וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי בדים: איך להשתמש בטקסטיל בעיצוב הבית

טקסטיל משמש בעשורים האחרונים כמוטיב חשוב ומרכזי בהגדרת סגנון החלל מכיוון שניתן להחליף אותו בקלות, בזריזות ובתקציב קטן יחסית. על הרצפה, על החלונות, על הרהיטים ואפילו על הקירות - כך תשלבו בדים בעיצוב

עיצוב פנים- קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
דרך יעילה וזולה לעשות מייקאובר לחלל, רק היזהרו מגודש צורני. סלון עם פריטי טקסטיל עשירים בעיצוב קרן ניב טולדנו/איתי בנית

אחרי שנה מאתגרת ועכשיו, כשכבר מתחילים לראות את השפעת החיסונים, מגיע לנו לשנות אווירה, להירגע ולהתפנק. אם ב-2020 המגמה הבולטת היתה לדייק את הצרכים ולהפוך את המרחב הביתי לפונקציונלי, נוח ונגיש, 2021 מסתמנת ככזאת שלוקחת את העיצוב כמה צעדים קדימה ובמסגרתה רבים יפיחו בחללי הבית השונים חיים וימלאו אותם באופי על ידי אביזרים, דוגמאות וצבעים. בדים הם דרך קלה ויעילה לבצע מייקאובר אך כמו בכל דבר, גם במקרה שלהם צריך להיזהר ולהימנע מגודש צורני ובשימוש מוגזם של סוגי בדים שונים, צבעים ודוגמאות.

מול כל הצבעוניות הדרמטית והדוגמאות הנועזות ממליצים אנשי מקצוע רבים לשמור על עיצוב חלל מאוזן שנעים לשהות בו, כזה שלא ימאס על בעלי הבית כעבור זמן קצר לכן לשיטתם, כשניגשים לתכנן את החלל, חשוב קודם כל להגדיר וליצור סיפור מסגרת שיקלע לקונספט הרצוי. מכיוון שלבדים יכולה להיות המון נוכחות בחלל, רצוי, גם במידה ונבחרו גוונים דרמטיים ונועזים, לשמור על דוגמה כמה שיותר מעודנת, אפילו חלקה. במידה וכן רוצים להשתמש בדוגמאות, מומלץ לבחור במוטיבים גדולים שלא יעמיסו על החלל.

שילוב טקסטיל בעיצוב פנים מעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ. אלעד גונן,
אם בחרתם גוונים דרמטיים ונועזים, שמרו על דוגמאות מעודנות. חדר שינה שמשלב בדי קטיפה באפור וצהוב, עיצוב פנים: אריאלה עזריה ברקוביץ/אלעד גונן

בתוך כך, כשניגשים לבחור טקסטיל חדש, ההמלצה היא להצטייד בדוגמאות בד של הרהיטים שכבר משובצים בחלל על מנת לבנות סקלת צבעים מאוזנת ונכונה. חשוב לזכור שיש הבדל משמעותי באופן בו אותה דוגמא תראה על טפט, על כורסה או על כרית - הכל עניין של מסות מאוזנות ושמירה על פרופורציות.

לדברי מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ, "מכיוון שבניגוד לאופנה, אורך החיים של בדי ריפוד ארוך יחסית והרציונל הוא לא להחליף אותם כל עונה, מומלץ בחום לדבוק בסוגי בדים שיתאימו לכל עונות השנה. בניגוד לאירופה, שם מרבים להשתמש בבדים שבהרכב שלהם משולב צמר, בארץ הטקסטיל שנחשב כחורפי בא לידי ביטוי בעיקר בשמיכות טלוויזיה, כירבוליות וכיוב'. עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר בתים בהם משתמשים בבדי קטיפה, שניל, בדים ארוגים ובדי קווילט".

שילוב טקסטיל בעיצוב פנים מעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ. אלעד גונן,
שילוב של קטיפה עוזר לייצר את אפקט הוואו. סלון עם ספת קטיפה וחיפוי קטיפה על קיר הטלוויזיה. עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ/אלעד גונן

לקטיפה למשל, אומרת עזריה ברקוביץ, יש יתרונות מצוינים מאחר וניתן להשיג איתה רמת הצללה גבוהה ואקוסטיקה מצוינת. "באופן כללי היא מאוד עוזרת לייצר אווירה של 'וואו' בחלל והיא מאוד נוכחת. בבתים גדולים מומלץ לייצר תחושת חמימות לאורך כל השנה ואת זה אפשר לעשות על ידי שימוש בווילונות מקטיפה וריפוד רהיטים. בבתים קטנים או בדירות מומלץ להשתמש בקטיפה בעיקר כבד ריפוד. האריגה הצפופה של הבד ועובי הבד, משחק הצבעים שיש בקטיפה והמגע הרך והמלטף שלה מכניסים אלגנטיות ועושר וויזואלי לחלל ולמי שמחפש מראה כזה היא יכולה מאוד להתאים".

עיצוב פנים- קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
עבודה בשכבות של טקסטיל, בטכניקת ה'דגרדה'. עיצוב: קרן ניב טולדנו/איתי בנית

לדברי מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו, "לטקסטיל יש כוח והרבה נוכחות בחלל לכן חשוב לשלב אותו בצורה מושכלת ולייצר איזונים על ידי מינון מדויק של הדוגמאות, הצבעים וסוגי הבדים. לשם כך מומלץ להקפיד ליישם את טכניקת ה'דגרדה' שמתבססת על עבודה בשכבות - המעטפת מתבססת על רקעים בהירים וחלקים יחסית, ועל גבם משולבים אקססוריז ופריטי אמנות וכך אפשר גם לשלב כריות וטקסטיל בגוונים עזים יותר ובנראות אופנתית וצבעונית שמכניסה המון עניין ואופי לחלל".

שילוב טקסטיל בעיצוב פנים מעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ. אלעד גונן,
משחק הצבעים שיש בקטיפה והמגע הרך והמלטף שלה מכניסים אלגנטיות ועושר וויזואלי לחלל. עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ/אלעד גונן

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי ממליץ גם הוא להותיר את הפריטים בעלי הנפח נטולי דוגמאות על מנת לא ליצור גודש גרפי וויזואלי בחלל: "את ההדפסים הנועזים הייתי שומר בעיקר לחפצים ניידים ולא גדולים במיוחד, כמו כורסאות למשל, כך שגם אם רוצים להחליף את סוג הריפוד מדובר בהשקעה לא גדולה מדי. אותן כורסאות ממש לא חייבות להיות זהות לשאר מערכת הישיבה, נהפוך הוא - כורסה יכולה להוות מעין צלע שלישית, נועזת יותר, שתשמש כפריט חוויתי ופיסולי ותשבור את המסה הישרה. חשוב לזכור שלא לכל פריט יתאים הדפס. כשמדובר בריפוד, חשובה במיוחד פריסת הבד על גבי האלמנט וכיצד הוא יושב בפועל. יש בשוק מגוון בדים אלסטיים בעלי דוגמאות מרשימות אך בפועל קשה ולא מומלץ לרפד איתם כי הם קשיחים וכך הדוגמה לא תתיישב בהתאמה למבנה הפריט".

רהיטים של המעצב יפרח בן צבי. שי אפגין,
את ההדפסים הנועזים תשמרו לפריטים הניידים, לא הגדולים. רהיטים בעיצוב יפרח בן צבי/שי אפגין

עוד מציין בן צבי כי העושר האדיר של סוגי וסגנונות הבדים שמציע כיום ענף הטקסטיל מאפשר לדייק את הסגנון והקונספט הרצוי וגם שילובים אקלקטיים מורכבים יותר. "כך למשל אפשר לשלב כורסת "סבתא" עם הדפס רטרו מהסיקסטיז במרכז סלון אולטרה מודרני מבלי שהיא תיראה כנטע זר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully