וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנתרופולוג וחוקרת בתים בדקו: מה הקורונה עשתה לבית שלנו?

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 0:49

תמיר לאון ואורלי רובינזון יצאו לחקור את ההשפעה של שינויי הקורונה - עבודה מהבית, לימודים בזום ועוד - על הבית הישראלי ופיתחו שיטה שלטענתם מלחימה בצורה הרמונית את אילוצי החיים החדשים וגם יכולה לפנות לכם עד 20 שעות בשבוע

עיצוב: אדריכל יונתן מונגק מתוך הספר של אורלי רובינזון. גלעד רדט,
לצלול אל תוך הצרכים האמיתיים שלנו כמשפחה עם כניסת הארגונים לבתים. הבית ההיברידי, עיצוב: אדריכל יונתן מונגק, מתוך ספרה של אורלי רובינזון/גלעד רדט

משבר הקורונה שינה את העולם שהכרנו והוביל למהפכים רבים, בפרט בבתים שלנו שמשמשים כבר יותר משנה גם כמשרד, מסעדה ובית ספר, במקביל. בסיומו של מחקר אנתרופולוגי מקיף, פיתחו חוקרת הבית אורלי רובינזון והאנתרופולוג היישומי תמיר ליאון, שיטת עיצוב חדשנית שמותאמת למציאות החדשה ומתבססת על תכנון חדשני של המרחב כך שיעצים במקביל את חווית ההורות והמחויבות לארגון העבודה. שיטת הבית ההיברידי החדשה שפיתחו, מאפשרת לטענתם, לצלול אל תוך הצרכים האמיתיים שלנו כמשפחה עם כניסת הארגונים לבתים, ומלחימה בהצלחה את שתי סביבות החיים: בית ועבודה, תחת אותה קורת גג.

נכון, סביר שבאיזשהו שלב, כשהקורונה תהיה זיכרון רחוק, נחזור לעבוד במתחמי העבודה והמשרדים אבל עד אז, רבים מאיתנו עדיין מנסים להסתגל לשגרת חיים בה אנחנו עובדים באופן מלא או חלקי מהבית, שמצריכה איזון נכון בין העובד, ביתו, משפחתו והארגון בו הוא עובד.

שיטת הבית ההיברידי שפיתחו מחברת ספרי האדריכלות וחוקרת הבית הישראלי אורלי רובינזון והאנתרופולוג היישומי תמיר לאון, נבנתה לאור הכאוס שנוצר בבתים ושחיקת העובד בעקבות כניסת מקום העבודה לביתו. בעוד שהחברות והארגונים חוסכים הון בזמן שעובדיהם עובדים מהבית (ארנונה, שכירויות, חניה ואחזקת רכבי חברה) העובד לא מקבל הטבות או ניכוי מיסים ונאלץ לארגן בעצמו משרד מאולתר בלב העניינים.

עיצוב אמיר נבון, פינות עבודה שונות בבית - הבית ההיברידי. עמית גירון,
בעוד שהארגונים חוסכים הון בזמן שעובדיהם עובדים מהבית, העובד לא מקבל הטבות או ניכוי מיסים ונאלץ לארגן משרד מאולתר בלב העניינים. פינות עבודה שונות בבית,עיצוב: אמיר נבון/עמית גירון

המעבר למודל עבודה היברידית החל עוד לפני שהקורונה פרצה לחיינו, אך שנת 2020 היוותה קטליזטור לתהליך. למרות הרצון לחזור במהרה לשגרה, נראה שלא מעט ארגונים ישמרו על המודל גם בתום המשבר. כפועל יוצא קברניטי החברות יאלצו לקחת אחריות על סביבת העבודה של העובד בביתו ובתוך כך, לגלות דאגה לרווחתו בביתו ולרווחת בני משפחתו.

לשיטתם של רובינזון וליאון כל מי שעובד מהבית בשנה האחרונה ער לכך שהמשוואה השתנתה ומודל העבודה המסורתי, בו העובד מקיים מידי בוקר טקס התארגנות, נוהג למשרד ברכב החברה ולוקח חלק בדינמיקה ארגונית שמייצרת אווירת עשייה, כמעט ונעלם: "ארוחות הצהריים המשותפות, השיחות, הישיבות, המפגשים והכנסים עם החברים תוך כדי ואחרי יום העבודה הן חוויות שהעצימו ופיתחו את החיבור של העובדים לארגון, את תפוקת העבודה וחדוות העשייה. במודל העבודה מהבית לא רק שחוויות חיוניות רבות לא באות לידי ביטוי, אלא שגם אפשר לראות בארגון שותף חדש בבית ובמשפחה, שנכנס בלי באמת לקבל הזמנה", מסביר ליאון.

עיצוב: ברקול אדריכלים - מתוך הספר 'הבית הרגשי' של אורלי רובינזון. שי אדם,
"הארגון הוא שותף חדש בבית, שנכנס בלי באמת לקבל הזמנה". פינת עבודה בעיצוב ברקול אדריכלים, מתוך הספר 'הבית הרגשי' של אורלי רובינזון/שי אדם

ואכן, ניכר שעובדים רבים הפכו בשנה החולפת למתוסכלים: "הם נשארים רק עם העבודה עצמה והמשימות, הכל פרקטי, חסר מעטפת והרגלים וכתוצאה מכך רמת המחוברות של העובדים לארגון יורדת", מוסיף ליאון. "אנחנו כבר עכשיו עדים לתופעה של עזיבת עובדים חיוניים את הארגונים, שנדרשים להתערב ולספק לעובדים מהבית כלים מעוררי השפעה".

הבשורות הטובות הן שיש לכך פתרון וניתן להיטיב עם המציאות החדשה: "על מנת לארגן בית היברידי, שיכלול סביבת עבודה אפקטיבית, נדרשים יותר משולחן וכיסא, ופתרונות קונבנציונליים בעיצוב פנים לא מספיקים בכדי להעניק מענה מלא", מסבירה רובינזון. "צריך לחקור ולהבין את צורות התנהלות של בני המשפחה בבית בכל רגע נתון: שעות וצורות ההתנהלות, נתיבי התנועה והמקומות. שיטת המיטה החמה יכולה להוות אופציה וגם שיטת השולחן החם היא אפשרות. הרעיון הוא להעניק תנועה בתוך הבית וחוויות משתנות, חדשות ומרגשות. שגרות חדשות שיקלו על בני הבית ויתנו להם, יחד ובנפרד, את ההרגשה המיטבית".

עיצוב אמיר נבון, פינות עבודה שונות בבית - הבית ההיברידי. עמית גירון,
מתחילים מפירמידת הצרכים של מאסלו, ומשם מתקדמים לעיצוב החדש. פינות עבודה שונות בבית, עיצוב: אמיר נבון/עמית גירון

תהליך העבודה כולל תחקור המבוסס על עקרונות פירמידת הצרכים של מאסלו: הבית והמשפחה אמורים לספק צרכים בסיסיים של שינה, אוכל, היגיינה וכדומה, צרכים של בטחון, שייכות והערכה וגם מימוש עצמי ככל שניתן. הנתונים והשאיפות יוצרים את הפאזל שאמור להיות מתורגם לשינויים במרחב הפיזי של הבית וה"שגרות"- כלומר ההתנהלות של בני המשפחה. "זה תהליך שמצריך מאיתנו להסתגל לתפיסה שונה של הטריטוריות של בני הבית, של פרטיות וציבוריות (עם חשיבה קדימה על ילדים שהופכים לנוער), של יחסים מכבדים ומעצימים ושל פינות עבודה". מסבירה רובינזון. "צריך להסתכל מחדש על המרחב הביתי ולהבין מהם התיעדופים אם אנחנו רוצים לשמור על משפחה שלא רק מתפקדת, אלא גם מצמיחה. בקיצור, צריך לחבר את המילים HOME ו HOUSE עם העבודה".

השילוב, שמבוסס על מחקר אנתרופולוגי לצרכים רגשיים ומתן פתרונות בכלים של עיצוב פנים ולייף סטייל, הוא החידוש בשיטת הבית ההיברידי, ובסידור החדש טמונה גם הזדמנות: "מצאנו שהעבודה ההיברידית מפנה לעובד בין 15-25 שעות פנאי בשבוע אם מחשבים זמן נסיעות, עייפות, מוכנות לעבודה בחוץ", מסביר ליאון. "לא מדובר כאן בעוד 20 דקות של ספורט או שיחה עם ההורים אלא באפשרות להיות הרבה יותר - יותר בן זוג, יותר הורה, אדם עם קשרים חברתיים עמוקים יותר ובכלל להתפתח יותר. זה כמובן תלוי בכך שהעובד והארגון יבינו את גודל השעה ולא ינצלו את הזמן שהתפנה לדבר שהם יודעים לעשות מצוין - לעבוד הרבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully