וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוזרת הבית יקרה? תשלמו או תשתקו, רק את זה אל תעשו

4.4.2023 / 16:55

העלות של עוזרות בית לימים כמו פסח יכולה להגיע ליותר מ-150 שקל לשעה, וכשמוסיפים עלויות שונות מגיעים לסכומים הרבה יותר גבוהים. ממורמרים? תנקו בעצמכם או שתשלמו, אבל רק דבר אל תעשו

טריילר לסדרה "עוזרת בית"/נטפליקס

"גם בהייטק לא עושים 150 שקל נקי לשעה, אבל אלו המחירים בתל אביב, אני משתגעת, כאילו צריך דיפלומה בשביל לנקות. בסך הכול מדובר על עבודה שלא מצריכה הרבה, חוץ מכוח. עושקים אותנו. זה ניצול".

כך נכתב לאחרונה בפוסט שעלה בפייסבוק וגרר תגובות רבות של גולשים, שמלינים על הזינוק התלול שחל במחיר אותו דורשים מנקות ומנקי הבית טרום פסח. הסכומים נמוכים יותר כאשר מדובר על ניקיון בתים בפריפריה, אך עדיין - גבוהים בעשרות אחוזים מימי חול רגילים. באשקלון לדוגמה, המחיר המבוקש מגיע ל-100 שקלים וכך גם בטבריה. מנגד, בעלי ושוכרי בתים בגבעתיים ורמת גן יאלצו להיפרד מסכום שזינק עד ל-130 שקלים. ובכמה כסף מדובר בערכי ברוטו? שכר ברוטו לעוזרת בית שדורשת 150 שקלים עומד נכון להיום על 182 שקלים לשעה. העלות ברמת גן (130 שקלים נטו), בערכי ברוטו, עומדת על 158 שקלים.

"סליחה, אני מנקה פדנט, וזו תקופה עמוסה. זכותי לדרוש גם 200 שקלים לשעה, ומי שלא מתאים לו - אז לא", אומרת יוליה חוצ'נאייב, עוזרת בית. הבעיה כך מסתבר, לא מסתכמת רק בשכר השעתי, אלא גם בקצב העבודה. בפוסט שעלה בפייסבוק נכתב "מחפש מנקה למחר לשלוש שעות". בתגובה השיבו לו כי מדובר על יריעת זמן שמספיקה לניקיון של השירותים והאמבטיה בלבד. "זה טירוף. יש לי דירת 4 חדרים, והמנקה אמר לי שזה מינימום 6 שעות ניקיון. עדיף לי לנקות לבד, במחיר הזה אני ישנה לילה בבית מלון", אומרת דנה ליבק מתל אביב.

אישה מנקה את המטבח. Andrey_Popov, ShutterStock
"במחיר הזה אני מנקה את הבית לבד"/ShutterStock, Andrey_Popov

הנתונים כאמור, משקפים זינוק חד במחיר טרום פסח, אולם על פי נתוני "הלפי - עוזרת לך בבית" - אפליקציה חינמית המסייעת במציאת עובדים לעבודות משק הבית, גם ביתר חודשי השנה, המחירים לא זולים: במרכז מתומחרת שעת ניקיון על 60 שקלים ואילו בפריפרייה על 55 שקלים. "סכום ממוצע ברוטו ארצי (כולל תנאים סוציאליים) שמשלם משק בית בחודש לעוזרת עומד על 1200 שקלים - נתון שמשקף עליה בשיעור של 7% מהנעשה בשנה שעברה", מציין עדיאל קייזרמן - מנכ"ל ומנהל מוצר ב-" הלפי". לדבריו, תכליתה של האפליקציה היא גם לנהל את הנוכחות, חישובי השכר והזכויות הסוציאליות השונות (נסיעות, חופשה והבראה) לרבות הסדרת תשלום עפ"י חוק למוסדות (ביטוח לאומי וקרן פנסיה). ואכן, מדובר על אתגר תפעולי לא קטן.

לשון החוק והתקנות, כוללות שורה ארוכה של חובות שחלות על מעסיקי עוזרי ועוזרות בית. אלא שהמציאות מלמדת כי רבים מהם מעסיקים באופן 'חאפרי'. באילו חובות מדובר? עו"ד שלמה יעקובוביץ', מומחה לדיני עבודה מפרט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ביטוח פנסיוני: על פי חוק עליכם להפריש כספים לטובת ביטוח פנסיוני מקיף לאחר 6 חודשי עבודה של העובד אצל אותו מעסיק (אלא אם כן לא היה ביטוח פנסיוני קודם) לעוזרי הבית שלכם. העובדים הם שצריכים לבחור את קרן הפנסיה אליה יועברו הכספים ואם לא יעשו זאת, האחראיות מוטלת עליכם. ההפרשה הכוללת לפנסיה עבור עוזרי הבית היא בגובה 12.5% משכרם (6% ממומנים על ידם ו-6.5% ממומנים מכיסכם).
פיצויים לעוזרי בית: חלה חובה על מעסיק עוזרת בית להפריש מדי חודש 6% לפיצויים. כספים אלו יימסרו לעובד בעת סיום יחסי עובד מעביד. בנוסף, במקרה שהיא הועסקה במשך למעלה משנה, ופוטרה, היא זכאית לפיצויי פיטורים ומתן הודעה מוקדמת על כך. זמן ההודעה ממחושב עבור יום אחד עבור כל חודש של עבודה.
ביטוח לאומי: יש לדווח לביטוח לאומי על העסקת עוזרת הבית, תוך ציון שמה ות"ז. בנוסף, יש לשלם פרמיה בגובה 7.25% מהשכר.
דמי הבראה לעוזרות בית: עוזרת הבית מועסקת מעל לשנה? מרגע זה, היא זכאית גם לתשלום דמי הבראה.
דמי מחלה לעוזרי בית: עוזרי הבית זכאים לדמי מחלה על פי החוק, החל מהיום השני למחלתם וכתנאי להצגת אישור רפואי. בעבור ימי המחלה השני והשלישי הם זכאים לקבל 50% מסך שכרם היומי. בעבור כל אחד מימי המחלה הבאים - 100% מהשכר.
החזר הוצאות נסיעה: היה ועוזרת הבית מגיעה למקום העבודה בתחבורה ציבורית, היא זכאית להחזר הוצאות נסיעה עד תקרה של 22.60 שקלים ליום עבודה. ניתן גם לרכוש לה חופשי חודשי

האמפתיה כלפי עוזרת הבית תעלה לכם ביוקר

לצד האמור, אחת מהתופעות, שאינה חדשה אך חמורה דיה על מנת להתייחס אליה, היא תשלום בשחור לעוזרת הבית, במזומן, ללא כל דיווח על העסקתה. וזו, קוראים יקרים - טעות חמורה, שיכולה לסבך אתכם עד צוואר, בהליכים משפטיים, סנקציות, ותשלום פיצויים בגובה שיגרמו לכם להצטער. הסיבה לבקשה זו של העוזרת, לרוב, אינה רצון להעלים מס, אלא בחששה של כי היה ויתגלה שיש לה הכנסה מעבודה או כי יש להן כושר עבודה, ביטוח לאומי ישלול את זכאותה לקבלת גמלה כלשהי מביטוח לאומי, כגון הבטחת הכנסה או נכות כללית.

שלמה יעקובוביץ'. מור בדיחי,
תיזהרו ממזומן. עו"ד שלמה יעקובוביץ'/מור בדיחי

אלא שאין זה המקום לגלות אמפתיה כלפיה. עו"ד שלמה יעקובוביץ', שייצג במהלך הזמן עשרות עוזרות בית בתביעות נגד מעסיקים, מפרט עד כמה עמוק הבור אליו אתם יכולים להיכנס: מעבר לעובדה שאי תשלום דמי ביטוח לאומי מהווה עבירה על החוק, במקרה בו העובדת תיפצע, תחילה, יהיה עליכם לשלם לו את כל דמי הביטוח שלא שילמתם בכל תקופת עבודה. שנית, היה וביטוח לאומי ישלם לה גמלה, הוא ידרוש מכם להשיב לו את מכלול הסכומים. זה יכול להגיע למאות אלפי שקלים. שלישית, במקרה בו הפציעה נבעה מרשלנות שלכם, כדוגמת סולם תקול, היא יכולה להגיש כנגדכם תביעה נזיקית. היה ולא רכשתם ביטוח חבות מעבידים - אתם בבעיה.

בתוך כך, המציאות מלמדת כי ישנן עוזרות בית שמחתימות את המעסיק על מסמך בו הוא מסיר אחריות ובמקרה בו היא תיפצע, הוא לא יחויב לשלם מאום. " זה לא יחזיק בבית המשפט", מציין יעקובוביץ' שממליץ למעסיק להחתים את העוזרת על מסמך אחר - חוזה העסקה מסודר בו מפורטים כל הרכיבים של השכר. כמה העובד מקבל לשעה וכמה בעבור הזכויות הנוספות המגיעות לו".

ולסיכום, כל האמור מעלה מדבר על עוזרות בית מקומיות, שאינן צריכות אישור עבודה. העסקת עובד או עובדת זרה, במטלה זו, ללא שהן מצוידות באישור מתאים - מהווה עבירה פלילית חמורה.

  • עוד באותו נושא:
  • עוזרת בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully