וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבו בפינה: מהיכן הגיעה אלינו "פינת האוכל"?

יכול להיות שהשנה לא תצטרכו לפתוח את השולחן ולגייס את הכיסאות הנוספים, אבל לרגל החגים החלטנו לרדת לשורשיה של הפינה הכי משפחתית בבית הישראלי - פינת האוכל

אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל פינות אוכל. איתי בנית,
הפכה לאחד החללים המעוצבים בבית. פינת אוכל בבית בעיצוב שרה ונירית פרנקל/איתי בנית

פינת האוכל עברה לאורך ההיסטוריה האנושית לא מעט תהפוכות ותמורות. מחדרי אוכל גדולים במרכזם שולחנות אבירים כבדים ומגולפים היא הפכה עם השנים למרחב אינטימי ופרסונלי שמאפשר לעשות פאוזה ולנוח קצת משגרת היום יום האינטנסיבית עם מנה טעימה וכוס יין משובח או ליהנות מחברת בני המשפחה. ככזאת, גם המראה שלה עבר הרבה שינויים וכיום היא נתפסת כאחד החללים המעוצבים בבית. את שולחנות העץ הכהה ומפות התחרה שזכורים לנו מבית ההורים או הבית של סבא וסבתא החליפו בשנים האחרונות פינות אוכל שמתוכננות ומותאמות לפרופורציות וסגנון החלל, משלל חומרים חדשניים שמאפשרים להקנות להן מראה ארכיטקטוני-פיסולי.

עבור הישראלים פינת האוכל תמיד היוותה את מרכז הבית אך מעמדה התחזק לאין שיעור בחודשים האחרונים בתקופת הקורונה במהלכה אנשים מעדיפים להימנע מדוחק המסעדות ולאכול במסגרת התא המשפחתי בבית. "גם בימים שבשגרה תרבות האירוח שאופיינית לטמפרמנט ולחמימות הישראלית שמה את כיסאות ושולחנות האוכל במרכז", מסבירה רננה אזולאי, מנהלת השיווק של רשת הריהוט אליתה ליוינג.

אליתה ליוינג פינות אוכל. יחצ חול,
משולחנות אבירים מאסיביים לשולחנות פיסוליים בעלי מאפיינים ארכיטקטוניים. פינת אוכל של אליתה ליוינג/יחצ חול

פינת האוכל פתוחה ברוב הבתים לכיוון הסלון והמטבח וזאת אחת הסיבות המרכזיות שהיא הפכה מפריט גנרי ומשעמם יחסית להצגה של ממש. "הן מתפתחות ומשתדרגות במקביל למגמות ולטרנדים הבולטים בעיצוב הפנים העכשווי ואני בהחלט יכולה לומר שיש מותגים שמייצרים אדפטציות והתאמות לפי צרכי אוכלוסיות וקהלים, כך למשל פינות האוכל שמגיעות לישראל מצוידות במנגנונים חדשניים לפתיחת השולחן בזמן אירוח", אומרת אזולאי, בהקשר של הרגלי האירוח האופייניים לקהל הישראלי ואינם בהכרח תואמים את הנהוג באירופה או ארה"ב. היא מציינת עוד שמגנונים אלה רלוונטיים כיון במשטחים עליונים ממגוון רחב של חומרים, כמו זכוכית ומשטחים קרמיים וגם כאשר השולחנות עגולים ואובליים. "זהו פתרון מצויין בעיקר בדירות לא גדולות במיוחד שרוצים לשמור בהן על מראה נקי ואוורירי מבלי לבטל את האופציה לארח", היא אומרת.

אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל פינות אוכל. איתי בנית,
ברוב הבתים הישראליים, פינת האוכל פתוחה לסלון ולמטבח. פינת אוכל עם כיסאות קש, בבית בעיצוב שרה ונירית פרנקל/איתי בנית

בזכות חומרים פורצי דרך וטכנולוגיות מתקדמות מותגי הריהוט והמעצבים יכולים נכון להיות ליצור שולחנות וכיסאות כמעט מכל חומר או בכל צורה שעולה על רוחם. לרשותם עומדות טכניקות מתקדמות של הזרקת פלסטיק, מדפסות תלת מימד וחומרים אקריליים אלסטיים כמו פוליפרופילן או כאלה שעמידים במיוחד בפני שריטות ושברים כמו SUPER CERAMIC או SUPER MARBLE למשל. לצידם גובר גם השימוש במגוון פורנירים מעצים טבעיים, מתכות טבעיות או צבועות ובדי WATERPROOF, בעיקר בבתים עם ילדים. המראה שמתקבל בזכותם הוא ארטיסטי, עתיר בקימורים וקמטים טבעיים מבלי לוותר על נוחות ופרקטיות.

אליתה ליוינג פינות אוכל. יחצ חול,
פינות האוכל שמגיעות לישראל מצוידות במנגנוני פתיחה והרחבה, בהתאם להרגלי האירוח פה/יחצ חול

"יש כיום מגמה של תכנון פינות אוכל מזמינות ונוחות במיוחד", מוסיפה אזולאי. "חלק מעדיפים להחליף את הכיסאות "הרגילים" לכיסאות מרווחים, רחבים ומרופדים שמתפקדים כמעין כורסא. הם מתאימים במיוחד לחללים מרווחים ובהתחשב בעובדה שאת הריפוד ניתן להחליף בקלות יחסית, אפשר להשתמש בריפודים בעלי דוגמאות וטקסטורות שמוסיפים עניין וצבע בחלל. עם זאת, אני ממליצה לשקול ולבחור בצבעוניות כמה שיותר מאוזנת על מנת לא ליצור גודש צורני וצבעוני בחלל."

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מצטרף לדעתה ומוסיף כי פינות האוכל של 2020 וכן אלה שיבלטו ב-2021 מתאפיינות בעיצובים גיאומטריים, ישרים או מעוגלים, שמקנים לפריטים מראה מהוקצע וארכיטקטוני. "השולחנות וגם הכיסאות הם 'פיסים' של ממש. הדוגמאות הגיאומטריות באות לידי ביטוי למשל בכיסאות מרשימים עם גב מושב גבוה ומעוקל עם המון נוכחות בעוד שהרגליים הולכות ונעשות דקיקות מה שמאזן את המכלול ומעניק לכיסא מראה יותר קליל שנראה כמרחף".

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי פינת אוכל. שי אפגין,
המגמה ל-2021 היא פינות אוכל בקווים גיאומטריים וישרים. פינת אוכל של מעצב הרהיטים יפרח בן צבי/שי אפגין

המגמה הירוקה שכבר נפוצה בעולם כמה שנים, אך התחזקה עכשיו בתקופת הקורונה לא פוסחת גם על פינות האוכל החדשות. "אנחנו רואים שימוש בעץ וברזל ממוחזרים ואפילו שימוש באדני רכבת שעברו חידוש ומשמשים כמשטחים עליונים. לעץ יש נטייה להשתלט בגלל המראה החם שלו לכן מומלץ לשלב לצידו חומרים טבעיים שישמשו כקונטרסט כמו זכוכית, מתכות בגימורים שונים וכמובן עורות או בדים בדוגמאות גיאומטריות מודרניות", ממליץ בן צבי.

  • עוד באותו נושא:
  • פינת אוכל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully