וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באנו חושך לגרש: איך להתאים את התאורה בבית לשעון החורף

מזג האוויר עוד רחוק מלהיות חורפי אבל שעון החורף - זה שבגללו יחשיך בקרוב כבר בשעות אחר הצהריים, כבר כאן, וזה בדיוק הזמן להתאים את התאורה בבית ולהכניס אור חם ועוטף. כך תעשו את זה

עיצוב פנים-קרן ניב טולדנו, אדריכלו-מירה גינוסר, צילום-. עמית גושר,
כששעות האור המועטות הופכות את החללים לקודרים ועצובים, רק תאורה מלאכותית תוכל להושיע. עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו/עמית גושר

כפי שזה נראה כרגע החורף הקרוב יהיה גשום וסגרירי הרבה פחות מהשניים הקודמים אבל שעון החורף לא מחכה למזג האוויר, ונכנס לתוקפו כבר היום. מעכשיו ילכו הימים ויתקצרו, ולמעשה כבר בשעות אחה"צ המוקדמות סביר שהחללים השונים בבית יהיו חשוכים למדי.

השילוב בין שעות האור המעטות לעובדה שאנחנו מרבים להיות בבית (בטח השנה כשהשפעת והקורונה ישתוללו במקביל בחוץ) גורמת לחדרים השונים להיות חשוכים וקודרים וכשזה המצב רק תאורה מלאכותית תוכל לעזור. בשנים האחרונות הופכים גופי התאורה לפסלים של ממש והתאורה הפונקציונלית הנסתרת משמשת לא רק כדי להציף את הבית באור אלא גם ככלי עזר שמעצים אלמנטים מסויימים ומטשטש אחרים.

מנורת קיר של מחסני תאורה. מחסני תאורה,
התאורה משמשת גם ככלי עזר להעצמת אלמנטים מסויימים ולטשטוש אחרים. גוף תאורה בשילוב עץ/מחסני תאורה

"בחורף מזג האוויר הופך לאפרורי ומשפיע על כמות האור גם בחללים שמטבעם נחשבים למוארים לכן מומלץ להשתמש בגופי תאורה בעלי אור חזק יותר שישווה לחלל החדר אווירה עליזה יותר", אומר חיים בן זקן, מנכ"ל מחסני תאורה. אפשר לחלק את נושא התאורה לגווני אור - חם, ניטרלי או קר. בחורף מומלץ במיוחד להשתמש בנורות בגוון צהוב חם (3000K) שיקנו לחלל מראה רך, נעים ועוטף. ככלל, התאורה הלבנה מומלצת רק באזורים שדורשים התמצאות ומיקוד - כמו המטבח, ושם לא נשנה גם בחורף את גוון התאורה".

מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו סבורה שנראותם של חדרי הבית משתנה לחלוטין עקב האור החורפי ועל כן העין שלנו קולטת את הצבעים והגוונים אחרת לגמרי: "צריך להבין שתאורה מלאכותית חמה מוציאה מכל צבע גוון שונה ביחס לתאורה טבעית, או לחילופין תאורה פלורסנטית בוהקת, וגם פיזור האור משפיע על האופן בו הצבע מגולם בחלל".

עיצוב פנים קרן ניב טולדנו, אדריכלות מירה גינוסר, צילום-. עמית גושר,
תאורה מלאכותית מוציאה מכל צבע גוון שונה ממה שרואים בתאורה טבעית. עיצוב פנים: קרן ניב טולדנו/עמית גושר

לדבריה, כל הארה (תלוי בעוצמה, בגוון הנורה ובמרחק של גוף התאורה מהאובייקט) תדגיש טון מסוים שמצוי בצבע. כך לדוגמא צבעים אפורים שכוללים בתוכם טונים חומים יכולים בשילוב תאורה חמה להראות לנו כאדומים או ורדרדים יותר. "לצבעים יש נטייה לבלוע את האור במיוחד הכהים שבהם, כך שבמידה שהקיר צבוע בגוון כהה סביר שהתאורה תקנה לו מראה דרמטי ועוצמתי מכפי שיראה באור טבעי. ככל שגוף התאורה רחוק פיזית מהקיר כך אלומת האור תתפזר ועוצמת הגוון תתמתן".

מכיוון שבחודשי החורף מקבל נושא התאורה משנה חשיבות זה בדיוק הזמן להשתמש בו ככלי עזר לשדרוג עיצוב החלל וליצירת אווירה. לטובת העניין מומלץ לשלב גופי תאורה תלויים או עומדים עם אהילים מחומרים שונים וצבעוניות חמה ועשירה: "המנורות כיום טקסטורליות מבעבר", מסביר בן זקן. "חלקן עשויות מתכות מחוררות שמאפשרות לאלומת האור לבקוע בעדן ולייצר על הקירות והתקרה משחק מתוחכם של אור וצל. בחורף הקרוב יבלטו לצידן גם גופי תאורה אמורפיים וגיאומטריים וכן גופי תאורה בסגנון רטרו".

אהיל גיאומטרי של מחסני תאורה. מחסני תאורה,
מתכות מחוררות מאפשרות לאלומות האור ליצור משחקי אור וצל על הקירות והתקרה. אהיל גיאומטרי/מחסני תאורה

ואילו צבעים יבלטו בחורף הקרוב? לדברי בן זקן, מהצצה לקולקציות החדשות נראה שהצבעוניות השולטת תהיה עזה ודרמטית: "מצד אחד נראה הרבה גופי תאורה בצבעים של זהב, פליז ושחור ומצד שני גם הרבה גוונים פסטליים (על אף שהם נתפסים לרוב כקיציים) ולצידם צבעים דומיננטיים כמו כתום, תכלת וירוק בקבוק. עוד מגמה היא של גופי תאורה עשויים קרמיקה, עם קריצה ברורה לסגנון הרטרו וקולקציות עשויות מאריחי טרקוטה שבורים בגוונים עמוקים ועזים שדווקא מעצם היותם לא לגמרי מושלמים הם משרים אווירה הרמונית והופכים את החלל לפרסונלי ומלא אופי - בדיוק המראה שנרצה ליצור כשבחוץ גשום, קריר וסגרירי", אומר בן זקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully