וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו היתה תחזית גורדי השחקים ב-2012: האם היא התגשמה?

לפני 8 שנים פרסמה המועצה העולמית לגורדי שחקים תחזית שניבאה שב-2020 יהיו בעולם 8 בניינים של יותר מ-600 מטר. האם הם צדקו? והיכן עומדת ישראל ביחס למדינות העולם במספר גורדי השחקים?

בווידאו: דובאי איחוד האמירויות הערביות/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה מעולה: ניר חן וירדנה עבודי פוקס

בשנת 2012 המועצה העולמית לגורדי שחקים ובניה עירונית ה-CTBUH (Council on Tall Buildings and Urban Habitat) ביצעה מחקר מקיף הכולל תחזית עתידית על גורדי השחקים בשנת 2020. המחקר התייחס ל-20 גורדי השחקים הגבוהים בעולם. כיום, 8 שנים אחרי, המועצה בדקה האם הנבואה הגשימה את עצמה.

תחזית מול מציאות

תחזית: עד שנת 2020 יהיו בעולם 8 בניינים בגובה של 600 מטר ומעלה.
מציאות: כיום יש רק 3 בניינים כאלה: בורג' חליפה בדובאי (828 מטר), מגדל שנגחאי בשנגחאי (632 מטר), מגדל השעון המלכותי במכה (601 מטר).

תחזית: גובה המגדל הגבוה בעולם יוכפל בין שנת 2000 ל-2020. בשנת 2000 מגדלי פטרונס קואלה לומפור היו הגבוהים ביותר בעולם והתנשאו לגובה של 452 מטר.
מציאות: כמעט, הבניין הגבוה ביותר ב-2020 הוא הבורג' חליפה עם גובה של 828 מטר, כלומר פי 1.8.

מצב גורדי השחקים בעולם - תחזית מול מציאות בשנת 2020 המועצה העולמית לגורדי שחקים ובנייה עירונית. CTBUH, אתר רשמי
המגדלים בצבע אפור בהיר מסמלים את התחזית מ-2012 והמגדלים בצבע אפור כהה מראים מה קורה בפועל/אתר רשמי, CTBUH

תחזית: חלוקה לאזורים - באסיה יהיו 70% (14) מהמגדלים ברשימת 20 המגדלים הגבוהים בעולם, במזרח התיכון 25% (5) ובצפון אמריקה מגדל אחד ברשימה.
מציאות: באסיה יש 80% מהמגדלים ברשימה (16) , במזרח התיכון 10% (2) אירופה וארה"ב תופסות 5% כל אחת מהרשימה עם מגדל אחד בהתאמה.

תחזית: סין תחזיק ב-10 מתוך 20 המגדלים הגבוהים בעולם ב-2020.
מציאות: סין עברה את הציפיות וכיום יש בה 13 מגדלים מרשימת 20 המגדלים הגבוהים בעולם.

תחזית: לדרום קוריאה יהיו 3 מגדלים מתוך רשימת 20 המגדלים הגבוהים בעולם.
מציאות: בדרום קוריאה יש רק מגדל אחד ברשימה, מגדל לוטה בסיאול (מתנשא לגובה של 555 מטר) שכיום הוא המגדל החמישי בגובהו בעולם.

תחזית: בערב הסעודית יהיו 2 מגדלים ברשימת 20 המגדלים הגבוהים בעולם.
מציאות: בערב הסעודית יש מגדל אחד ברשימה, מדובר במגדל השעון המלכותי במכה (601 מטר) המגדל השלישי בגובהו בעולם (המגדל השני - מגדל הממלכה בג'דה נמצא בשלבי ביצוע באתר וגובהו המתוכנן 1007 מטר).

בניין בורג' חליפה בדובאי. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מגדל הבורג' ח'ליפה בדובאי - גורד השחקים הגבוה ביותר בעולם/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

תחזית: באיחוד האמירויות יהיו 2 מגדלים ברשימת ה-20 הגבוהים בעולם.
מציאות: באיחוד האמירויות יש מגדל אחד, אך זהו המגדל הגבוה בעולם - בורג' חליפה (828 מטר), הנמצא בדובאי.

ומה המצב בישראל?

בישראל עדיין אין מגדלים המוגדרים כגורדי שחקים, שכן לפי הקריטריונים הבינלאומיים רק מגדל בגובה של 300 מטר ומעלה נכנס לקטגוריה הנחשקת. מרבית המגדלים הגבוהים בישראל נמצאים על ציר תל אביב, רמת גן, גבעתיים ובני ברק. כאשר המגדל הגבוה ביותר נמצא בתל אביב: מגדל עזריאלי שרונה (238 מטר), מגדל משה אביב הוא הגבוה ביותר ברמת גן (235 מטר), בגבעתיים מגדל השחר מקבוצת סופרין ותדהר (195 מטר) ואילו המגדל הגבוה ביותר בבני ברק הוא מגדל הכשרת היישוב מקבוצת סופרין וייס (171 מטר).

האדריכל גיל שנהב, שותף מייסד בכנען שנהב אדריכלים ויו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (ISRAEL-CTBUH) התייחס לממצאים של הארגון העולמי ואמר כי "גורדי השחקים מעוררים התעניינות רבה בכל העולם. בפן האדריכלי יש תחרות ליצירת המגדל הגבוה והמרשים ביותר. ברמת התכנון וכתחזית עתידית תמיד מנסים להמציא את המבנה האולטימטיבי שאף אחד לא יוכל להישאר אדיש בפניו. לעיתים התחזית לא עולה בקנה אחד עם המציאות בגלל התמודדות עם מגבלות כובד, מחיר ופיתוח חומרים המותאמים לבניית גורדי שחקים".

כיכר המדינה, תל אביב. ShutterStock
המגדלים בישראל עדיין לא נחשבים לגורדי שחקים. קו הרקיע של תל אביב ורמת גן/ShutterStock

שנהב הוסיף כי "המגדלים בישראל עדיין לא נחשבים גורדי שחקים כמו בעולם (גובה של 300 מטר), אולם אנחנו בכיוון הנכון. אני צופה כי בעשור הקרוב ייבנו בישראל כ-10 גורדי שחקים שיחצו את רף ה-300 מטרים, כ-50 מגדלים בני 30-50 קומות וכ-150 מגדלים בני 25-30 קומות". מעבר לסטטיסטיקה ולמרוץ לגובה מדגיש שנהב כי יש חשיבות לא רק לבנות לגובה, אלא צריך גם לבחון כיצד פוגשים המגדלים את מפלסי הרחוב. לדבריו, "מגדל חייב לתרום לעיר במגוון תחומים החל מעיצוב קו הרקיע וכלה ביצירת מפגש מזמין ותומך רחוב בהגיעו לקרקע. המבחן האמיתי של מגדל הוא העירוניות שהוא מחולל סביבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully