וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרים חוטים: איך לבחור מצעים - מדריך

מה ההבדל בין כותנה מלאה לכותנה סרוקה? איזה בד לא מתקמט בכביסה ובאיזה בד לא מזיעים בלילות הלחים של סוף הקיץ? בקיצור, כל מה שצריך לדעת כדי לבחור מצעים טובים

מותג המצעים הישראלי ליננז linenz. טל ברושל,
במזג האוויר הישראלי עדיף לבחור בדים אווריריים ונושמים. מצעים של המותג Linenz/טל ברושל

תקופת החגים היא איכשהו "עונת המצעים" הלא רשמית, שילוב של חילופי עונות, תווי שי וחיפוש מתנות לחג מוביל רבים מאיתנו להתלבט מול מדפי המצעים ומעלה שאלות שלא בטוח שאנחנו יודעים לענות עליהן מספיק טוב. מה ההבדל בין סוגי הבד השונים, מה היתרונות של כל אחד מהם ומה זה לעזאזל כותנה סרוקה (ומי מסרק אותה?).

כדי שכולנו נוכל להבין טוב יותר מה בעצם אנחנו רוכשים, למה אנחנו צריכים לשים לב, ומה אנחנו צריכים לקרוא לפני שאנחנו רוכשים סט חדש של מצעים, הכנו את המדריך הבא בעזרתה של טלי ביטון, מייסדת ומנכ"לית מותג המצעים Linenz ונצר לשושלת ארוכה של יצרני טקסטיל מקומיים.

"שוק המצעים גדוש בכל מיני סוגי בדים: פוליאסטר, פוליכותנה, כותנה מלאה, כותנה מצרית וכותנה סרוקה. במזג האוויר הישראלי עדיף לבחור בדים אווריריים ונושמים", ממליצה ביטון.

מותג המצעים הישראלי ליננז linenz. טל ברושל,
סירוק הכותנה מייצר בד חלק ונעים מאוד למגע ובמקביל גם עמיד מאוד בכביסות. מצעים של המותג Linenz/טל ברושל

סוגי בדים

פוליאסטר
עשוי מ100% סיבי ניילון (מיקרופייבר), בד סינתטי שאינו נושם (נוטים להזיע בו ולכן לא מומלץ באקלים הישראלי), לא נעים למגע ומתבלה מהר. יתרונות: לא מתקמט, מתייבש מהר ומחירו זול.

פוליכותנה
סוג בד נוסף שקיים בשוק הינו שילוב של פוליאסטר יחד עם סיבי כותנה במנעד אחוזים שונה בין שני המרכיבים. בדים כאלה מתאפיינים בעמידות גבוהה, הם זולים יותר ממצעים שעשויים 100% כותנה, אך גם נושמים פחות.

כותנה
מצעים מכותנה מלאה, עשויים מ-100% סיבי כותנה טבעיים, בד זה נחשב לבד איכותי,
נושם, סופג זיעה נעים למגע ומתנקה בקלות בכביסה. כותנה מלאה מתאימה מאוד לאקלים
הישראלי, משום היותה בד טבעי ונושם.

"בליננז אנחנו מייצרים את המצעים מ-100% כותנה סרוקה ואיכותית מסיבי כותנה ארוכים במיוחד אשר יוצרים את המרקם הנעים והייחודי שלנו", אומרת ביטון. אבל מה זה בכלל כותנה סרוקה? "כותנה סרוקה היא כותנה שסירקו אותה בעת תהליך האריגה שלה, דבר שמבטיח אריגה חלקה ללא קצוות מיותרים ובד רך ונעים מאוד למגע. סירוק הכותנה גם מאריך את חיי הכותנה בכביסה, ומשפר את איכויות ההדפסה עליה כך שהצבעים יציבים יותר, חיים יותר ואינם דוהים", אומרת ביטון.

מצעי סאטן של סוהם החל מ299 שקל. דרור כץ,
הרכות היא סימן ההיכר של אריגת הסאטן, אך יש לו גם יתרון נוסף: הוא לא מתקמט. מצעי סאטן של סוהם/דרור כץ

סגנון אריגה

אריגת הכותנה יכולה להתבצע במספר טכניקות, כאשר סגנון האריגה משפיע על נראות, משקל וטקסטורת הבד.

פרקל
מיוצר על ידי אריגה של חוטים לאורך ולרוחב - שתי וערב בצפיפות חוטים של 180 ומעלה (לאינץ'). הפרקל הוא בד נעים למגע וקל משקל, הוא מתאפיין בתחושה אוורירית ו"קריספית", אך נוטה להתקמט.

סאטן
אריגת הסאטן מתבצעת בשיטה של העברת חוט אחד מעל שלושה חוטים וכך נוצר בד עם מראה בעל צד אחד עם ברק קל וצד שני מט. מעבר למראה המיוחד המאפיין אותו שמזכיר בד משי, סימן ההיכר של הסאטן הוא המגע החלק והרכות המלטפת של הבד הנעים שעוטפת עם הכניסה למיטה. בד הסאטן הכי פחות מתקמט ביחס לשאר הבדים ומתאים לכל עונות השנה.

סט ציפה וציפית של Collection Luxe מ-100% סאטין כותנה בצפיפות 300 חוטים מחיר 114- 220 שקל ניתן להשיג באתר NEXT. NEXT,
סט ציפה וציפית של Collection Luxe ל-NEXT מ-100% סאטן כותנה בצפיפות 300 חוטים/NEXT

צפיפות

אם אתם מעוניינים במצעים רכים, לא מספיק לבדוק שהם עשויים מ-100% כותנה, שכן הצפיפות של הבד היא שקובעת את מידת הרוך של הבד ואיכותו - ככל שהבד צפוף יותר הוא איכותי יותר. צפיפות החוטים מתארת את מספר חוטי הרוחב והאורך הארוגים באינץ' רבוע של האריג. "ככל שהצפיפות גבוהה יותר ייווצר בד מהודק ואיכותי יותר שיחזיק לאורך זמן , יתקמט פחות, יהיה עמיד בכביסות ובעל מגע חלק, רך ונעים שיישמר לאורך שנים", מסבירה ביטון.

לדבריה, הצפיפות השכיחה ביותר שנמכרת בשוק הישראלי היא 144חוטים לאינץ'. צפיפות בד יוקרתית מתחילה ב-180 חוטים ומעלה, אך לרוב בישראל מקובל להתייחס לצפיפות בטווח של 220-300 חוטים לאינץ' כיוקרתית. "צפיפות הגבוהה מ-300 חוטים לאינץ' נחשבת לאיכות סופר פרימיום. בליננז בחרנו בצפיפות בד של 500חוטים לאינץ', צפיפות יוקרתית במיוחד שמאזנת בין רמת הרכות ומרקם המשי אשר ישתבחו עם כל כביסה", אומרת ביטון.

סיב הבד

ככל שסיבי הכותנה שמרכיבים את הבד דקים וארוכים יותר כך איכות הבד גבוהה יותר. ככל שהחוט דק יותר ניתן למתוח אותו יותר לאורך לצופף אותו וליצור אריג חלק, רך וגמיש יותר. זאת לעומת סיב קצר, שנוטה להתפצל ולבלוט על פני אריג חלש ולא איכותי.

גיף החלפת מצעים. Giphy
שימו לב למידות. סדין קטן מדי "יברח" מהמזרן/Giphy

גימור

בתהליך הייצור של מצעים ניתן להעביר את הבד הגולמי, תהליכים שונים שיוסיפו איכויות שונות למצעים, למשל תהליך אל קמט, ריכוך, צביעה ועוד.

מידות

התאמת מידות המצעים למימדי המיטה והמזרן גם היא חשובה בקניית מצעים. קיים מגוון גדול של מידות מזרונים, המשתנים: רוחב, אורך ועובי. סדין קטן מדי לא ישב טוב על המזרן ועלול "לברוח" .כמו מידת המזרון, חשוב לדעת את מידת השמיכה ואת מידות הכריות שלך. בישראל המידה השכיחה ביותר לציפית לכרית היא 50 על 70 ס"מ ומידת השמיכה הנפוצה היא 220 על 200 ס"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully