וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: "רק משרדי האדריכלות הגדולים והחזקים ישרדו"

בעיצומו של משבר הקורונה העולמי והמקומי מפרסמים בדן אנד ברדסטריט את דירוג 25 משרדי האדריכלות המובילים ומזהירים מפני קריסת המשרדים הקטנים: "יהיה לזה מחיר מאוד כבד"

פרויקט בנייה, תל אביב. ShutterStock
בשבועות האחרונים חלה ירידה חדה בביקושים לעבודות חדשות. פרוייקט בנייה בת"א/ShutterStock

ענף האדריכלות מהווה חלק אינטגרלי בפעילות ענף הנדל"ן בישראל. נכון לשנת 2019, קיימים כ- 11,000 מחזיקי תעודת אדריכלות. מתוכם, ההערכה היא כי פעילים בשוק כ- 6,000 אדריכלים. בישראל קיימים כ- 3,000 משרדי אדריכלים והענף נחשב לריכוזי יחסית כאשר המשרדים הגדולים מבצעים את מרבית הפרוייקטים הגדולים. להערכת דן אנד ברדסטריט, יותר ממחצית ממשרדי האדריכלים החדשים לא שורדים את שנתם הרביעית.

ענף האדריכלות אינו חסין ונפגע אף הוא מהמשבר הכלכלי שנוצר בעקבות מגיפת הקורונה. מאז פרוץ המשבר, אחד מכל שלושה משרדי אדריכלים מדווח על עיכוב בתשלום מצד מזמיני העבודה. בשבועות האחרונים חלה ירידה חדה בביקושים לעבודות חדשות, לאור ההשפעה הישירה של ענף הנדל"ן הנמצא אף הוא בחוסר וודאות.

"ענף האדריכלות הוא ענף לווין של ענף הנדל"ן ומושפע מאוד מהתהליכים שקורים בו. מה שקורה כרגע עם הנדל"ן זה שהענף במצוקה גדולה, למרות שהוא הוגדר כענף חיוני וכביכול ממשיך לפעול כרגיל, אנחנו יודעים שיש בו קשיים עצומים", מסבירה אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, בשיחה עם וואלה! בית. "יש עשרות אלפי עובדים שמנועים מלהיכנס לארץ, יש בעיות של אספקה של חומרי גלם וזה יוצר עיכוב בהרבה פרוייקטים. מצד הביקוש גם יש משבר חמור: מאות אלפי עובדים איבדו עבודה בין אם באופן זמני או קבוע, והם לא בעמדה לקבל החלטות ארוכות טווח. במקביל, הבנקים הקשיחו עמדות והעלו ריביות", מונה שגב את הבעיות.

אפרת שגב מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר דן אנד ברדסטריט. ניב קנטור,
"ענף האדריכלות היה ונשאר ענף מאוד ריכוזי. רוב העבודה הולכת למשרדים הגדולים והיציבים". אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט/ניב קנטור
"יכול להיות שתופעת לוואי של התהליך הזה תהיה טיוב של הענף – רק המשרדים החזקים והמקצועיים ביותר ישרדו, אבל יהיה לזה מחיר מאוד כבד"

לדברי שגב, מכיוון שענף הנדל"ן הוא ספק העבודה העיקרי של משרדי האדריכלות, "תקופה כזאת של חוסר ודאות - מהגדולים שידע הענף - פוגעת בהם מאוד. יש המון פרוייקטים שמתעכבים או לא יוצאים לפועל בכלל, וזה מקשה מאוד על ההתנהלות התזרימית של המשרדים הללו".

ענף האדריכלות מאופיין ברובו במשרדי אדריכלים קטנים ורובם ללא עתודות פיננסיות אשר חשופים יותר לפגיעה תזרימית עקב המשבר. משבר מסוג זה עלול להוביל לפגיעה ומחיקה של משרדים רבים בענף. "גם לפני המשבר הנוכחי, ענף האדריכלות היה ונשאר ענף מאוד ריכוזי. רוב העבודה הולכת למשרדים הגדולים והיציבים, אלה שמעסיקים עשרות ומאות עובדים", אומרת שגב. "המשרדים הקטנים נמצאים בסיטואציה שהיא מראש לא פשוטה ומתגלגלים מחודש לחודשו, ולאור המשבר אנחנו צופים שאותם משרדים עלולים למצוא עצמם לא שורדים בסופו של דבר".

לדברי שגב, ענף האדריכלות הישראלי שלאחר משבר הקורונה יהיה ככל הנראה רזה ויעיל יותר. "יכול להיות שתופעת לוואי של התהליך הזה תהיה טיוב של הענף - רק המשרדים החזקים והמקצועיים ביותר ישרדו, אבל יהיה לזה מחיר מאוד כבד", היא אומרת.

כמו שאר המשק, גם בענף זה הוצאו עובדים רבים לחל"ת כאשר למעלה מ-50 אחוזים ממשרדי האדריכלים מתקשים להאמין שיוכלו להחזיר את כל העובדים אשר הוצאו לחל"ת ערב המשבר. דבר זה, צפוי להוביל לעלייה באבטלה וצמצום של כ-15 אחוזים בכוח האדם. שני הקצוות אשר בסיכון הם אדריכלים בראשית דרכם וכן אדריכלים וותיקים.

דירוג 25 משרדי האדריכלות המובילים בישראל לשנת 2020 דר אנד ברדסטריט. אינפוגרפיקה, מערכת וואלה!
דירוג 25 משרדי האדריכלות המובילים בישראל לשנת 2020, על פי דן אנד ברדסטריט/מערכת וואלה!, אינפוגרפיקה

בתוך כך, מפרסמים בדן אנד ברדסטריט את דירוג 25 משרדי האדריכלות המובילים בישראל לשנת 2020. הדירוג מתבסס על מספר האדריכלים והנדסאי האדריכלות במשרד. משרד האדריכלים יסקי-מור-סיוון ממשיך להוביל את דירוג האדריכלים והינו הגדול בענף, המעסיק 133 אדריכלים והנדסאי אדריכלות.

זינוק של 8 מקומות למילוסלבסקי אדריכלים

במקום השני, ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים ובוני ערים (1989), המעסיק 95 אדריכלים והנדסאי אדריכלות ובמקום השלישי משה צור אדריכלים בוני ערים, המעסיק 89 אדריכלים והנדסאי אדריכלות. עשרת משרדי האדריכלים הגדולים מעסיקים יחד כ-900 עובדים מקצועיים, שהינם אדריכלים, מהנדסים, הנדסאים, גיאוגרפים, מתכנני ערים, מעצבי פנים ושרטטים.

את הקפיצה המשמעותית ביותר רשם משרד מילוסלבסקי אשר טיפס למקום הרביעי, עלייה של 8 מקומות משנה קודמת. המשרד מעסיק 77 אדריכלים והנדסאי אדריכלות. במהלך שנת 2019 התמזג למשרד חלק ממשרד ברחנא אדריכלים. משרד האדריכלים אילן פיבקו אדריכלים נכנס השנה ל-20 הגדולים וממוקם במקום ה-19.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully