וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה לחכות: תערוכה של יאיוי קוסאמה תגיע למוזיאון ת"א

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 11:28

התערוכה של האמנית היפנית המוערכת והמפורסמת תיפתח בחודש נובמבר, ותכלול יותר מ-200 יצירות וארבעה "חדרי אינסוף". קוסאמה היא מהאמניות העכשוויות החשובות ביותר בעולם כיום

יאיוי קוסמה האמנית היפנית הגדולה בעולם. GettyImages
בפעם הראשונה בישראל. יאיוי קוסאמה בתוך אחד ממיצגיה/GettyImages

מוזיאון תל אביב לאמנות, יציג לראשונה בישראל, תערוכה רטרוספקטיבית מקיפה של האמנית היפנית המפורסמת יאיוי קוסאמה (Yayoi Kusama), מחשובי האמנים העכשוויים בעולם. התערוכה רחבת ההיקף תגיע לישראל בנובמבר 2021 ותציג את תקופות היצירה העיקריות של האמנית בקריירה בת למעלה משבעים שנה (קוסאמה, ילידת 1929, היא בת 92 כיום).

יוצגו בה כמאתיים עבודות וארבעה "חדרי אינסוף" (חדרי מראות ייחודיים), כולל עבודות חדשות שמעולם לא הוצגו. זוהי אחת התערוכות החשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב, היא תתפרש על פני שישה חללים וגלריות, בשני בנייניו, בשטח כולל של כ-3,000 מ"ר.

יאיוי קוסאמה היא אחת האמנים הפופולריים בעולם, ונחשבת ל"מותג עולמי" גם בשנות התשעים לחייה. היא הפכה לסלבריטאית, בעיקר בעשור האחרון, בזכות הופעתה הבלתי נשכחת והאסתטיקה של יצירותיה. בשנת 2016 היא נבחרה על ידי מגזין טיים האמריקני לאחד מ-100 האנשים המשפיעים ביותר.

מתוך תערוכה של יאוי קוסמה בגרמניה. GettyImages
שיתוף פעולה בין מוזיאון ת"א ומוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין. תערוכה של קוסאמה בגרמניה/GettyImages

קוסאמה היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות ומאות אלפי אנשים ברחבי העולם מצלמים את עצמם בסביבות הייחודיות שקוסאמה יוצרת ומשתפים את תמונותיהם ברשתות החברתיות. היא ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה, בהם עם לואי ויטון ב-2012, שהגדיל דרמטית את המודעות ליצירתה והנרטיב האישי שלה.

מהמוסד הפסיכאטרי לסטודיו - ובחזרה

האסתטיקה הממגנטת והמשחקית של יצירתה קשורה קשר הדוק למחלת הנפש שעמה מתמודדת קוסאמה מאז ילדותה. כבר בגיל 10 היא אובחנה כמתמודדת נפש, והעיסוק שלה באמנות הוא במידה רבה חלק מההתמודדות והטיפול שלה. הסטודיו שלה, שבו היא יוצרת את יצירותיה הייחודיות והחד פעמיות, ממוקם מעבר לכביש של המוסד הפסיכיאטרי שבו היא מתגוררת בטוקיו. מדי בוקר היא הולכת ליצור בו, ובסוף היום שבה למוסד הטיפולי שבו היא מתגוררת כבר עשרות שנים.

התערוכה תוצג במוזיאון תל אביב בזכות שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין, ממוסדות האמנות המובילים באירופה, בו התערוכה נפתחת השבוע, במקביל לתערוכת ענק בגנים הבוטניים בניו-יורק.

האמנית היפנית יאיוי קוסאמה בגיל 10, 1939. באדיבות המצולמת,
מתמודדת עם מחלת נפש מילדות. קוסאמה בגיל 10, 1939/באדיבות המצולמת

עבודותיה של קוסאמה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחב. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה בשנים 2011 ו-2012 בין מוסדות מובילים בעולם, בהם מוזיאון וויטני בניו-יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז ז'ורז' פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. בנוסף, הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ'ילה.

האמנית היפנית יאיוי קוסאמה עומדת במיצג חדר אינסוף 'שדה פאלי' שיצרה, 1965. באדיבות : Ota Fine Arts; Victoria Miro; David Zwirner,
קוסאמה בתוך אחד ממיצגיה, 1965/באדיבות : Ota Fine Arts; Victoria Miro; David Zwirner

מושכת מיליוני מבקרים

תערוכותיה של קוסאמה זוכות לפופולריות רבה בקהל הרחב ומושכות מבקרים רבים. בשבע השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מחמישה מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על מנת לחזות ביצירתה (ולהצטלם עמה). "אנחנו גאים לארח את תערוכתה המקיפה של יאיוי קוסאמה, במיוחד עכשיו בתקופה שלאחר מגפת הקורונה, בה נראה שהקהל הישראלי צמא לחוויות מרגשות ואיכותיות", אמרה מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות, טניה כהן-עוזיאלי.

את התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, יאצרו במשותף ד"ר סטפני רוזנטל, מנהלת מרטין-גרופיוס-באו, ברלין וסוזן לנדאו, מנהלת ואוצרת ראשית לשעבר של מוזיאון תל אביב. "יצירתה של יאיוי קוסאמה - אמנית בת 92, המלהיבה מיליוני מבקרים בכל העולם - חובקת רישום, ציור, פיסול, מיצב, מיצג, קולנוע ואופנה, במכלול רב עוצמה מהפנט ומרתק, מרשים ומהנה בו זמנית. הצגת התערוכה שלה במוזיאון תל אביב לאמנות, היא ללא ספק אירוע חד-פעמי והיסטורי", מסרה לנדאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully