וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבתים שבהם אפשר לעשות פיקניק בטבע, בלי לצאת מהבית

הגעגוע לטבע ולמרחבים הפתוחים גרם לרבים לנסות ולייצר לעצמם חלקה קטנה של 'אמא אדמה' בבית הפרטי שלהם - במרפסת או בחצר. לכבוד ט"ו בשבט הצצנו לכמה בתים מעוצבים שאפשר לערוך בהם פיקניק בחיק הטבע בלי לצאת מהבית

גינה בעיצוב שי דוד - כרכום עיצוב נוף. אורית ארנון,
ניסיון לנכס פיסת טבע קטנה ולהכניס אותה לבית הפרטי של כל אחד מאיתנו. גינה ירוקה במרפסת גג - כרכום עיצוב נוף/אורית ארנון

פספסנו כל כך הרבה דברים בשנה האחרונה, והטבע הוא אחד המשמעותיים שבהם. גם התקופות שבין הסגרים לא הספיקו כדי להרוות את צימאונם של הישראלים שרגילים לצאת למרחבים הפתוחים לאורך כל השנה. הסיטואציה המוזרה שנכפתה גרמה לרבים מאיתנו לנסות ולהביא את אותם מרחבים לחלקת האלוהים הקטנה - למרפסת או לגינה ולייצר סביבה שמאפשרת להירגע ולהיטהר אחרי יום רווי תלאות, בחיקה של אמא אדמה. לכבוד ט"ו בשבט, הצצנו לבתים מעוצבים שמאפשרים לעשות פיקניק בחיק הטבע, בלי ממש לצאת מהבית.

למרות שכבר רואים את האור בסופה של מנהרת הקורונה, השנה החולפת הצליחה לטלטל את החיים וגרמה לרבים מאיתנו לחשב מסלול מחדש בנדבכים שונים של החיים אחד מהם הוא הבתים שלנו שלמדנו לתכנן בצורה מדויקת יותר על מנת שיקלעו לצרכים ולאורחות החיים שלנו. ממש כמו כפפה ליד. אלה שהתברכו בבית עם גינה או דירה עם מרפסת בגודל ראוי בחרו למקסם את השטח הנחשק כדי להנות מכמה שיותר אינטראקציה עם החוץ שהפך ב-2020 למצרך נדיר במיוחד.

גינה בעיצוב שי דוד - כרכום עיצוב נוף. אורית ארנון,
האינטראקציה עם החוץ הפכה למצרך נדיר ומבוקש ב-2020. גינה עם בריכה - כרכום עיצוב נוף/אורית ארנון
גינה בעיצוב שי דוד - כרכום עיצוב נוף. אורית ארנון,
"דירת גן בשמיים. דירת גג עם גינה ירוקה במרפסת. כרכום עיצוב נוף/אורית ארנון

"החיבור והבחירה בטבע הם צורך מולד עבור כל אחד מאיתנו גם האורבניים שביננו" מסביר שי דוד, בעלי חברת כרכום המתמחה בעיצוב וביצוע מתחמי OUTDOOR אורבניים. "לטבע יש קשר ישיר לשלמות שלנו עם עצמנו ולרווחה גופנית, נפשית וחברתית. סביבה טבעית בריאה יותר בהגדרה וככזאת היא מביאה שגשוג ומעודדת יצירתיות. המגמה הביופילית (מיוונית: BIO- טבע ו-PHILIA - אהבה) אינה חדשה אך משבר הקורונה גורם לה להפוך לאחד הנדבכים החשובים ביותר בתכנון המודרני והיא מתכתבת עם מגמת ה- wellbeing שהחלה להשתרש גם היא עוד טרם המגפה".

לאור הסיטואציה שנוצרה יותר ויותר התחילו לטפל, להשמיש ולייצר גנים על גגות ומרפסות זהות יחסית לגינות שאנחנו רגילים לראות על פני הקרקע. "בגגות, וגם במרפסות יחסית גדולות, יש פחות מגבלות וניתן לייצר מרחב חוויתי שמשרה אווירה של גן לכל דבר ולא של חלל גדול וריק שמוקף בצמחיה", מסביר דוד. לדבריו, לא אמורה להיות מגבלה בעיצוב והקמת גינות ירוקות במרפסות בשטח של 20 מ"ר ומעלה ועם תכנון נכון הן יכולות להפוך לדירות גן בשמיים. "בדרך זו מתאפשרת הגדלת המרחב הפנימי: ניתן לתכנן מטבח חיצוני, סלון חיצוני, בריכה, פינת אוכל, בר שצופה לנוף, אזור משחקים לקטנים, מפל מים מרגיע שכיף לשמוע ועוד". הוא מסביר.

גינה בעיצוב שי דוד - כרכום עיצוב נוף. אורית ארנון,
בגגות ובמרפסות גדולות ניתן לייצר אוויר של גן לכל דבר, לא סתם חלל גדול וריק שמוקף בצמחייה. כרכום עיצוב נוף/אורית ארנון

אולם, לרובנו אין את הפריבילגיה של מרפסת רחבת ידיים ומסתפקים במרפסות שמש צנועות יותר. דוד אומר כי בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות שמאפשרות לשלב את הירוק גם במרפסות קטנות יותר. "אפשר לדוגמה לשתול על קירות הבטון באדניות ורטיקליות מושרשות כך שבמקום קיר, רואים קיר ירוק עתיר בצמחייה מגוונת. השתילה על הקיר אינה פוגעת בשטח המרפסת והיא למעשה חוסכת מקום. עם זאת, חשוב לזכור שתכנון גינה משמעותית על גג או במרפסת מצריך לקיחה בחשבון של עומסים כלומר מהו המשקל המירבי שאפשר להעמיס על כל מ"ר. לכן לאחרונה פותחו חומרים קלים ועמידים שמאפשרים לבנות מכלים לצמחייה במשקל נמוך וגודל גדול. עבור מרפסות גדולות במיוחד יש בריכות שחייה מתועשות מחומרים קלים כמו עץ, נירוסטה ופלסטיק ועדיין חשוב להיוועץ באיש מקצוע לפני שלוקחים כל החלטה".

מרפסת בעיצוב דניאל מיכאלי. שרון צרפתי,
במרפסות שמש ששטחן מצומצם יותר ניתן לבחור בפתרונות חסכוניים במקום כמו קיר ירוק של צמחייה. מרפסת בדירה שעיצב דניאל מיכאלי/שרון צרפתי
גינה בבית שעיצבה קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
הצבע הירוק מסייע באיזון והרמוניה של הנפש. גינה עם פינות ישיבה מרגיעות בעיצוב קרן ניב טולדנו/איתי בנית

ומהמרפסת לפנים הדירה: הצבעוניות הססגונית של הירוק והעובדה שצמחים באשר הם מסמלים חיות ושמחה גורמים למגמה הבוטנית לשוב למרכז השיח בפרט עכשיו. לשיטתה של שרית גולדשטיין, מנהלת השיווק ומבעלי גולדשטיין גלרי טפט, הכל מתחיל במשמעות ובסמליות של הצבע הירוק עבורנו: "גווני הירוק הם צבעי הטבע והסביבה ובמקביל סמל לבריאות, התחדשות, שגשוג וחיוניות. גוונים מסוימים של הירוק יכולים לסייע באיזון והרמוניה של הנפש, הגוף והרגשות, לכן נראה ביטוי של הירוק ברמה כזו או אחרת גם בדירות של אלה שאינם חובבי טבע מובהקים. ספקטרום הזנים הבוטניים מאוד עשיר ונרחב מצמחיה טרופית פראית, לקקטוסים מדבריים או לחילופין פריחה קלאסית אירופאית מסוגננת. בפועל לא משנה אם מדובר בהדפס על קנבס, טפט או הדבר האמיתי, יש אינספור דרכים יצירתיות להכניס את הירוק הביתה".

גולדשטיין גלרי טפט. חו"ל,
לא משנה אם מדובר בהדפס על קנבס, טפט או הדבר האמיתי. טפט בוטני, גולדשטיין גאלרי טפט/חו"ל

ואכן, עבור אלה שאינם מגדירים את עצמם כחובבי גינון מושבעים יש לא מעט פתרונות חילופיים שעושים את העבודה. כך למשל מותגים בהם Tricia Guild, Ralph Lauren, Hermes ונוספים, בוחרים במוטיבים בוטניים כפיצ'ר עיצובי מובהק אך מפשטים, מאזנים ומדייקים אותו באופנים שונים. לדברי גולדשטיין, "שימוש באקססוריז, אמנות וטקסטיל שעונים להגדרה הם דרך מדויקת להכניס למרחב רבדים, אופי ועניין באינטרפרטציות שונות שחושפות את הטבע כפי שהוא משתקף באזורים שונים של הגלובוס ובתרבויות השונות. היתרון הגדול של טקסטיל, טפטים או מדבקות קיר עם דימויים של צמיחה ופריחה טמון בעובדה שהם נשמרים לאורך זמן ודורשים תחזוקה מינימלית כך שגם אלה שמתגעגעים בשנה האחרונה לטבע יכולים ליהנות ממנו גם מבלי להתעסק בשימורו בפועל".

עיצוב פנים קרן ניב טולדנו. איתי בנית,
יש כל מיני פתרונות להכנסת הטבע הביתה, גם אם אתם לא חובבי גינון. עיצוב פנים קרן ניב טולדנו/איתי בנית

במדינה כמו ישראל, ובפרט עכשיו כשהאביב מתקרב בצעדי ענק, מומלץ להשתמש בפרטי טקסטיל קלים ואווריריים במיוחד. גם אם לא מדובר בדבר האמיתי, הדפסים של צמחים ופרחים מפיחים בחלל אנרגיות טובות ומזמינות. "מומלץ לבחור דוגמאות שייטיבו עם החדר ולא ישתלטו עליו. להקפיד להיצמד לסכמה הצבעונית של החלל ולבחור הדפסים שישתלבו בעיצוב הכולל ולא יהפכו למוטיב הראשי, אלא אם כן זאת כוונתכם". מסכמת גולדשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully