וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגזור ולשמור: 4 שיטות מוצלחות להרחקת יונים מהמרפסת

מוגש מטעם סטופ יונים

עודכן לאחרונה: 2.5.2022 / 13:10

בעלי דירות עם מרפסות מטפחים אותן ושומרים עליהן - וחלק בלתי נפרד מכך הוא הרחקה של היונים שמנסות להשתמש גם הן במרפסת

מרפסת היא נכס של ממש לכל בית. בתקופת הקורונה המרפסות הפכו למקום בילוי אטרקטיבי ואפילו לסמל, אבל גם בימי שגרה מדובר במקום שמאפשר לנו לנשום אוויר צח, ליהנות מבריזה נעימה, להשקיף על הסביבה ולזכות ברגעים שבהם אנחנו לא מוקפים בבטון מכל עבר. בהתאם אין פלא שבעלי דירות עם מרפסות מטפחים אותן ושומרים עליהן - וחלק בלתי נפרד מכך הוא הרחקה של היונים שמנסות להשתמש גם הן במרפסת.

דוקרנים נגד יונים

הפתרון הפרקטי ביותר במרפסות שמש הוא דוקרנים. השלב הראשון בבחירת דוקרנים נגד יונים למרפסת הוא של החומר ממנו הם עשויים - אופציה אחת היא פלסטיק ואופציה שנייה היא נירוסטה. דוקרנים מפלסטיק הם מוצר זול מאוד אבל השמש פוגעת בהם ולכן הם לא מחזיקים מעמד זמן רב. כשהמטרה היא פתרון ארוך טווח והרחקת יונים למשך שנים רבות, מומלצים דוקרנים מנירוסטה.
השלב השני הוא בחירת צורת הדוקרנים. מבחינה זו ישנם מספר סוגים של דוקרנים נגד יונים - בצורת האות W, בצורת האות N, בצורת האות Z ועוד. דוקרני W מתאימים למקומות עם מרווח בינוני וגדול, ובהקשר של מרפסת למעקה יחסית רחב. בזכות העובדה שיש 4 שורות של דוקרנים נמנעת מהיונים גם האפשרות לעמוד בין דוקרן לדוקרן. דוקרנים בצורת Z כוללים 3 שורות ומיועדים למקום שבו המרווח בינוני, ולמעקות צרים יחסית מומלצים דוקרנים בצורת N שכוללים 2 שורות בלבד.

שיטת ההתקנה הנפוצה היא הדבקה על בסיס דבק סיליקוני. אופציה נוספת היא קידוח חורים במעקה והברגת הדוקרנים. השיטה השנייה עמידה יותר, אבל עלולה לפגוע באסתטיות של המרפסת. בכל מקרה חשוב להקפיד על עבודה מקצועית ומדויקת, כדי שהדוקרנים אכן ימלאו את ייעודים וליונים לא יישאר מקום פנוי לנחות בו.

רשת נגד יונים למרפסת שירות

הרחקת יונים באמצעות רשת היא פתרון נפוץ ויעיל מאוד. לא נהוג להשתמש ברשת במרפסות שמש בגלל הפגיעה באסתטיות וחסימת האוויר - אחד מהמרכיבים החשובים של ההנאה ממרפסות אלה - אבל אם אתם מחפשים פתרון להגנה על מרפסות שירות, רשת היא בהחלט אופציה שכדאי לשקול.
בהקשר זה כדאי לדעת שישנם 2 סוגים עיקריים של רשתות, פלסטיק וניילון. רשת פלסטיק נגד יונים מוצעת במחירים נמוכים יותר בהשוואה לרשתות הניילון, אבל גם העמידות שלהן נמוכה יותר, כך שבמבחן העלות-תועלת דווקא רשת הניילון זוכה לציון גבוה יותר. במקומות שבהם ישנה שאיפה גם לאסתטיות של הפתרון להברחת היונים ניתן להתקין רשת שקופה.

פרמטר נוסף לבחירת רשתות נגד יונים הוא גודל החורים. רשתות מרווחות מאפשרות זרימת אוויר טובה יותר, אבל ציפורים קטנות (לאו דווקא יונים - למשל דרורים שגם הם לא רצויים במרפסת) עלולות לעבור בחור גדול יחסית. סכנה נוספת היא שיונה קטנה תיתקע בתוך רשת שהחורים שלה לא נבחרו בצורה מדויקת.

בכל מקרה חשוב להקפיד על התקנה מקצועית של הרשת - גם כדי שתמלא את ייעודה, וגם על-מנת שלא תתנתק ותהפוך למטרד ואפילו גורם סיכון.

רשת להרחקת יונים. סטופ יונים,
רשת להרחקת יונים/סטופ יונים

חוט רטט או פס הלם חשמלי

קטגוריה נוספת של פתרונות נגד יונים שנוחתות במרפסת ועלולות לזהם אותה היא פסים שאותם מצמידים למעקות. סוג אחד הוא חוט רטט וסוג שני הוא פס הלם. חשוב להדגיש מיד שפתרונות אלה, כמו גם שאר הפתרונות שהוצגו בכתבה זו, לא פוגעים חלילה באף יונה - אלא רק מרחיקים אותה מכם.
העיקרון שעליו מבוסס חוט הרטט הוא התנועה הבלתי פוסקת של החוט הדק ברגע שהיונה נעמדת עליו. הרטט גורם לאי נוחות של ממש מבחינת היונה, שלא יכולה לעמוד באופן יציב על החוט, ולכן היא תעדיף לחפש מקום אחר, נוח יותר מבחינתה ותעזוב את המרפסת שלכם.

פס הלם מבוסס על מעגל חשמלי. ברגע שיונה נעמדת על הפס, נסגר המעגל ומיוצר זרם חשמלי. זהו זרם קל מאוד, שלא פוגע ביונה, אבל הוא מספיק מורגש כדי להרתיע אותה מלהישאר במקום - וכך מושגת המטרה של הרחקת היונים.

דחלילים ואמצעים אלקטרוניים

אפשרויות נוספות של הרחקת היונים מהמרפסת הן דחלילים ואמצעים אלקטרוניים. כדאי לציין שפתרונות אלה פחות מומלצים ע"י אנשי המקצוע בגלל היעילות הנמוכה יחסית שלהם, ובפרט בהשוואה לרשתות נגד יונים ולדוקרנים, אבל אפשר כמובן לנסות אותם ואם הבעיה לא נפתרה להזמין הרחקת יונים מקצועית.

דחלילים הם פסלונים בצורה של בעלי חיים שמרתיעים יונים - למשל חתול, ינשוף, עורב או נץ. מאחר שמדובר בטורפים פוטנציאליים מבחינת היונה, המראה שלהם יפחיד אותה והיא תעדיף לחפש מקום בטוח יותר. קחו בחשבון שהיונים חכמות, ואם הדחליל לא יהיה משכנע, הן יבינו שמדובר בחפץ דומם שלא באמת מסכן אותם. לפעמים יש צורך להזיז את הדחליל ממקום למקום על-מנת להוסיף לו אמינות.

אמצעים אלקטרוניים להרחקת יונים ממרפסות מבוססים על גלי קול. ליתר דיוק, מדובר במכשיר שמשמיע גלי קול בתדרים שהאוזן האנושית לא מסוגלת לקלוט, אבל יונה כן - ומבחינתה מדובר בקולות מאיימים (של עופות טורפים למיניהם). היתרון המשמעותי ביותר של פתרון זה הוא השמירה על האסתטיות של המרפסת, אם כי הוא עשוי להיות יקר יחסית ולא תמיד יעיל.

למה חשוב להרחיק יונים ממרפסות?

מרפסת מאפשרת לנו כאמור להתחבר לסביבה ואפילו לטבע במקומות שבהם יש לו נוכחות במרחב האורבני. לכאורה יונים הן תוספת טבעית, מה גם שהן מזוהות עם ערכים חיוביים דוגמת זוגיות יציבה ומוצלחת ("כמו זוג יונים"), שלווה (לאחר שהיונה נבחרה בסיפור התנכ"י לבשר על קץ המבול) ושלום. בפועל יונים עלולות לגרום, גם אם שלא באשמתן כמובן, לנזקים משמעותיים.

ראשית, יונים מייצרות לכלוך רב. מן הסתם אף אחד לא רוצה במרפסת שלו לשלשת יונים על המעקה, על הרצפה, על הריהוט שהוצב במקום או על פריטים אחרים. עוד כדאי לקחת בחשבון בהקשר זה שכתמים של צואת יונים קשה מאוד לנקות וישנם גם מקרים שבהם נגרם נזק עקב החומציות של הלשלשת.

סיבה שנייה לכך שחשוב להרחיק יונים ממרפסות היא הרעש הרב שהן מייצרות, כולל בשעות הבוקר המוקדמות שבהן בני הבית מעדיפים לישון. סיבה שלישית וחשובה במיוחד היא הסיכון התברואתי. יונים - שוב, שלא באשמתן כמובן - עלולות להעביר מחלות לבני אדם. חלק מהמחלות מתאפיין בסימפטומים לא פשוטים. לדוגמה, לשלשת יונים עלולה להכיל סלמונלה והתוצאה תהיה שלשולים קשים, דררת היא מחלה שבין תסמיניה חום גבוה ודלקת ריאות, ועוד מחלה שעלולה להיגרם כתוצאה מנוכחות של יונים בקרבת בני אדם היא דלקת מוח נגיפית.

איך לבחור חברה מתאימה לסילוק היונים מהמרפסת?

אחרי שמבינים מהם הפתרונות האפשריים למצב שבו נוכחות של יונים במרפסת מפרה את השקט והשלווה ועלולה להיות מלווה גם במפגעים אסתטיים ובמפגעים תברואתיים, השלב הבא הוא לבחור את הפתרון האופטימלי. הדרך המומלצת היא לפנות לחברה שזהו תחום התמחותה. אנשי המקצוע בכזו חברה יוכלו להתאים למרפסת שלכם, על סמך המאפיינים הספציפיים שלה, את השיטה האפקטיבית ביותר - זו שתבטיח אפס יונים מעתה והלאה, ולטווח ארוך. הרחקת יונים עם חברת סטופ יונים מעניקה לכם גם אחריות ל-5 שנים, כך שתוכלו לישון בשקט ולדעת שהמרפסת שלכם היא רק שלכם.

אבי אביב, סטופ יונים

מוגש מטעם סטופ יונים
  • עוד באותו נושא:
  • יונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully