וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב בתי כנסת

בשיתוף arcdb

15.9.2020 / 11:01

רגע לפני החגים, אנחנו זוכים ללמוד על עיצוב ותכנון בתי כנסת מהאדריכלים המתמחים בתחום, אשר איבגי ונחום קרמן, הבעלים של "איבגי קרמן אדריכלים"

נחום קרמן מלכות התורה מודיעים עילית. יח"צ,
בית כנסת מלכות התורה במודיעין עילית/יח"צ

תקופת החגים בפתח ובשבועות הקרובים ינהרו הישראלים לבתי הכנסת. לצד המתפללים הקבועים הפוקדים את שעריהם מידי יום או שבוע, בתקופת החגים רבים מאיתנו מצטרפים לתפילות בראש השנה וביום כיפור. מעבר לפן האמנותי והחיבור למסורת, בבתי כנסת יש פן עיצובי שהופך אותם למונומנטים על זמניים, כאלו שיגרמו לנו לעמוד מולם בהשתאות, בין אם מדובר בביקור בבית הכנסת השכונתי הוא בבית כנסת עתיק באחת מבירות אירופה. רגע לפני החג, שוחחנו עם אשר איבגי ונחום קרמן, הבעלים של משרד האדריכלות "איבגי קרמן", המתמחים בתכנון ועיצוב בתי כנסת, מקוואות וארונות קודש.

"אנחנו תמיד אומרים ללקוחותינו שתכנון ועיצוב של בתי כנסת צריך לראות בראייה לטווח ארוך. אם את הבית אנחנו משפצים או מרעננים כל כמה שנים, הרי שבית כנסת ישאר להמון שנים וצריך לתת לו את הכבוד הראוי לו. שיפוץ של בית כנסת לא בא לפתור משהו נקודתי, אלא הראייה צריכה להיות רחבה הרבה יותר, בכל אספקט, שכן הוא צפוי לשמש גם את הדורות הבאים ולא רק כאן ועכשיו", מספרים איבגי וקרמן.

נחום קרמן תולדות יוסף אופקים. יח"צ,
בית הכנסת תולדות יוסף באופקים/יח"צ

"את המשרד פתחנו לפני 15 שנים, לאחר שנים של ניסיון במשרדים אחרים. שנינו באים מרקע דתי וזה הופך את התחום לתחום שמוכר לנו מאוד. עם הזמן התמקדנו במבנים בעלי אופי דתי, אבל הרקע הדתי שלנו לא מספיק ואנחנו כל הזמן לומדים את העולם הזה. שם המשחק פה הוא שיש מגוון גדול של בתי כנסת לפי סוגי הקהילות השונות. אנחנו לומדים ומכירים את המנהגים, הניואנסים והסגנונות שמתאימים לכל קהילה. יש קהילות חסידיות שירצו לבנות בית כנסת בסגנון עתיק שמתאים למאה הקודמת וקהילות שיבקשו בנייה מודרנית. הניסיון הרב שצברנו במהלך הדרך מאפשר לנו להתאים את האופי והעיצוב של בית הכנסת בהתאם לקהל היעד של המתפללים. עם השנים נהיינו למומחים בתחום והגענו למצב בו אנחנו מסבירים ללקוחותינו מה הם צריכים. לא תמיד הם יודעים מה בדיוק נכון עבורם ואנחנו אלו שמכוונים אותם לאורך הדרך".

נחום קרמן שירת נפתלי. יח"צ,
בית הכנסת שירת נפתלי/יח"צ

"כדי לתכנן בית כנסת צריך ידע והבנה בהלכות השונות. יש המון הלכות וניואנסים קטנים שנוגעים לתכנון בתי כנסת אותם למדנו עם השנים ובהם אנחנו נוגעים, ובכך אנחנו מצליחים לתכנן בצורה הטובה והנכונה ביותר עבור המתפללים. אפשר לראות היום המון בתי כנסת בהם ארון הקודש לא מכוון לכיוון ירושלים למשל, מכיוון שלא חשבו על זה במהלך הבניה והתכנון. במצב כזה המתפללים צריכים למצוא פתרונות זמניים ומשונים, שלא מקלים עליהם. בנוסף, אנחנו מתמחים ועובדים גם בנישה של מקוואות. תכנון מקוואות דורש התייחסות הלכתית וטכנית והכרה רחבה של התחום". קרמן מספר על ההסמכה הרבנית שלו בנושא, "אני יועץ מקוואות עם הסמכה על הרבנות. הרבה פעמים אנחנו נדרשים להצמיד את המקווה לבית הכנסת על פי דרישת הקהילות והחלטנו לשלב בין הדברים".

נחום קרמן היכל משה אלעד. יח"צ,
בית הכנסת היכל משה באלעד/יח"צ

"מעבר לפן האסתטי והעיצובי של בתי כנסת, יש את המערכות שמסתתרות מאחור. אנחנו מעודכנים בכל החידושים והפתרונות שיכולים להקל ולשפר את חיי המתפללים. אנחנו מתעדכנים כל הזמן בפתרונות כמו חשמל חכם, מיזוג אוויר שמותאם לעונות השנה או מערכות עם חיישנים שידעו האם להפעיל או לא להפעיל את המזגן או אפילו וילונות חשמליים עם מערכת שתדע מתי עליהם לרדת בעצמם ולמנוע את חדירת קרני השמש. יש עניין רב של חדשנות בעולם הזה, אותו אנחנו מביאים מעולם העיצוב והבנייה ומיישמים בתוך בתי הכנסת ומהרבה פעמים מתאימים את החדשנות שיתאים להלכה".

נחום קרמן בית כנסת יוצאי חברון פתח תקוה. יח"צ,
בית כנסת יוצאי חברון בפתח תקוה/יח"צ

מה ההבדל בין תכנון ועיצוב של בתי כנסת בהשוואה לפרויקטים מעוצבים אחרים?

"עיצוב בתי כנסת מייצר את האווירה הנדרשת במקום. בבית כנסת אנחנו רוצים לספק אווירה שונה שבבית או בחללים אחרים לא ניתן לקבל אותה. למשל התכנון של תקרות גבוהות שמעניק תחושה של הוד ופאר, ההרגשה שנכנסים למקום קדוש, לבית תפילה. כל ההתייחסות למקום היא שונה מכל מקום אחר שאנחנו מכירים. האופי של העיצוב משתנה מאוד מקהילה לקהילה - יש קהילות שיבקשו עיצוב צבעוני וכאלו שיבקשו עיצוב קודר, יש שימוש בחומרים שונים וכמובן שיש את גולת הכותרת של בתי הכנסת - ארון הקודש. הרבה פעמים אנשי הקהילות מבקשים ארון קודש ייחודי ואז אנחנו מתכננים אותו ומדובר ממש בתכנון כמו של בניין קטן. תכננו ועיצבנו ארון קודש שבנוי כולו מזהב לקהילה היהודית בשטרסבורג שבצרפת ותכננו גם ארונות בגובה של 7-8 מטר. ארון הקודש הוא האלמנט הכי משמעותי בבית הכנסת, הוא זוכה לקבל את כל הקיר המזרחי וההתייחסות לארון ולקיר היא יותר גרנדיוזית, למרות השינויים וההבדלים בין הקהילות השונות".

נחום קרמן בית כנסת רמת שלמה ירושלים. יח"צ,
בית כנסת רמת שלמה בירושלים/יח"צ

מעבר לבתי כנסת, המשרד מתמחה גם בעיצוב מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים, מעונות יום ומרכזים קהילתיים, וכן לקמפוסים של ישיבות ברחבי הארץ, בשטחים הנעים בין 3,000 מ"ר ל-11,000 מ"ר. לכל בניין או קמפוס יש את ההתייחסות הייחודית העיצובית, שמותאמת לאופי המשתמשים במבנה. בין הפרויקטים הנוספים של המשרד ניתן לציין פרויקטים מיוחדים כגון שיפוץ מתחם הקבר של הבא סאלי בשיתוף גורמים ממשלתיים כגון קק"ל והמשרד לפיתוח הנגב והגליל.

לעמוד של איבגי קרמן אדריכלים

נחום קרמן ארון קודש שטרסבורג. יח"צ,
ארון קודש בשטרסבורג/יח"צ
בשיתוף arcdb

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully