וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הירושלמי המפואר שמחכה לשגריר האירני

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 8:20

בית הקונסול הפרסי בירושלים, מבצע השימור של אבני הכותל, גן החיות התנ"כי, ועוד סיורים מסקרנים ומעניינים שניתן לראות במסגרת פסטיבל בתים מבפנים -ירושלים, שיתקיים בסוף השבוע

"בתים מבפנים - ירושלים", הפסטיבל האורבני חוזר אחרי שנה של הפסקה בשל הקורונה עם היצע עשיר של מאות סיורים בעיר הבירה. הפסטיבל שזו שנתו ה-15, מציע סיורים שבהם תגליות מרתקות של אתרים שמספרים את ההיסטוריה וההווה של העיר. מארגני הפסטיבל (הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת בשיתוף עיריית ירושלים) מבטיחים השנה תכנית עשירה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים מסקרנים בעיר, שחלקם מעולם לא נפתח לקהל הרחב. עוד חידוש שמוצע השנה הוא סיורים רכובים על אופניים, לצד הסיורים הרגליים הרגילים.

בין המבנים שבהם ניתן יהיה לבקר בפסטיבל השנה, גם כמה אתרים חדשים ומסקרנים מאוד, כמו "הקונסוליה הדמיונית" באבו תור, שהיה מקום משכנה של הקונסוליה הפרסית (ויש אומרים שלפניה גם העיראקית). או לבקר בסטודיו של הצייר פנחס ליטבינובסקי ששוכן בתפר שבין שכונת טלביה וקטמון הישנה, שבשנת 1948 שיכן את עוזר הנציב הבריטי. עוד במקומות החדשים הסיפור המרתק של בית החולים הירושלמי הראשון שנבנה מחוץ לחומות העיר העתיקה בית החולים "שערי צדק", שיסופר מפיהם של שלמה וואלאך וד"ר יוסף וואלאך צאצאיו של מייסד בית החולים, ד"ר מוריץ וואלאך.

השנה פתוחים לקהל מעל 120 אתרים, בהם אתרים אקולוגיים וירוקים, בתים פרטיים ומבני ציבור. חלק מהמקומות פתוחים לסיור עצמאי וחלקם לסיורים מודרכים שדורשים הרשמה מוקדמת. לרשימה המלאה של האתרים והבתים שמשתתפים בפסטיבל בירושלים השנה ולהרשמה לסיורים, היכנסו לאתר האירוע.

שערי צדק הישן. באדיבות יד בן צבי,
הסיפור המרתק של בית החולים הירושלמי הראשון שנבנה מחוץ לחומות העיר העתיקה מפיהם של צאצאי מייסדו.שערי צדק הישן/באדיבות יד בן צבי

בית הקונסול הפרסי

רחוב עין רוגל 4, אבו תור.

הזדמנות לגלות את סיפורו של הבית שנבנה בשלהי התקופה העות'מנית והושכר למגורי הקונסול הפרסי בתקופת המנדט. לאחר שהוחזר הקונסול לארצו שימש הבית כמועדון קצינים של חיל ההנדסה המלכותי הבריטי. בבית נותרו עד היום האח והרהיטים העתיקים מתקופה זו וכמובן הנוף המרהיב הנשקף מהגג. לאחר הקמת המדינה נקבע הגבול בין ישראל לירדן סמוך מאוד לבית זה. קומת הקרקע שימשה לגן ילדים, ובבית הקונסול הפרסי התגוררה משפחת ברוכי־תמרי עם שמונת ילדיה.

הסיורים בהדרכת שירה ברויאר, מנהלת תיכון פלך ירושלים, לשעבר, וכיום מנחה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, מורת דרך מוסמכת וחוקרת תולדות שכונת אבו תור.
חמישי, 18.11, 9:00; חמישי, 18.11, 15:00; שישי, 19.11, 9:00.
3 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־30 משתתפים בסיור.

בית הקונסול הפרסי - בתים מבפנים ירושלים 2021. דניאל חנוך,
נבנה בשלהי התקופה העותמנית. בית הקונסול הפרסי/דניאל חנוך
בית הקונסול הפרסי - בתים מבפנים ירושלים 2021. דניאל חנוך,
האח והרהיטים נותרו כשהיו בתקופת שהותו של הקונסול הפרסי בבית. בית הקונסול הפרסי באבו תור/דניאל חנוך

שימורן והצלתן של אבני הכותל

נקודת מפגש: בכניסה לגן הארכיאולוגי - מרכז דוידסון, סמוך לשער האשפות.

בקיץ 2018, במוצאי תשעה באב, נפלה אבן מהכותל המערבי וכמעט פגעה בראשה של מתפללת. בעקבות אירוע זה ערכה בשנתיים האחרונות רשות העתיקות, בהובלת מנהל שימור, סקר דקדקני של אבני הכותל ועבודות שימור מקיפות לשם ייצובן והצלתן. לצד הפעולות שנועדו לשמור על המונומנט הייחודי בן אלפיים השנים, נערכו גם מחקרים וסקרים משלימים, בהם מחקר ארכיאולוגי ואפיגרפי של כתובות חקוקות באבני הכותל, מחקר וניתוח כימי, בדיקות וסריקות רדאר וסקר תשתיות טבע מפורט שמיפה את החי והצומח בכותל המערבי. הסיור בהדרכת אדריכל יהונתן צחור, מתכנן שימור אזור ירושלים, מנהל השימור, רשות העתיקות שהובילה את הפרויקט יחד עם החברה לפיתוח ושיקום הרובע היהודי.
חמישי, 18.11, 9:00. משך הסיור כשעה.
סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־30 משתתפים.

הקמת הפיגומים במסגרת מבצע שימור והצלת אבני הכותל. יוסי - רשות העתיקות,
הכל התחיל מאבן שנפלה על מתפללת לפני 3 שנים. פיגומים שנבנו במסגרת פרוייקט שימור אבני הכותל/יוסי - רשות העתיקות
הקמת הפיגומים במסגרת מבצע שימור והצלת אבני הכותל. יוסי - רשות העתיקות,
לייצב ולהציל. שימור אבני הכותל/יוסי - רשות העתיקות

איך מתכננים בית לחיות בר?

נקודת מפגש: רחבת הכניסה לגן החיות התנ"כי, רחוב אהרון שולוב 1.
אדריכלים: לני רביב אדריכלים ומילר בלום תכנון סביבתי, 1993.

תכנון מבני מגורים ומחיה לבעלי חיים מחייב התייחסות מעמיקה להיבטים מגוונים וספציפיים לכל בעל חיים: מרחב המחיה הדרוש לו, התאמה לעולמות ה"טבעיים" שלו, אופיו, מחזור חייו ועוד. תכנון גן חיות מחייב, נוסף על כל אלה, גם התייחסות לתנועת הקהל במרחב ולמסרים השונים שהמקום מבקש להעביר בביקור. הסיור הייחודי שתוביל המנהלת הזואולוגית והווטרינרית הראשית של גן החיות התנ"כי, נילי אבני־מגן, יציף את האתגרים שבתכנון גן חיות ואת תהליכי החשיבה והביצוע שיושמו בתכנון גן החיות התנ"כי הכולל עשרות תצוגות הפרושות על שטח עצום של כ־400 דונם במורדות המזרחיים של נחל רפאים.
ההשתתפות בסיור מגיל 12 ומעלה בלבד. הכניסה לסיור לרשומים בלבד.
חמישי, 18.11, 15:00.
סיור ל־25 משתתפים ברישום מוקדם.

סיור בגן החיות התנ"כי - בתים מבפנים ירושלים 2021. באדיבות גן החיות התנ"כי,
האתגרים שבתכנון גן חיות - פנדה אדומה בגן החיות התנ"כי בירושלים/באדיבות גן החיות התנ"כי

הדירה הצבעונית

רחוב בית חוגלה 4, דירה 1, תלפיות.
אדריכלית: עדנה עוזיאלי, 2021.

ביקור בדירתה של אמנית הקרמיקה גיה קיפניס סמית, שבה מתגוררת משפחתה עשרות שנים ושופצה לאחרונה כדי להתאים לצרכי המשפחה המשתנים. עיצובה המחודש של הדירה מבטא חופש ושחרור ממוסכמות עיצוביות. על אף מידותיה הקומפקטיות מצליחה הצבעוניות העשירה לייצר תחושה הרמונית וביתית.
הכניסה לדירה בקבוצות של 10 מבקרים בכל סבב.
שישי, 19.11, 10:00־15:00; שבת, 20.11, 11:00־16:00.
בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

הדירה הצבעונית - בתים מבפנים ירושלים 2021. יואב אלון,
דירתה הצבעונית של אמנית קרמיקה ירושלמית/יואב אלון
הדירה הצבעונית - בתים מבפנים ירושלים 2021. יואב אלון,
קומפקטית ומסקרנת. הדירה הצבעונית של גיה קיפניס סמית/יואב אלון

בית מצילות המזון

רחוב השוק 3, גבעת שאול. בווייז: בית מצילות המזון.

ביקור במרכז הפעילות של מצילות המזון השוכן בלב השוק הסיטונאי בגבעת שאול והמספר את סיפורה של נקודה אחת בשרשרת המזון - על כלל הלוקחים והלוקחות בה חלק. לצד שיחת היכרות עם מייסדי הפרויקט שמטרתו הצלת תוצרת טרייה המיועדת להיזרק וחלוקת סלי מזון, יוזמנו המבקרים להכיר ולחוות את המתרחש בשוק, דרך גלריית תמונות של העובדים והקניינים בשוק הסיטונאי בירושלים: חקלאים, משווקים, נהגי משאיות, בעלי חנויות, מנקים, מלגזנים, רשמים, רואי חשבון, אנשי ביטחון, מתנדבות ומתנדבים של מצילות המזון, הנהלת השוק, צרכנים ואוספי ירקות, ובאמצעות קיר "מסע התוצרת" המתחלף, המציג את מסעה של התוצרת הטרייה.

חמישי, 18.11, 20:00-14:00.
בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בית מצילות המזון בירושלים - בתים מבפנים ירושלים 2021. באדיבות בית מצילות המזון,
סיפורה של נקודה אחת בשרשרת המזון. בית מצילות המזון בירושלים/באדיבות בית מצילות המזון
בית מצילות המזון בירושלים - בתים מבפנים ירושלים 2021. באדיבות בית מצילות המזון,
בית מצילות המזון בגבעת שאול, ירושלים/באדיבות בית מצילות המזון

"בתים מבפנים" -סופשבוע של בתים פתוחים הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully