וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים גינה פורחת באביב? זה מה שאתם צריכים לשתול עכשיו

במרץ תתחילו לראות פריחות מרהיבות וצבעוניות בגינות ומרפסות סביבכם ותרצו גם, אבל זה עלול להיות מאוחר יותר. רוצים מרפסת או גינה שתפרח בצבעים משגעים בעוד חודשיים? זה מה שאתם צריכים לשתול עכשיו

שתיל של נרקיס ריחני. משתלת על הדרך,
לא לחכות למרץ, לשתול עכשיו. נרקיס ריחני/משתלת על הדרך

החודשים מרץ ואפריל מסמנים את תחילת האביב והם לא נוהגים לעשות את זה בעידון. יום אחד עוד אפור וגשום ואז נדמה כאילו רק מצמצנו ופתאום הגיעה שמש אביבית והאירה את כל המרפסות והגינות שבן רגע פרחו בשלל צבעים: צהוב, סגול, אדום, ורוד והרבה הרבה ירוק.

זה השלב שתתפסו את הראש ותגידו 'גם אני רוצה כזה!' ואז תתפסו את הרגליים ותרוצו למשתלה הקרובה, אבל עבור רוב הפריחות כבר יהיה מאוחר מדי. אם אתם רוצים מרפסת או גינה שתתמלא בפרחים מרהיבים בעוד חודשיים - עכשיו זה הזמן לשתול ולזרוע. מה בדיוק? בשביל זה שוחחנו עם מני כליף ממשתלת 'על הדרך' בראשון לציון.

שתיל של נורית. משתלת על הדרך,
זה הזמן לשתול פקעות של נוריות, נרקיסים, יקינטון, פרזיות ועוד. נורית/משתלת על הדרך

"כשאנחנו מדברים על פריחה של החורף, אין כל כך הבדל בין מרפסת וגינה, אפשר לשתול פורחים בעציצים או באדמה, זה לא משנה. מה שהכי מומלץ לשתול כרגע זה את כל הפקעות למיניהן: נרקיסים, כלניות, נוריות, טוליפים (צבעונים), פרזיות. אלה פקעות שטומנים באדמה ואוטוטו כבר יהיה אפשר ליהנות מהפריחות שלהן", אומר כליף. לדבריו, אפשר לשתול פקעות החל מהסתיו ותחילת החורף וחלקן כבר החלו לפרוח בימים אלה, אך עדיין ניתן לשתול את רובן גם עכשיו וליהנות מפריחה שתגיע בחודשים מרץ-אפריל.

"יש גם את הרקפות שרצות איתנו עוד מנובמבר, אפשר לשתול עכשיו שתילים שלהן והן כבר פורחות", מציין כליף, ומוסיף גם את התורמוסים שעכשיו הזמן לשתול כדי ליהנות מפריחתם התכולה-סגלגלה בתחילת האביב.

שתיל של אמנון ותמר. משתלת על הדרך,
אמנון ותמר/משתלת על הדרך

אם אני שותלת עכשיו את הפקעות באדנית במרפסת שלי או בגינה - איך אני צריכה לטפל בהן עד לאביב?
"רק לדאוג לאדמה לחה. כל עוד אין נביטה אין משמעות לתאורה, אבל אחרי שמתחילה הנביטה כדאי להעביר את העציץ או האדנית למקום מואר. בשלב הזה הצמח צריך אור, אבל לא שמש ישירה. ככל שהצמיחה מתקדמת צריך יותר אור ואפשר גם קצת שמש ישירה. מבחינת דשן, אני ממליץ לדשן כל צמח פורח, בהתאם לעונה. בחורף - אחת לחודש, באביב - נדשן אחת לשבועיים, עם תדירות השקיה יותר גבוהה".

נוסף על הפקעות, ישנם גם צמחים פורחים שמגיעים בשתילים. "ההמלצה מספר 1 שלי כרגע, זה גודטיה", אומר כליף. "הרבה לקוחות שמגיעים לחפש אותו במשתלה מכנים אותו 'צמח הכיכרות' כי זה צמח שמרבים לשתול בכיכרות בערים והוא פורח בשלל צבעים באביב. זו גם התקופה שבאים לחפש אותו, אבל אם לא תשתלו את זה עכשיו זה לא יפרח באביב. זה הצמח הכי מבוקש באביב. כולם רואים אותו ברחוב ורוצים את זה בגינה ובמרפסת. אבל כשהגודטיה פורחת כבר אין להשיג אותה וזה גם מאוחר מדי לשתול אותה", הוא מסביר, ומוסיף כי שמה המדעי הוא: קלרקיה".

פרחי גודטיה קלרקיה. ShutterStock
כשתראו אותו פורח ברחובות זה כבר יהיה מאוחר מדי בשבילכם. 'צמח הכיכרות' - גודטיה/ShutterStock

אילו עוד שתילים כדאי לשתול עכשיו כדי לקבל פריחה צבעונית באביב?
"אמנון ותמר, לוע הארי, סלסלי כסף לובליה, כובע נזיר - כולם צמחים שאם ישתלו עכשיו תהיה להם פריחה משגעת באביב".

פרחים צבעוניים זה טוב ויפה, אבל מה עם משהו לאכול? כליף ממליץ לשתול עכשיו גם גינות ירק. "גם באדניות וגם באדמה אני ממליץ לשתול עכשיו ירקות כמו: סלרי, שומר, בצל ירוק, כרוב, כרובית, ברוקולי וקולרבי. כל ירקות החורף האלה מאוד ישגשגו בעונה הזאת ויתנו תוצר איכותי באביב". את הירקות הללו, אומר כליף, אתם יכולים לזרוע מזרעים, או לשתול בצורת שתילים צעירים שמגיעים בערכות סטרטר. "בקיץ הם יסבלו מהשמש, אז עכשיו זה הזמן לשתול אותם. וכמובן שמספר 1 בפופולריות זה תות שדה, שעכשיו זה הזמן לשתול אותו, כדי ליהנות מהפירות לכל אורך האביב, עד תחילת החמסינים אפילו", הוא מוסיף.

ערכת סטרטר של שתילי ירקות. משתלת על הדרך,
שתיל צעיר מערכת סטרטר של ירק/משתלת על הדרך

כליף מסביר שעם טיפול נכון, הפקעות שתשתלו השנה יוכלו לפרוח גם בשנים הבאות, כך שזו עשויה להיות השקעה מאוד משתלמת. "מי ששותל באדמה בגינה לא צריך לעשות כלום. הפקעות ישארו באדמה ויתחדשו באופן אוטומטי בסתיו של השנה הבאה, כשהאדמה תתחיל לקבל לחות. לעומת זאת, אם הפקעות שתולות במיכלים (עציצים או אדניות), כדאי להוציא אותן משם לאחר שהפרחים מסיימים לפרוח, כי הן עלולות להרקיב בהיעדר ניקוז מספיק, או פשוט להפסיק להשקות את העציצים שבהן הן שתולות".

רקפות. ShutterStock
פריחה שמתגמלת כבר עכשיו. רקפות/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully