וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימים של חוסר ודאות: איך אדריכלים משווקים את עצמם?

המצב בשוק הנדל"ן מעלה סימני שאלה רבים בקרב בעלי מקצוע העוסקים בתחום, ובהם גם האדריכלים. איך הם משווקים את עצמם בימים כאלה?

אתר בנייה בבאר יעקב. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
הבנייה נעצרה. מה הלאה?/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

נראה שהעולם השתנה ללא היכר בשלוש השנים האחרונות: הקורונה, המשבר הכלכלי העולמי והתהפוכות הפוליטיות כאן בישראל, השפיעו וממשיכים להשפיע באופן גורף על הלך הרוח וכמובן על הכיס שלנו ואם נראה לכם שהקניות בסופר התייקרו, תחשבו מה הן ההשלכות הכלכליות על ענפי האדריכלות והעיצוב, שממש כמו בנדל"ן מתחילים להרגיש סימנים ראשונים של האטה וירידות בביקוש.

משיחות שערכנו עם גורמים בתחום נראה שאדריכלים ומעצבים רבים מתכוונים לנצל השבועות הקרובים להערכת המצב- לרענן את השורות ולחשוב על דרכים יצירתיות לעורר את השוק, בפרט בפן השיווקי.

תכנון ועיצוב מרינה רכטר רובינשטיין, REMA אדריכלים. עמית גושר,
"נפעל כמו במשברים קודמים". תכנון ועיצוב מרינה רכטר רובינשטיין/עמית גושר

מרינה רכטר- רובינשטיין, בעלת המשרד ReMa אדריכלים, מבקשת דווקא להרגיע: "איך יושפע הענף שלנו בטווח הרחוק מהמצב זאת אכן שאלה מצוינת, אבל לפחות כרגע, משרדי אדריכלים ומעצבים שהיו מוצפים עד כה בעבודה לא מרגישים איזשהו שינוי. לפחות בשלב זה אני לא רואה סיבה לשנות את חוקי המשרד, וצריך להבין ששיווק בתחום כמו שלנו הוא מלכתחילה שונה לגמרי משיווק מוצרי צריכה כאלה או אחרים. הלא החלטה לגבי שיפוץ דירה או בניה של בית היא החלטה (לרוב) של פעם בחיים. ככלל, מושקעים בתהליך הזה הרבה מאוד כסף ואנרגיה אבל כרגע זה עדיין לא דבר שהישראלים נכונים לוותר עליו, אנחנו עוד לא שם".

לשיטתה של רכטר-רובינשטיין, בנושא כה מורכב ורגיש, הישראלים מסתמכים על בחירת איש מקצוע על פי פוסט שקראו בפייסבוק. "רשתות חברתיות הן כלי עזר שאני בכל אופן משתמשת בו רק כדי לעבות את המעטפת העסקית. הלקוחות לא מגיעים משם אלא מפה לאוזן, מהמלצות של לקוחות קיימים שסמכו עלינו במאת האחוזים לאורך התהליך ויודעים להעריך את המורכבויות.

"אם אכן נראה איזושהי האטה, נפעל בדיוק כמו שפעלנו במשברים קודמים. זה בדיוק הזמן להיערך מחדש, להסתכל קדימה ולנצל את מעט הזמן שכן מתפנה כדי להתחדש ולהשתדרג. אם נגיע לשם זאת תהיה הזדמנות מעולה מבחינתי להתחיל סוף-סוף לתפעל את חשבון ה-LinkedIn של העסק, שהוא כלי יעיל ונהדר אבל דווקא אדריכלים ומעצבים פחות משתמשים בו. סביר שגם אנצל את הזמן לצלם פרויקטים חדשים. תמונות הן כלי שיווק מצוין ומנוף ליצירת פוסטים וכתבות, רק שבשגרה העמוסה של האדריכלים לרובנו אין באמת זמן לקדם ימי צילום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אדריכלות ועיצוב ליליאן בן שוהם. אלעד גונן,
שיווק עם טבע שונה. אדריכלות ועיצוב ליליאן בן שוהם/אלעד גונן

"אין ספק שהתקופה הזאת גורמת להרבה אנשים להדק חגורות מהסיבה הפשוטה שלאף אחד אין מושג מה יקרה בעתיד הקרוב", משתפת האדריכלית ליליאן בן-שוהם. "משיחות עם קולגות אני שומעת שגם לקוחות, שהיה להם תקציב בלתי מוגבל, מתכנסים עכשיו לתקציב מוגדר ויש גם את אלה שמחשבים לגמרי מסלול מחדש. לשמחתי, לפחות בשלב זה אין לי לקוחות פעילים שהקפיאו את התהליך.

"צריך להבין שהשיווק בענף שלנו הוא מטבעו שונה ממרבית הענפים: כתבה, טובה ככל שתהיה, שתצא על פרויקט שלי באחד האתרים או המגזינים הנחשבים בישראל, לאו דווקא תביא לי לקוחות. הסיכוי קלוש. התחום שלנו מתבסס על צריבה תודעתית ארוכת טווח, הרי אדם לא קם בוקר אחד ומחליט שהיום הוא מתחיל לבנות או לשפץ. מדובר בהליך ארוך שמשקיעים בו הרבה מחשבה והערכות מראש. לקוחות פוטנציאלים פונים לרוב דרך המלצות של מכרים ואם זה בזכות פעולות השיווק, זה רק אחרי תקופה ארוכה במהלכה הם עקבו אחרי העבודה של האדריכל בכלי התקשורת השונים. כשהשם שלך מופיע פעם אחר פעם בכתבות כאוטוריטה מקצועית שיש לה SAY ,וכשהפרויקטים שלך מתפרסמים באופן תדיר, זה יכול בהחלט לעזור בגיוס לקוחות חדשים אבל זה אף פעם לא קורה מהרגע להרגע".

בן-שוהם סבורה שבמידה והמצב יחריף האדריכלים יתחלקו לשניים: "יש את אלה שבתקופות כאלה מורידים הילוך בהיבט השיווקי. הרי על פניו אנשים לא נכנסים בעתות כאלה לתהליך של בניה ושיפוץ, אז מה הטעם? מנגד יהיו אלה שינצלו דווקא את התקופה הרגועה ויצאו בבליץ שיווקי במטרה להיכנס לאנשים לתודעה ואז, כשהשוק יתעורר, אליהם יפנו ראשונים".

שפיגל אדריכלים. אלעד גונן,
להדהד מסרים ברשתות. אדריכלות ועיצוב רון שפיגל/אלעד גונן

האדריכל רון שפיגל, בעלי המשרד שפיגל אדריכלים, מדגיש שגם אם יש שינוי כלשהו במגמה הוא עדיין לא מורגש באופן משמעותי: "ודאי שיש אנשים שחוששים מרכישת נכס חדש בשלב זה, אבל זה בדיוק מה שמעלה את קרנם של השיפוצים ולשם אנחנו מכוונים", הוא מסביר. "אנחנו ממקדים את עיקר פעילות הסושיאל שלנו כרגע בקהל הזה ומתמקדים בפוסטים שעוסקים בכוח שיש למגה-שיפוצים, שיפוצים משמעותיים ורחבי היקף שמשנים משמעותית את איכות החיים.

"אנחנו מעסיקים כדרך קבע מנהלת שיווק inhouse שאחראית להדהד את המסרים ברשתות. אנחנו מאוד פעילים באינסטגרם, בפייסבוק ובטיק-טוק ובמקביל עובדים עם משרד יח"צ שגם הוא כרגע נותן פוש בעיקר לפרויקטים של שיפוצים. יש כוח אדיר לתמונות של 'לפני ואחרי' ואנחנו מבצעים פניה בלשון מאוד ברורה: 'גם הבית הישן שלכם יכול להפוך מצפרדע לנסיך'. ככלל, הגישה שלי מאוד ברורה וכל פעם, כשנראה שאנחנו בפתחה של תקופה קשה, גם אם היא ללא משפיעה עלי ישירות, אני עושה את הפעולה ההפוכה ביחס לקולגות שלי ודווקא מגביר את הפעילות: מעלה את תקציב השיווק כי מניסיון זה בהחלט כלי שמסייע לנו לגייס לקוחות ולהישאר באותו היקף של פרויקטים".

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully