וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקחי הקורונה: חברות העיצוב מחשבות מסלול מחדש

משבר הקורונה נתן לנו הצצה לעולם שיש בו הרבה פחות זיהום מתעשייה ותחבורה. במותגי העיצוב המובילים בעולם מנסים למנף את זה כדי להפוך את התחום שלהם לידידותי יותר לסביבה. כך זה נראה

טולמנ'ס . כלי אוכל והגשה מבקבוקים ממוחזרים TIERRA (12). טולמנ'ס,
מציאת פתרונות כוללים המיטיבים גם עם הסביבה וגם עם האדם. קולקציית כלי בית מבקבוקים ממוחזרים של חברת Guzzini/טולמנ'ס

יום המודעות העולמי לאיכות הסביבה מצוין בכל שנה ב-5 ביוני, על ידי המדינות החברות באו"ם. מטרת יום זה היא להעלות את המודעות לנושאים הקשורים באיכות הסביבה, לקדם שינוי עמדות בנושאים של איכות הסביבה ולהגביר את שיתוף הפעולה של כל המדינות, כדי שאנשים ייהנו בעתיד מעולם משגשג ובטוח.

החודשים האחרונים שבהם התמודד העולם עם מגיפת הקורונה הביאו עמם יתרון מפתיע בתחום ההשפעה הסביבתית, וזכינו לראות ירידה חדה בזיהום האוויר ברחבי העולם, כתוצאה מההפחתה המשמעותית בשימוש בתחבורה ובפעילות מפעלי תעשייה. זאת, כתוצאה מהסגר שהוטל במדינות רבות ברחבי העולם והוביל לשיתוק כמעט מוחלט של תעשייה ותחבורה.

עם זאת, ברור לכולם שהפסקה כמעט מוחלטת של הפעילות האנושית כמו זו שכפה עלינו משבר הקורונה רחוקה מלהיות הפתרון האופטימלי לבעיות זיהום האוויר ופליטות גזי החממה. הדרכים הנכונות לשיפור פרמטרים סביבתיים אלו לא דורשים פגיעה בכלכלה כי אם מציאת פתרונות כוללים המיטיבים גם עם הסביבה וגם עם האדם.

עובדי טקסטיל הודים מחזיקים שטיח של המעצבת נאני מרקינה שמיוצר בטכניקות מסורתיות. טולמנס,
מספקת מקור פרנסה למקומיים ומקפידה על שיטות ייצור אקולוגיות. עובדים בצפון הודו אוחזים בשטיח של נאני מרקינה/טולמנס

כשסצנת העיצוב הבינלאומית עדיין מעכלת את ביטול שבוע העיצוב במילאנו נראה כי יותר ויותר מעצבים משחררים לעולם קולקציות חדשות הנושאות אג'נדה סביבתית רחבה. נאני מרקינה, מעצבת השטיחים הבינלאומית השיקה השבוע קולקציית שטיחים חדשה FLORAL בשיתוף האמן הספרדי Santi Moix. הקולקציה מבטאת מעין חצר אחורית באמצעות פרחים ביומורפיים בקנה מידה מרהיב.

הקולקציה החדשה כמו שאר שטיחי המותג מיוצרת בצפון הודו, לא רק בשל טכניקת הייצור המסורתית והאותנטית של בעליי המלאכה המקומיים, אם כי מתוך אג'נדה חברתית של מרקינה שמקפידה שמפעלי הייצור שלה יהוו מקור תעסוקה עבור מאות מתושבי הודו הכפריים, תוך הקפדה על מודעות אקולוגית וקידום קיימות סביבתית.

משטח קוורץ למטבח של חברת קוסנטינו. COSENTINO,
ועלת לשחזר מחצבות ופסגות כדי להבטיח את שיקום הנוף והסביבה. משטח קוורץ של חברת קוסנטינו/COSENTINO

בעידן הנוכחי של שקיפות הולכת וגוברת, עסקים וחברות בעולם נמדדים ומוערכים באופן מחויבותם לחברה, לקהילה ולאיכות הסביבה. מדובר בהתנהלות עסקית אתית, העוסקת בכל מה שהוא מעבר לדין ומתחשבת בשיפור פני החברה ואיכות החיים בה.

חברת עיצוב נוספת שאימצה את עקרונות האחריות התאגידית היא חברת קוסנטינו המייצרת משטחים לעולם העיצוב והאדריכלות. מחוייבותה הסביבתית של החברה ניכרת בכמה מישורים, החל ממתחבורה ציבורית לעובדים, יותר משני ק"מ של שבילי אופניים, חניה מיוחדת לרכבים חשמליים הכוללת עמדות טעינה, שימוש באור יום לתאורה פנימית במבני התעשיה שלה דרך צמצום למינימום של פליטת תרכובות אורגניות נדיפות, שימוש מחדש במים במחזורי ייצור, כדי להגיע למטרת "אפס פסולת" ועד ניצול מקסימלי של עד 95% מחומר הגלם שנחצב במחצבה.

הדוגמא של חברת COSENTINO ממחישה הלכה למעשה כיצד הודות ליישומן של "טכנולוגיות נקיות" היא פועלת לא רק לצמצם את צריכת האנרגיה בתהליכים התעשייתיים במתקנים שלה אלא גם פועלת לשחזר מחצבות ופסגות כדי להבטיח את שיקום הנוף והסביבה.

טפט מקליפות קוקוס. RENBY,
הרחבת השימוש בחומרים טבעיים שייצורם לא מזהם. טפט מקליפות קוקוס/RENBY

אחריות תאגידית מתבטאת גם במעבר לייצור מחומרים מתכלים, כפי שהציגה החודש חברת Guzzini (המשווקת בישראל ברשת טולמנ'ס). החברה השיקה לראשונה בתולדותיה קולקציית כלי שולחן TIERRA שעשויה כולה מבקבוקי פלסטיק למחזור. גם חברת Ferm Living השיקה החודש את קולקציית Way הכוללת אוסף יצירתי של טקסטיל להלבשת הבית שעשוי כולו מבקבוקים ממוחזרים (נמכרת בישראל בטולמנ'ס דוט).

מותג נוסף שהשיק קולקציית הלבשה לבית עם מודעות סביבתית הוא Elitis (המשווק בישראל ב- RENBY). הקולקציה כוללת גם חיפויי קירות מאם הפנינה, מעלי קוקוס, עלי בננה ועוד חומרים טבעיים.

טולמנ'ס דוט. קולקציית טקסטיל לבית מבקבוקים ממוחזרים(2). טולמנ'ס,
קולקציית הטקסטיל לבית של Fern Living, עשויה מחומרים ממוחזרים/טולמנ'ס

הטיימינג אינו מקרי אך גם אינו קשור בתודעה הסביבתית הרחבה עוד יותר שצמחה כפועל יוצא ממשבר הקורונה. נראה כי מותגי עיצוב רבים בוחרים ללכת בדרך של תרבות סביבתית חדשה מודעת יותר, מדויקת יותר וכנה יותר. יותר ויותר חברות עיצוב מבקשות לשפר את תדמיתן ואת מיקומן התחרותי ועושות זאת על ידי אימוץ תהליכי עבודה וייצור ירוקים. כעת יש להמתין ולראות האם מגמת העיצוב הירוק והמודע לסביבה תהפוך לקריטריון רווח בעולם העיצוב והלבשת הבית והאם הלקוחות יצביעו ברגליהם ובארנקיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully