וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים מהסלע: בית אבן ירושלמי עם חצר קסומה

הפרויקט המרהיב בשכונת מלחה בירושלים היה מאתגר מכל הבחינות, אחד הקשיים היה לחצוב בסלע, את הבריכה המעוצבת שמפיקה קולות של חופשה אסקפיסטית במקום אחר. היה שווה את המאמץ?

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
פעם היתה כאן פנימיה לבנות שחזרו בתשובה. גינה עם בריכה וקיר ירוק במלחה, ירושלים/יהודית מגר

הפרוייקט: עיצוב חצר ובריכה בשכונת מלחה בירושלים
תכנון ואדריכלות: אדריכלית אילנה פרש
תכנון וביצוע בריכה: חברת פלגים

"הפרויקט הזה היה מאתגר מתחילתו ועד סופו", אומרת אדריכלית אילנה פרש. "ממש כמו 'להוציא מים מסלע', מכל הבחינות", היא צוחקת. פרש מספרת על הבית שהיה מיועד למכירה במשך 7 שנים תמימות: "כל מי שהיה נכנס למגרש היה עושה צעד וחצי פנימה, ואז סיבוב והחוצה", היא אומרת. "מדובר בבניין ארכאי טיפוסי למלחה. עם קשתות אבן וחלונות קטנים. הבעלים השכיר אותו והוא שימש כפנימייה לבנות חוזרות בתשובה במשך שנים רבות. החללים היו מחולקים ומאוד אפלים וקודרים, בגלל המפתחים הקטנים", היא מספרת.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
החללים הפנימיים היו מחולקים, אפלים וקודרים. כעת הם נראים כך/יהודית מגר

הנתונים הראשוניים, לבד מקירות "סוגרים" ומחסור באור טבעי, היה תוואי מגרש אלכסוני, צמחיה סבוכה וחצר מוזנחת ששימשה בית ליתושים ולשאר בעלי חיים. כל אלה פונו עד מהרה, ופרש, ביחד עם צוותה, פגשו בקירות גבוהים מאוד ובחלל ערום. "מכיוון שהלקוחות ביקשו בריכה ושטחי אירוח, עלה רעיון לעשות גינה ורטיקאלית, וכך 'מתחנו' קירות ירוקים והפחנו חיים בחלל החוץ באופן מיידי", היא מציינת. התוצאה: בית טובל ועטוף בירוק. אתגר ראשון ברשימה שצלחו.

עוד בוואלה!

הבית בארסוף: המשפחה המוכרת שעשתה השקעה נכונה

לכתבה המלאה
אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
קירות ירוקים הפיחו חיים בחלל החוץ ועטפו את הבית בירוק/יהודית מגר

האתגר השני: קיר גדול, בסמוך לקירות הירוקים, שהיה כולו סלע. הרעיון של פרש היה להשאיר אותו כמות שהוא, אמנותי, גולמי ויפהפה, ולשלב ספסל למרגלותיו, עשוי מסרגלי עץ טיק. "העץ שמתמזג עם הסלע הוא מבחינתי שיר הלל לטבע. היה לי מאוד חשוב לזרוע רמזים בבית, שיתכתבו עם החוץ", אומרת פרש.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
הפרגולות מרחפות ותלויות מכבלי ברזל, מבלי לגעת בקרקע/יהודית מגר

האתגר המרכזי של הפרויקט היה סלע איתן וחזק, שבו נקבעה, בסופו של דבר הבריכה. "ידוע שבירושלים מרבית הבתים 'יושבים' על יסודות סלעיים. מכיוון שאיזור הבריכה לא נחפר מעולם, גילינו שבקושי היתה שם אדמה אורגנית. כמעט הכל היה סלע, ולא סתם, אלא אחד הסלעים הקשוחים שפגשנו", היא אומרת.

אבנר צדוק, מנכ"ל חברת "פלגים" המציעה שרותי תכנון, הקמה ותחזוקה של בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, מספר שהפרויקט הזה גרם לו לגאווה לא קטנה. "הבריכה יושבת בתוך נישה סגורה מתחת לרחוב. איך גורמים לבריכה להיראות מרהיבה ומעניינת כל כך, ולא להיראות כמו 'שלולית' בתוך מרתף, זה היה אתגר אמיתי בעיני", הוא אומר.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
חציבת הבריכה בקרקע הסלעית לקחה כמעט חודשיים/יהודית מגר

"בשביל להקים את הבריכה היינו צריכים לנסר את הסלע. אי אפשר היה להביא טרקטור, אלא לנסר כמו שמנסרים שיש, לפלח אותו ולחפור את הבור הדרוש להתקנה הבריכה", הוא מסביר. זה לקח להם כמעט חודשיים, אבל הם הצליחו בסוף. "אנחנו מחייכים עכשיו, אבל אז חשבנו שהפרויקט לא ייגמר. לקח הרבה זמן לחצוב והשכנים רצו 'להרוג' אותנו", אומרת פרש.

לפרש היה חשוב, משתהליך הקמת הבריכה הושלם, שזו תשתקף מכל מקום בבית. "אפילו חדר ההורים, המרוחק ביותר ונמצא בקומה העליונה - צופה לבריכה", היא אומרת.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
המשכיות בין הפנים והחוץ. פינת האוכל/יהודית מגר
אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
הבריכה משתקפת מכל מקום בבית/יהודית מגר

תהליך העיצוב הפך לפשוט מאוד אחרי צליחת כל האתגרים. פרגולות חשמליות שאפשר לכוון את תריסיהן בהתאם לזוית השמש מבטיחות שהייה נוחה ונעימה בחצר. הפרגולות מרחפות מעל אזור הישיבה, ותלויות על כבלי ברזל. "שטח החוץ מאובזר מן הקצה אל הקצה. החל ממקרר יין, מקרר אחסון, קרח, גריל, וכמובן מטבח חוץ יוקרתי", מסבירה פרש.

סלון אירוח חיצוני בסגנון ובגוונים של הסלון הביתי מכניס חמימות ביתית אל החוץ ויוצר תחושת המשכיות מתוך הבית. ליד הבריכה מיטות שיזוף, ועל ספסל העץ המעוצב - מזרנים וטקסטיל שנבחר ועוצב בהתאם לגווני הבריכה, כחול וירוק, ביחד עם פיגמנט ורוד שמוסיף רכות וייחוד.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
המזרנים והטקסטיל נבחרו כדי להדהד את גווני הבריכה/יהודית מגר
אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
יש כאן הכל: גריל, בר ומקררי יין וכמובן גם מקלחון/יהודית מגר

מקלחון חוץ בפינת החצר מאפשר לבאים לרחוץ ולהתרענן, ואילו בצד השני של החצר הוקם מטבח שלצדו בר ענקי של באורך של 5 מטרים. "מאובזר כמו בסרטים", מוסיפה פרש. מעליו פרגולה תלויה ושולחן אכילה רחב ידיים בחיפוי גרניט מדוקק בגוון בזלתי. גוון הבזלת מתכתב אף הוא עם גווני פנים הבית. מול הכניסה הוזמנו מיכלי פלדה גדולי-מידות, בחיפוי קורטן. מוטיב הקורטן חוזר לפאר גם את חזית של המטבח החיצוני והבר.

אדריכלות אילנה פרש, בריכה פלגים. יהודית מגר,
הקולות מזכירים חופשה בגן עדן/יהודית מגר

אבל אין ספק שגולת הכותרת האמיתית, הבריכה, היא הכוכבת של החצר המפוארת. המיקום שלה נראה טבעי ואינו חושף את המאבק שניטש להשגתו. "תעלות גלישה, עם מים נשפכים שמפיקים קולות של בריכת שכשוך, שחבל שאי אפשר לשמוע בכתבה", מציינת פרש. פרש מודה שכשצילמו את הבית, איש מצוות ההפקה לא יכול היה להירגע מהקולות המזוקקים שמזכירים סוג של חופשה בגן עדן. "כולם, ללא יוצא מן הכלל חשבו שהמקום מייצג אסקפיזם טהור. כאילו אתה נמצא במקום לא מוכר, אבל מאוד רגוע ומרגיע", היא מסכמת את סוד הקסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully