וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לפי צבעים: דרכים לעצב את הספרייה הביתית

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 10:16

יותר מדי אנשים סידרו השנה את הספרים שלהם לפי צבעים וצילמו את זה לאינסטגרם. לרגל שבוע הספר העברי, קבלו עוד כמה רעיונות עיצוביים שיכולים לתת לספרייה הביתית שלכם טוויסט מעניין

בניגוד לטרנד קידוד הספרים על פי צבעים שראינו במדיה החברתית יותר מדי פעמים השנה, המגמה החדשה בספריות הביתיות נוגעת למה שבפנים: רעיונות, השראה והפוגה מהעולם הקדחתני.

הספריות הביתיות הפכו עבור רבים, לאי של נחמה וראי ליופי של היצירתיות העצומה והידע הנרכש של האנושות. זו שעתו של העידן המפוכח והמודע, המזמן הזדמנות לבחון לא רק אילו ספרים נמצאים על המדפים שלנו ואיך הם נראים, אלא גם לבחון איך הספרייה הביתית גורמת לנו להרגיש.

הספרייה הביתית, משקפת את טעמם האישי של בעלי הבית ועל כן כוללת לא רק ספרים וכתבים אלא גם יצירות אומנות ופרטי נוי שמעידים על טעמם. ככזו היא עושה קאמבק עם דור חדש של עיצובים המציע שילובי חומרים, טקסטורות וצורות הקוראות תיגר על הכוורת המסורתית.

מרהיט פונקציונלי לאלמנט עיצובי מרכזי

יש שבוחרים לאגד בספרייה מספר פונקציות. ופרט לארגון ספרים, מהווה הספרייה גם מעין מזנון ומקום אחסון למערכת הקולנוע הביתית, ככזו הופכת הספרייה הביתית למערכת רב תכליתית. הגיוון העצום והחידושים בתחום הספריות הביאו לכדי כך שכיום כל מעצב מחזיק ברזומה שלו לפחות עיצוב ספרייה אחד. עיצוב ספרייה הפך להיות חותמת איכות, עליה מבקש כל מעצב לשים את ידו.

כוננית הספרים שהוגדרה בעבר כרהיט עץ כבד עם מדפים מאסיביים מאבדת כיום ממשקלה ומופיעה בתדמית חדשה - השימוש המסורתי בעץ התרחב עם חלופות כגון אלומיניום, ברזל, פליז, נירוסטה, פלסטיק, זכוכית, במבוק, שיש ואפילו חבלים, המשווים לספרייה מראה נונשלנטי התואם לאורח חיים הדוגל ב-Well Being.

טולמנ'ס ספריות מודלאריות. טולמנ'ס,
תדמית חדשה ומגוון רחב של חומרים. ספרייה מודולרית של טולמנ'ס/טולמנ'ס

חומריות עשירה מביאה איתה חדשנות עיצובית ולאחר תקופה מסוימת בה הורגלנו לראות כונניות ספרים "מרובעות", סטנדרטיות ופונקציונאליות, כונניות הספרים מקבלות מראה דינמי יותר. כך שלצד ערכן הפונקציונאלי, הן מצטרפות לעיצוב הכולל כאלמנט עכשווי ומסוגנן.

כמו בזירות עיצוביות אחרות, פונים עתה מעצבי הספריות למשחק יצירתי, הכולל נוסטלגיה לצד מודרניזציה, ודקורציה לצד אומנות. כאשר המשותף לרובם הוא מודולריות וניידות פנימית, המאפשרת אופטימיזציה ופרסונליזציה.

איך בוחרים ספריה?

חשוב להגדיר מראש מה הייעוד הפונקציונאלי העיקרי שלה ומיקומה בבית. ספרייה בסלון עשויה להיות שונה מספרייה בחדר הילדים. חשוב לקחת בחשבון גם משתנים כמו גודל החדר, כמות אור, גובה התקרה וכדומה. חשוב כמובן להתאים את עיצוב הספרייה לסגנון העיצובי במטרה לשמור על שפה עיצובית.

"קיימות שתי אסכולות מובילות בעיצוב הספריות. אחת מהן דוגלת בלתת כמה שיותר במה לספריה עצמה כך שתהווה piece של ממש, השנייה נותנת במה לאביזרים שעל גבן לזרוח", מסבירה אורלי גוהר בן הרוש, מעצבת הבית של אליתה ליוינג. המטרה היא לא להעמיס על הספרייה והמינון הנכון הוא להשתמש בכ-60 אחוז מהמדפים ולהותיר את 40 האחוזים הנותרים ריקים. כך נקבל מראה מאוזן ואוורירי. את הספרים עצמם חשוב למקם בקומפוזיציות שונות על מנת שלא נקבל מראה של חנות ספרים. חלקם צריכים לעמוד, חלקם לשכב ואפשר גם למיין אותם לפי צבעים".

אדריכל אמיר וחני חזק מסטודיו חזק. נגרות אייל כינרתי. עודד סמדר,
מי מקבל את הבמה - הספרייה או הפריטים שבתוכה? ספרייה בעיצוב אדריכל אמיר וחני חזק מסטודיו חזק. נגרות אייל כינרתי/עודד סמדר
ספרייה בשילוב מתכת ועץ, רשת אליתה ליוינג. אליתה ליוינג,
ספרייה בשילוב של מתכת ועץ, אליתה ליוינג/אליתה ליוינג

טיפים לעיצוב הספרייה ופינת הקריאה הביתית:

רוב הספריות הן קבועות ולרוב גם לא זולות, לכן הכי חשוב להגדיר מראש מה אנחנו הולכים לאחסן בה: ספרים? חפצי נוי? האם היא תכלול גם מקום למסך הטלוויזיה? וכדומה. לפי המשתנים האלה נקבע את מבנה הספרייה (כולל העומקים, גדלי התאים ופרמטרים נוספים) ועל סמך אלה נתכנן את הקומפוזיציה הסופית", מסבירה מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו.

אפשר לתכנן נישה מקיר לקיר או ספרייה עומדת ובכל מקרה מומלץ לתכנן עומק אחיד של כ- 30 ס"מ, כך שלא תהיה עמוקה מדי ותיתן במה ראויה לספרים. חשוב לקחת בחשבון גם את גובה הספרים - הגובה של ספרי קריאה שונה לגמרי מספרי אמנות ועיצוב (שהם גבוהים משמעותית). כשמתכננים ספרייה בחדר עבודה חשוב שהעומק יהיה גדול יותר מכיוון שמאחסנים בה גם קלסרים ואלבומים", מוסיפה המעצבת.

ספרייה שמשלבת מדיה מעצבת קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
חשוב להגדיר מראש מה תכיל הספרייה. ספרייה בנויה בשילוב מדיה. עיצוב: קרן ניב טולדנו/איתי בנית
ספריה בעיצוב מינימלסטי .. טולמ'נס דוט,
היחס המומלץ למילוי המדפים הוא 60:40. ספרייה במראה מינימליסטי, טולמנ'ס/טולמ'נס דוט

-את התאורה יש למקם 20-30 ס"מ מהמישור החיצוני של הספרייה על מנת שתתמקד על הספרים. זו אינה תאורה שמיועדת לקריאה אך היא כן מאפשרת לנו לעלעל בספרים. מומלץ בחום לתכנן בסמוך פינת קריאה אינטימית עם כורסא מפנקת ונינוחה, מנורה עומדת , הדום לרגליים, שטיח ושולחן קפה קטן.

-ומה לגבי צבעוניות? על פי טולדנו אין תשובה אחת נכונה: "זה מאוד תלוי בסגנון ובפלטת הצבעים שבחרתם לבית. אם מדובר בספרייה מאוד גדולה (בחלל הסלון למשל) הייתי עובדת עם גווני עץ, גוונים של שחור וחום או שילובים של עץ עם ברזל מכיוון שאלה שילובים שמייצרים מראה עוצמתי וחמים. כשמדובר בספרייה בחדרים ייעודיים כמו חדרי עבודה או חדרי ילדים ההעדפה היא לעצב אותה בצבעים שונים, לפעמים אגב כחלק אינטגראלי מהארון ולייחד אותה על ידי נגיעות של עץ או ידיות מדליקות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully