וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפכו כלי הכסף הנוצצים לפריטי עיצוב פנים ושולחן פופולאריים?

עוד מהעת העתיקה מתכת הכסף צברה מעמד. מהתרבות ההודית בת אלפי השנים ועד ליל הסדר הקרוב, השולחנות מתמלאים בכסף. מה גרם לפריטים הללו להיות כל כך פופולריים? הצצה להיסטוריה מספקת את התשובה

צורפים בתל אביב בשנות ה-50. יחצ,
זיקה היסטורית. צורפים בתל אביב בשנות ה-50/יחצ

עבודת הצורפות היא אחד המקצועות העתיקים בעולם ומושתת על אמנים וותיקים ומקצועיים. כלי הכסף ברובם טומנים בתוכם רגש סנטימנטלי שכן לרוב אנחנו מקבלים אותם כמתנות, אם זה בירושה שעוברת מדור לדור מהקרובים אלינו או רוכשים לעצמנו לטובת הידור הבית והשולחן.

מתכת הכסף כידוע, תמיד קיבלה מעמד עליון במסורות ותרבויות רבות. למשל בתרבות ההודית, לחומר הכסף היה תמיד ערך מסורתי רב וכן נעשה בה שימוש לטובת עיצוב חפצי נוי. מפסלונים במקדשים, מטבעות, כלי אוכל ועוד. בבית הודי ממוצע, המתכת היקרה הזו תמצא בדרך כלל בארון, אך באירועים דתיים וחגיגות משפחתיות היא תישלף החוצה. יחד עם הפרחים, הנרות ומקלות הקטורת, תמצאו את האוצרות הללו מלוטשים ונוצצים.

ליהדות כידוע זיקה היסטורית משמעותית לכלים אלו. צורפות בכלי כסף טהור, מגלמת בתוכה אלפי שנות מסורת יהודית מפוארת. הכלים, משמשים אותנו לטקסים שמגדירים את זהותנו, ומחברים אותנו אל הקהילה והמשפחתיות. מדובר במלאכת יד הנחשבת לאחת מהמוערכות בעולם, שכן היא מחברת את החומר אל הרוח, את הכלי אל הקודש ואת הנצחיות של מתכת הכסף הטהורה, אל הנצח של ההיסטוריה. זאת הסיבה לכך שלאורך השנים, הקהילה המזוהה ביותר עם פריטים אלו בישראל הייתה בעיקר הקהילה החרדית האורתודוקסית, זה לצד בעלי ממון אשר ידם הייתה משגת. למעשה עד היום, מדובר בפריטי חובה בכל בית של משפחה חרדית והם ניתנים כמתנת חתונה לכל זוג צעיר מהמגזר.

מרדינגר סטודיו. צחי קיבנשטיין,
כלים פופולריים ולא בכדי. פריטים של "הצורפים"/צחי קיבנשטיין

כאמור במשך מאות שנים, עסקו יהודים בכל רחבי הגולה בצורפות כלי כסף. בקהילות מספרד ועד פולין, מאיטליה ועד תימן, התפתחו סגנונות צורפות ייחודיים בכסף טהור. סודות הצורפות היו עוברים מאב לבנו במשך דורות רבים. אך במאה האחרונה, עם המעבר העולמי לייצור מתועש, החלו אוצרות הידע העתיק הללו להיעלם. בעלי המלאכה הקשישים נפטרו ולא היה מי שימשיך אותם. באופן טבעי, מיומנויות אלה הועברו דרך מוסדות הלימודים כאשר לאחרונה הם הפכו זמינים בבתי ספר לאומנויות בעיקר לתכשיטים, המתמחים בהוראת צורפות ומגוון מיומנויות הנכללות תחת מטריית אומנויות התכשיטים.

"צורפות זאת המלאכה הכי מורכבת בעולם, שכן היא משלבת את כל תחומי האמנות: עיצוב, ציור, פיסול ותכשיטנות וכן כוללת תחומי עבודה רבים כמו הלחמה למשל. צורף טוב צריך להכיר היטב את כל המלאכות הללו", אומר יעקב מרדינגר, הבעלים והצורף הראשי של מותג כלי הכסף והיודאיקה הבינלאומי 'הצורפים', "הכלים מוזכרים לאורך כל תקופת התנ"ך, עוד כאשר אברהם אבינו שלח את אליעזר העוזר שלו לחפש כלה ליצחק, הוא נתן לו כלי כסף שייתן אותם כמתנה למשפחת הכלה רבקה. גם ביציאת מצרים הקדוש ברוך הוא אמר לבני ישראל תשאלו כלי כסף וזהב מהמצרים כפיצוי על תקופת העבדות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יעקב מרדינגר. צחי קיבנשטיין,
"תשאלו כלי כסף וזהב מהמצרים כפיצוי". פריט זהב של הצורפים/צחי קיבנשטיין

עם השנים, הביקוש לכלי כסף ובעיקר למוצרי יודאיקה החל לצמוח גם בקרב קהלים חדשים, וביניהם גם בציבור חילוני מהמיינסטרים. זאת תודות לעובדה שכלי הכסף הפכו למגוונים והחלו לשלב עיצובים מסורתיים עם נגיעות עדכניות מודרניות אשר הצליחו לדבר לקהל רחב יותר וגם צעיר. גם סיומה של תקופת הצנע שפקדה את מדינת ישראל בעשור הראשון להקמתה, אפשרה לרבים להשיג יכולות כלכליות. הכלים שבעבר הוגבלו לקהלים מסוימים, כעת הפכו נגישים להמונים. הם משומשים ככלי אירוח או דקורציה, וניתנים גם כמתנה למארחי החגים, לחתונה או אפילו ליום הולדת וחנוכות בית.

יעקב מרדינגר. יחצ,
פריטים סנטימנטליים ונצחיים. יעקב מרדינגר/יחצ

למעשה, כלי כסף כדקורציה וכהגשה של כלי שולחן, היו תמיד חלק בלתי נפרד בכל תהליך עיצוב פנים הבית, מדובר בתרבות שלמה שנקראת - תרבות השולחן. אומנות עריכת השולחן היא יכולת המבוססת על הצגת הסגנון האישי לפרטים הקטנים ביותר, זאת כדי להרשים בעיקר את האורחים הסועדים. להיות מארח פירושו לדאוג לכל היבט כדי להפוך כל אירוע קולינרי להצלחה מסחררת. "בתקופה הפיאודלית, לכל המלכים ולעשירי העולם היו צורפים משלהם, ואלו היו צורפים עבורם כלי כסף לשולחן ולאירוח. זה היה ועד היום סמל סטטוס". מספר מרדינגר,"כיום גם הציבור החילוני מחובר לכלים אלו שכן לא מדובר בעוד פריט חסר ערך אלא מדובר בפריטי סנטימנטלי ונצחי. לא זורקים פריטי כסף שכן הם יקרים, אלא מעבירים אותם מדור לדור. החומר לא נהרס, הוא אף ידוע גם כאנטיבקטריאלי. לרבים גם מהקהלים החילוניים האלו יש זיקה למסורת או למשפחה שלהם, והכלים האלו מאפשרים לשמור על אותה הזיקה".

כלי כסף של הצורפים. צחי קיבנשטיין,
לאירוח נוצץ, תרתי משמע/צחי קיבנשטיין

לאור העובדה כי פריטי כסף ידועים כפריטי יקרים, לאחרונה השיקה חברת 'הצורפים' קולקציית אירוח טרנדית ואלגנטית של מותג הבית Merdinger ,studio המוצעת במחירים נגישים לכל כיס. הקולקציה החדשה כוללת מגוון רחב של כלי אירוח ופריטי דקורציה בעיצוב מקורי ובציפוי כסף וזהב. פריטים מעוצבים המשלבים מסורת עם קווים מודרניים ועם חותמת איכות 'הצורפים'.

  • עוד באותו נושא:
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully