בית במושב נטור ברמת הגולן בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
בית במושב נטור ברמת הגולן בעיצוב אדריכל ינון בן דוד/שי אפשטיין

העם עם הגולן

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 11:09

לבתים שנבנים בצפון הארץ יש שפה אדריכלית ייחודית - הסגנון שלהם אמנם שמרני, אבל תנאי השטח - ההרים, אבני הבזלת והנופים המרהיבים שמגיעים עם המגרש, הופכים אותם ליצירות אדריכליות עם חיבור מיוחד לטבע

את ההשראות לבתים שהוא מתכנן ומעצב שואב האדריכל ינון בן דוד מהילדות והבגרות שלו ברמת הגולן, בטבע הפראי: אבנים עצומות, מפלים גדולים וגם מפרויקטים ברחבי העולם. "לפני הקורונה הייתי נוסע ברחבי אירופה ושואב השראות מכל בית או בניין שראיתי בדרך, במהלך הביקורים האלו מעסיק אותי מאוד הסגנון, הפרטים החיפויים. במהלך הקורונה כשהעולם עצר מלכת ולא מגיעים לחו"ל בתדירות שהיינו רגילים אליה, למדתי שכל המידע הזה מאוד נגיש, באתרי אינטרנט בפינטרסט ואפילו בסדרות טלוויזיה לדוגמת "הבתים המוזרים בעולם" בנטפליקס", הוא אומר.

בן דוד (36) מהמושב נטור שברמת הגולן, מתמחה בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים לבתים פרטיים, משרדים, ומבני ציבור. הוא בוגר בהצטיינות של המגמה לאדריכלות ועיצוב פנים במכללה הטכנולוגית תל-חי וכוכב עולה בתחום האדריכלות בארץ. בעיצוביו הוא נותן כבוד לסביבה ולאזור בו הוא מתכנן וזה הדבר הראשון לדבריו, שעליו ייתן דגש בכל פרוייקט.

בית במושב נטור ברמת הגולן בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
העיקרון הראשון בכל פרוייקט, הוא לתת כבוד לסביבה ולאזור שבו הוא מתוכנן. בית במושב נטור ברמת הגולן/שי אפשטיין
בית במושב נטור ברמת הגולן בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
גוונים לבנים-אפורים ושילוב של אבני בזלת מהסביבה הקרובה. בית במושב נטור ברמת הגולן/שי אפשטיין

"הבתים שנתכנן בצפון, במרכז וגם בדרום יתבססו על אותם העקרונות. בסופו של יום, הבתים צריכים להשתלב במגרש בו הם עומדים עם חיבור לאזור ולסגנון", הוא מסביר. "הבתים בדרום הארץ, יתוכננו עם חומריות יותר מדברית, חומרים שיתאימו לאזור שהוא יבש ולא יהיה צורך לפחד מלחות או רטיבות. הטקסטורות והגוונים שמתאימים לאזור הזה הם גווני קרם או בז', טייחים מינרליים וגגות שטוחים. הבתים בצפון, לעומת זאת, יהיו בקשת הצבעים הלבנים או האפורים בשילוב של אבני בזלת טבעיות מהסביבה הקרובה, הרבה עץ ואבן טבעית. גם בבתים במרכז, הנטייה תהיה לבתים ניטרליים, בצבעים ובשילוב של אבן כורכר האופיינית לאזור. אני תמיד אכוון לצבעים ניטרליים, לעולם לא אבחר בצבע שיבלוט ולא ישתלב בסביבה".

בית במושב בגליל בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
"חשוב לי מאוד שהפונקציה תשרת את העיצוב ולא להשתמש בעיצוב כדי לעשות 'שופוני'". בית במושב בגליל/שי אפשטיין
בית במושב בגליל בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
"לחזור לטבע, לבסיס. פחות קישוטיות ופחות טרנדים חולפים". בית במושב בגליל בעיצוב אדריכל ינון בן דוד/שי אפשטיין

האדריכלות של בן דוד אינה מאופיינת בסגנון אחד "אני יכול להתחבר לכל סגנון שהוא ולתת בו את הקו האישי שלי שמאפיין אותי, חשוב לי מאוד שהפונקציה תשרת את העיצוב ולא להשתמש בעיצוב כדי לעשות "שופוני". וזה גם משהו שהייתי משנה באדריכלות בארץ- לטעמי צריך לחזור אל הטבע, אל הבסיס, להשתמש בפחות קישוטיות ופחות טרנדים חולפים, חשוב לשמור על שפה אחידה. בסוף בית הוא מקום המפלט שלנו ואנחנו נחפש בו אוירה חמה ועוטפת ולא מתעסקים בכמה החזית לרחוב מדהימה או מהו קנה המידה של מבואת הכניסה".

בית בקיבוץ שמיר בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
הרבה עץ, רעפים, אבן טבעית וקורות חשופות בתוך הבית. בית בקיבוץ שמיר בגליל/שי אפשטיין
בית בקיבוץ שמיר בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
צבעים בהירים וחומרים טבעיים. בית בקיבוץ שמיר בגליל/שי אפשטיין

רוב הבתים שבן דוד מתכנן כיום נמצאים בצפון, בכור מחצבתו, והוא סבור שיש להם כמה מאפיינים משותפים: "הבתים בצפון הארץ הם שמרניים יותר וסטייל "בית קטן בערבה". השימוש בחומרים טבעיים מאוד בולט בבתים אלו - הרבה עץ, רעפים, אבן טבעית וקורות חשופות בתוך הבית, כל אלו מביאים אותי לחיפוש תמידי אחר חומרים חדשים לבניה ושימושים שונים ומגוונים בחומרים קיימים".

בבתים בצפון הארץ אלמנט הנוף הוא מרכזי, הנוף הוא מובנה ומגיע "בילט אין" עם המגרש, והמשאבים הטבעיים כמו נוף לכנרת, לעמקים או להרי הגולן צריכים לבוא בחשבון והתכנון צריך להתחשב בהם ובתנאי השטח. האופציה להכניס ולטשטש את המעברים בין החוץ לפנים מתעצמת וגדלה בבתים בצפון ויעשו בעזרת מפתחים גדולים אל הנוף, חלונות שיפנו לשקיעות ולזריחות. ניתן יהיה לראות לפעמים קריצה לסגנון ערבי בסגנון של חלונות בצורת קשת".

בית במושב בגליל בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
האופציה להכניס ולטשטש את המעברים בין החוץ לפנים מתעצמת וגדלה בבתים בצפון. בית במושב בגליל/שי אפשטיין
בית בכפר גלעדי בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
"לפעמים נראה קריצה לסגנון ערבי בסגנון של חלונות בצורת קשת". בית בקיבוץ כפר גלעדי/שי אפשטיין

עוד מוסיף בן דוד "הטופוגרפיה של השטח גם היא משפיעה מאוד על התכנון בבתים בצפון, הסלעים, ההרים והנוף המהפנט ילוו אותנו לאורך כל התכנון, לעיתים נצטרך לחצוב בתוך ההר ולמצוא פתרונות יצירתיים לחלונות ולכניסות אוויר. בשל עלות הקרקע הזולה יחסית והמרחבים העצומים, משקים וחוות של של 5 דונם הם לא נדירים בנוף, כך שהבתים יתפרשו לרוב על קומה אחת גדולה או במפלסים, אם מדובר על בית שנבנה על שיפועו של הר".

חיפויי חוץ הם חלק חשוב בעבודה בבתים בצפון הארץ - כיוון שיש ערך להשתלבות שלהם בנוף ובטופוגרפיה "חיפוי חוץ בכוחו להקפיץ את מראה הבית ולשלב אותו בנוף הנתון של הסביבה בו הוא בנוי. בייחוד לאור מזג האויר הבעייתי בארץ שלנו חשוב לבחון גם את הצד הפרקטי של חיפוי החוץ, כדי שיתאים לשנים רבות ולא יראה מיושן אחרי שנים מעטות."

בית בכפר גלעדי בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
יש ערך להשתלבות שלהם בנוף ובטופוגרפיה. בית בחיפוי אבן בקיבוץ כפר גלעדי/שי אפשטיין
בית בכפר גלעדי בעיצוב אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
לשלב את הבית בנוף הנתון שבו הוא בנוי. מרפסת צופה לנוף בבית בקיבוץ כפר גלעדי/שי אפשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully