וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהקירות מדברים: סיפורם של ניצולי שואה בתוך בית נדיר בתל אביב

הדירה התל-אביבית מספרת את סיפורם המרתק של ניצולי השואה שגרו בה במשך שנים. העיצוב החדש חיבר בין ההיסטוריה של הקירות לסגנון עיצובי מודרני שיצר לנו ביקור מרתק

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
בית שהוא הרבה יותר מסך קירותיו. עיצוב יהודה בן ישי, באדיבות ארטפרו מפתחי ברזל/שירן כרמל
  • עיצוב פנים: יהודה בן ישי
  • מיקום: תל-אביב
  • גודל: 118 מ"ר
  • מפתחים וברזל: ארטפרו
  • צילום: שירן כרמל

אומרים שלכל דירה יש סיפור, ואילו הקירות בדירה המוארת והתל אביבית הזאת יכלו לדבר, הם היו מספרים מאות, אם לא אלפי סיפורים מרגשים ומצמררים על הזוג שהתגורר בה. אלו סיפורים שמחברים בין הישן לחדש, בין העבר לעתיד, בין האכזבות לתקוות ולחלומות. המעצב יהודה בן ישי, הצליח בדרכו החכמה והיצירתית לשמר את סיפורו של הבית המיוחד ואת רוח שנות ה-70, לצד חידושים עיצוביים שמעניקים לכל ניחוח מודרני ושליו.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
צבעוניות מהולה בעצב/שירן כרמל

הדירה בת ה-118 מ"ר ממוקמת באחד מהבניינים המקיפים את כיכר רבין בתל אביב. היא נרכשה בשנות ה-70 על ידי זוג ניצולי שואה, שהקדישו את כל חייהם למען ילדים מעוטי יכולת וכאלו שלא שפר עליהם מזלם. הם עטפו וחיבקו באהבה את ילדי תל אביב העזובים, הכניסו אותם לביתם, אירחו ודאגו להם כאילו היו שלהם.

בני הזוג שיפצו את הדירה בשנות ה-70 של המאה הקודמת וכך הבית נשאר עד יומם האחרון. כאשר בן ישי חיפש עבור משפחתו את בית החלומות שלהם, הוא התאהב מיד בדירה המיוחדת הזאת, שמצד אחד נמצאת בלבה של העיר, אך עם זאת משתקף מבעד לחלונותיה נוף ירוק ויפיפה. לכן, המעצב וזוגתו החליטו לרכוש את הדירה ולהפוך אותה מבית של זוג מבוגרים לבית המיועד לזוג הורים ושתי ילדות קטנות.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
מעוצב ברוח שנות ה-70/שירן כרמל

כאשר הם רכשו את הבית, הם רכשו אותו ביחד עם כל הפריטים והחפצים של בני הזוג. "קיבלנו את הבית עם הבגדים בארונות ועם הכלים במטבח. בזמן שפינינו וארזנו את הדירה, למדתי להכיר את הזוג שחי פה, דרך הפריטים, המסמכים והתמונות. החלטתי שאני רוצה להשאיר את הזיכרון שלהם בתוך הבית ואעביר את סיפורם הלאה", מספר לנו המעצב המוכשר וממשיך "התחברתי מאוד להיסטוריה של הבית. בתור מעצב אני תמיד מחבר את נושא הרגש. מעבר לעוד עיצוב יפה, חשוב לי להתחבר לבית, שיהיה בו גם עומק ותוכן. לכן, אחת מההחלטות שלקחנו הייתה לעצב את הבית ברוח התקופה המתאימה לזוג שהתגורר בו, שנות ה-70".

העיצוב המחודש של הבית נבנה כולו סביב ארון טלוויזיה מרכזי שניצב בסלון הנשקף מיד עם הכניסה לבית. הארון, שעוצב ונבנה במיוחד עבור בני הזוג לפני עשרות שנים, איכותי וחזק ביותר והוחלט להשאירו בבית ולתת לו מקום של כבוד. הארון הכתיב את החומרים שנעשה בהם שימוש בבית, את הגוונים ואת הסגנון העיצובי. לאורך כל העיצוב והשיפוץ נעשה שימוש בחומרים טבעיים כמו שיש, עץ, ברזל ונעשה שילוב אקלקטי חכם ומדויק במיוחד שמחבר את הסגנון הקלאסי ביחד עם הסגנון המודרני התל-אביבי. את הדירה בחרו לרצף כולה בחומר הנקרא רזינה - העשוי משרפים של עצים. הרצפה בגוון אפרפר ניטרלית בעיצובה והיא יוצרת איזון מושלם לרהיטים ולעיצוב האקלקטי שנבחר עבור הבית.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
רק קיר הטלוויזיה נשאר/שירן כרמל

תהליך השיפוץ ארך ארבעה חודשים, במהלכו כל הקירות הפנימיים של הבית נהרסו, מלבד כאמור קיר הטלוויזיה בסלון ששימש כהשראה. המבנה של הבית שונה מעט כדי להתאימו למשפחה - ומה שהיה פעם רק הסלון, הפך להיות החלל הציבורי של הבית הכולל מטבח וסלון מוארים במיוחד.

החלל הציבורי מעוצב בצורה סימטרית כאשר מצד אחד יש את קיר הטלוויזיה שחודש, שופץ ואף מעט הורחב באמצעות מדפי ברזל ומן הצד השני, בצורה מקבילה, נמצא המטבח. ארונות המטבח מתכתבים עם העץ והאלומיניום שבארון הסלון ובניהם יש חלונות בלגיים המעוצבים בצורה סימטרית.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
חלל ציבורי רחב/שירן כרמל

את המרפסת שהייתה קיימת בבית, בני הזוג בחרו לצמצם לטובת שטח גדול יותר עבור החלל הציבורי, ואת המרפסת הגדולה הם הפכו למרפסת צרפתית בשילוב מפתחים בלגיים של "ארטפרו" דרכם משתקף כל הנוף של העיר. "היה לי חשוב גם כמעצב וגם כמי שעתיד לגור בבית, להשתמש בחומרים טבעיים, שאחד מהם הוא הברזל", מסביר בן ישי על בחירת החלונות, "החלונות האלו מייצרים חום ותחושת ביתיות ומחברים את פנים הבית עם הבחוץ ובעיני הם הכי יפים ומיוחדים שיש".

אך לצד היופי והאסתטיקה, עלה גם החשש מפני רעש, שכן הדירה ממוקמת במקום מאוד מרכזי ורועש אך מצד שני זה ידוע כי חלונות מהסוג הזה מעט פחות אטומים ומעט פחות מבודדים חום, קור ורעשים מבחוץ. "פחדנו מרמת האיטום, אבל לא רצינו לוותר על היופי של החלונות, שמבחינתי הם כמו התכשיטים של הבית. בחרתי לעבוד עם קובי חליפה מארטפרו, שהכרתי במהלך עבודתי על פרויקט אחר. לאורך כל התהליך קובי פתר לנו המון בעיות ודילמות, שכן המפתחים מאוד גדולים וגבוהים והיה צורך בתכנון מדויק ונכון. אחרי ההתקנה היינו בהלם מהעבודה ומרמת הגימור והבידוד, כשהחלונות סגורים לא שומעים דבר".

צבע הברזל של החלונות נדגם באופן מיוחד מהארון העתיק בסלון ובכך יצר המעצב חיבור נוסף בין הישן לחדש ובין כל הפריטים בחדר.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
לופטי ומזמין/שירן כרמל

כמי שמאוד אוהב לארח, היה חשוב שהחלל הציבורי יהיה "לופטי", זאת אומרת - יעוצב כחלל גמיש, שאפשר להזיז, לשנות וליצור מרחבים שונים המתאימים לאירוח. קירות המטבח והסלון הם הקבועים בחלל הציבורי, שלא זזים ולא משתנים, אך כל הריהוט שבמרכז החלל - ניתן להזזה בקלות. כך החלל הציבורי יכול להפוך ברגע ללופט אירוח אורבני מרווח ומואר.

המטבח כולו עוצב בהשראת הארון בסלון וצבעיו. ארונות המטבח נבחרו בגווני חום עמוק, שיתכתבו באותה השפה העיצובית של הארון הממוקם בקיר המקביל.

מכיוון שלבן ישי היה חשוב לשמור על סימטריות, המטבח הפך למעט מאתגר שכן הוא צריך להיות ממוקם אך ורק בצורה המקבילה לארון בסלון, על קיר שהוא יחסית קטן, אך עם זאת היה צורך ממשי במטבח נח, מאובזר ומצוייד במקומות אחסון רבים, עבור המשפחה שאוהבת לבשל ולארח. הפתרון היה לבנות מטבח מהרצפה ועד התקרה, וזה המון בהתחשב בעובדה שקירות הבית מגיעים לשלושה מטרים ו-30 ס"מ. כך שאולי המטבח נראה פשוט, אך כשפותחים את הארונות, מתגלים כל החידושים והתכנון הרב שנעשה סביבו - העומק של הארונות אינו סטנדרטי, מה שמאפשר המון מקומות אחסון, ובשטח שמעל המקרר אפילו ניתן לאחסן שני שולחנות מתקפלים וכיסאות פלסטיק שמספיקים לאירוח של כל המשפחה המורחבת.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
נוף פינתי מרשים/שירן כרמל

כניסת הבית אולי לא נראית מיוחדת או יוצאת דופן, אבל היא עוצבה ותוכננה כך שמי שנכנס אל הבית ועומד בכניסה, יוכל לחוות את כל הנוף הירוק והמרשים העוטף את הדירה הפינתית. "יצרתי דלתות ופתחים גדולים לכל חדר בבית, בגובה של 2.80 מטר, כדי לתת את ההרגשה של חלל גדול ככל האפשר וגם כדי ליצור עומק", מסביר בן ישי, "מי שעומד בכניסה נחשף לרחובות פרישמן ושדרות ח"ן דרך חלונות הסלון וחדר השינה של ההורים שהם חלונות בלגיים, שמחברים בין הפנים לבחוץ בצורה מושלמת".

חדר השינה של ההורים גם הוא שומר על הקו העיצובי ויש בו שימוש באלמנטים מהטבע כמו ברזל ואלומיניום. החדר הזה מתכבד במפתחים בלגיים גדולים, גם הם של ארטפרו, המשקיפים לעצים הנמצאים בשדרות ח"ן. מכיוון ששני בני הזוג עובדים מהבית, היה להם חשוב ליצור פינת עבודה גדולה ונוחה ולכן היא מוקמה ממש מתחת לחלונות הגדולים והמוארים ובכך נוצר חלל עבודה קסום, נעים, רגוע ושליו, שמתחבר לנוף הפסטורלי שבחוץ. גם הדלת בחדר השינה שמובילה אל חדר הרחצה של ההורים עשויה כולה מזכוכית על ידי ארטפרו כדי ליצור מראה של חלל גדול, מואר ופתוח.

עיצוב יהודה בן ישי, ארטפרו מפתחי ברזל. שירן כרמל,
שימוש בחומרים טבעיים/שירן כרמל

שני חדרי הרחצה של הבית לא כוללים חלונות ולכן היה חשוב לעשות אותם מספיק גדולים כדי שיוכלו להתאוורר בקלות. הרצפה וחיפוי הקירות בשני חדרי הרחצה עשויים מרזינה ובשני החללים משולבים גם שיש, עץ (בזכות ארונות האמבטיה שעוצבו ויוצרו בנגרות אישית ברוח שנות ה-70) ופליז שחוזר על עצמו בצורות שונות בברזים של כלל הבית. "פליז זה חומר טבעי שמתחמצן עם האוויר, אי אפשר לדעת איך הוא יראה בעתיד הוא כל הזמן משתנה וזה מרגש אותי", מסביר יהודה על הבחירה לשלב את החומר הזה בביתו.

תוך שימוש בחומרים טבעיים לאורך כל הבית, ושמירה על קו עיצובי אקלקטי מתוחכם, שמשלב בצורה עדינה ומאוזנת בין שנות ה-70 לשנות האלפיים, הצליח בן ישי לגרום לקירות לדבר ולספר את סיפורו הייחודי של הבית, שהוא כבר הרבה יותר מסך קירותיו.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully