו עושים באופן ידני. פעולות כמו כביסה וייבוש בגדים, הדחת כלים, צינון מזון ואפילו ניקיון הבית, מיושמות כיום בכל בית על די מכשירי חשמל. אולם עם השנים נוכחנו לדעת שלמכשירי החשמל יש לעיתים השפעה שלילית על הסביבה. פיתוח טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות מאפשר כיום לכל אחד להטיב עם הסביבה מבלי לוותר על שימוש במכשירי החשמל אליהם התרגלנו. כל מה שצריך לעשות הוא להפנות תשומת לב לנושא ולהעדיף מכשירים יעילים אנרגטית שעל הדרך גם יחסכו לכם כסף. מכשירי חשמל הנהנים מטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות, נהנים מצריכת אנרגיה יעילה, ובשל כך הם חסכוניים יותר בכסף. בשוק קיימים כיום מכשירי חשמל שחלקים בהם עשויים מחומרים ממוחזרים, כך למשל סדרת ECO LINE של Beko כוללת חלקים שעשויים מפלסטיק ממוחזר, מרשתות דייג ואפילו מקליפות ביצים.

מקרר ביוסייקל של Beko. יחצ,
מקרר Biocycle של Beko - תורם לאיכות הסביבה/יחצ

אחד ממכשירי החשמל שאנחנו לא יכולים בלעדיהם הוא המזגן. נזקי הסביבה המשפיעים על התחממות כדור הארץ מביאים לשינויים קיצוניים במזג האוויר והפתרון שלנו הוא שימוש במזגנים. כך, כולנו התרגלנו לשהות בחללים ממוזגים במהלך ימי הקיץ החמים וימי החורף הקרים, אבל למען השמירה על הסביבה וגם למען הכיס שלנו, חשוב לזכור שמאוורר צורך באופן משמעותי פחות אנרגיה ממזגן ולכן בימים בהם החום אינו קיצוני וכן בשעות הלילה, כדאי להעדיף שימוש במאוורר על פני מזגן.

בית נקי וסביבה נקייה

כחלק מההתנהלות היומיומית שלנו בבית אנחנו מרבים להשתמש בחומרי ניקוי, אולם רבים מחומרי הניקוי מכילים כימיקלים וחומרים נוספים שמזיקים לבריאות ולסביבה שלנו. הפתרון הוא פשוט מאד שימוש בחומרי ניקוי ידידותיים. כיום ניתן להשיג בקלות חומרי ניקוי ידידותיים לסביבה והמעבר לשימוש בהם תורם להפחתת כימיקלים מזיקים שמשתחררים לסביבה, ויוצר בית בטוח יותר.

מושג חדש: מיחדוש

הבית שלנו הופך להיות מקום חם ונעים, הרבה בזכות הרהיטים שאנחנו מכניסים לתוכו, כל אחד על פי צרכיו וטעמו. במהלך הזמן, כאשר הצרכים שלנו משתנים, טרנדים מתחלפים וטעמנו האישי משתנה, אנחנו מחליפים את הרהיטים הישנים בחדשים. מה אנחנו עושים עם הרהיטים הישנים? לרוב, בעיקר במקרים בהם הרהיט נשבר או התבלה, נזרוק אותו לזבל.

טמבור. בועז לביא ויונתן בלום,
ריאה ירוקה בבית - לנשום אוויר טוב/בועז לביא ויונתן בלום

התנהלות זאת תורמת רבות לייצור כמויות זבל שחלקו אינו מתכלה או שלוקח לו שנים רבות להתכלות והיא גם מלבה את תעשיית העץ, המתכת, הפלסטיק והבדים מהם מייצרים רהיטים חדשים. זה המקום להכיר את המושג "מיחדוש" שנוצר משילוב של שתי מילים: מיחזור וחידוש. את מרבית הרהיטים הישנים ניתן למחדש בתהליך פשוט וקל שכל אחד יכול לבצע בבית ועל ידי כך לתת לרהיט הישן שלו חיים חדשים, להתאימו לטרנדים עיצוביים, לשמור על ערכו הנוסטלגי ואף לחסוך כסף. תוכלו למצוא בקלות מדריכים וסדנאות מקצועיות ולמחדש את הרהיטים שלכם.

ריאה ירוקה בבית

איכות האוויר בבית מושפעת רבות מאיכות האוויר שבחוץ וכפי שאנחנו יודעים, זיהום אוויר הוא בעל השפעה שלילית ניכרת הן על בריאות האדם והן על איכות הסביבה וכדור הארץ. כולנו מכירים את המושג "ריאה ירוקה" המתייחס לשטחים פתוחים כמו פארקים וגנים ציבוריים, הנמצאים באזורים אורבניים. הריאות הירוקות קיבלו את שמן בשל העצים והצמחים שבהן שמסננים רעלים בתהליך הפוטוסינתזה ומייצרים חמצן נקי. גידול צמחים בבית היא דרך פנטסטית לשיפור איכות האוויר בבית. צמחי בית מסוימים יכולים להפחית מזהמים כגון פחמן דו חמצני, בנזן, פורמלדהיד וכספית, שעלולים לגרום לבעיות בריאותיות כגון סחרחורות, כאבי ראש וגירוי בעיניים.

קונים חכם, זורקים פחות

נושא הקניות המוגזמות והמיותרות בסופר תופס כותרות בעת האחרונה וכולנו מתחילים להבין שאנחנו רוכשים הרבה יותר ממה שאנחנו צורכים באמת. קנייה מיותרת, מלבד שהיא בזבזנית בכסף, היא גם תורמת רבות לייצור פסולת, הן מהמזון עצמו והן מהאריזות שלו. הנטייה שלנו לרכישה מוגזמת של מוצרי מזון, באה לידי ביטוי גם בהכנת כמויות מוגזמות של אוכל לבני המשפחה. משום מה אנחנו מרגישים יותר טוב כשהמקרר מלא בסירים וקופסאות אוכל, גם כשאנחנו יודעים שמחר או מחרתיים כל המאכלים המבושלים שנשמרו במקרר יזרקו לפח. אז מה עושים? סוף מעשה במחשבה תחילה... נוכל לשמור על הכסף שלנו ולצמצם את כמויות הפסולת אם נכיר היטב את צרכי בני המשפחה שלנו, ונבצע קניה שבועית נבונה.

כך, גם בבואנו להכין ארוחות משפחתיות כדאי להתחשב בכמויות שבני המשפחה מסוגלים לאכול, ואם בכל זאת נותרו שאריות, הרבה פעמים ניתן להפוך אותן למאכלים חדשים בקלות רבה. כך למשל אפשר להכין לביבות ירק משאריות סלט, פשטידה מתבשיל פסטה שנותר או שקשוקה מרוטב עגבניות שנשאר. פירות שאיבדו מטריותם אפשר לשטוף, לחתוך ולהקפיא ובהמשך להשתמש בהם לשייקים בריאים.

פחי מחזור. ראובן קסטרו
בכל מקום יש את הפח הכתום. חפשו אותו/ראובן קסטרו

מזון שאיבד מטריותו ושאריות של מזון מבושל הם רק חלק מכמויות הפסולת שאנחנו מייצרים על בסיס יומי, פסולת שמצטברת, נערמת וגורמת לנזק סביבתי עצום. צמצום כמויות הפסולת והפרדתה הן פעולות הכרחיות שרבים בישראל ובעולם כבר הצליחו להתרגל אליהן ולקיימן, ועוזרים בכך הפחים בצבעים השונים המוצבים כמעט בכל חדר אשפה בבניינים המשותפים. ועדיין חסרים פחים למיחזור פסולת זכוכית, טקסטיל ועוד. את פחי המיחזור האלה ניתן למצוא במקומות מרכזיים בלבד ולא בכל חדר אשפה. עד שפחים אלה יגיעו אל חדרי האשפה, נטיב לעשות לעצמנו ולסביבה אם נכיר את סביבת הבית שלכם ונאתר את המקומות בהם נמצאים פחים אלה.

הישראלים שומרים על הסביבה

מסקר חדש שערך מכון המחקר סאפיו (Sapio) עבור חברת טמבור, עולים נתונים המראים כי כמעט כל הישראלים (94%) נוקטים בפעולות כלשהן לטובת השמירה על איכות הסביבה. 70% נוהגים למחזר בקבוקים, 68% מעידים על שימוש מועט בכלים חד-פעמיים ו-60% עושים שימוש בשקיות רב פעמיות. גם בבחירת מוצרים שונים, נוהגים כשליש (32%) מהישראלים להשתמש במוצרים שתהליך הייצור שלהם ידידותי לסביבה ו/או שהשימוש בהם אינו מזיק לסביבה.

טמבור פינת אוכל. בועז לביא ויונתן בלום,
לא פחות חשוב מהצבע - השמירה על הטבע. חדר בצבע אקולוגי של טמבור/בועז לביא ויונתן בלום

הרצון לשמור על הסביבה מתבטא גם בהיבט בחירת סוג הצבע לבית: 39% ציינו כי בבחירת הצבע לבית חשוב להם שהצבע יהיה אקולוגי, ללא חומרים משמרים ומזהמים כמו VOC (תרכובות אורגניות נדיפות). השיקולים המרכזיים בבחירת צבע הם שהצבע יהיה איכותי (78%) ובעל מחיר אטרקטיבי (71%), ולאחר מכן כאמור שהצבע יהיה אקולוגי ללא חומרים משמרים ומזהמים (39%) וכן יאפשר שהייה בחדר בסמוך לצביעה (37%).

  • עוד באותו נושא:
  • אקולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully