וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת עננת הקורונה: כך תשפיע אולמפיאדת טוקיו על עיצוב הבתים שלנו

נכון שכרגע אתם לא מסוגלים לחשוב על המזרח הרחוק, אבל בקיץ הקרוב צפויה להתקיים בטוקיו אולימפיאדה. זה הספיק עבורנו כדי לנסות ולראות את עולם עיצוב הפנים דרך העיניים של יפן - ולבדוק אילו השראות עוד אפשר לספוג ממנה

צילום: רויטרס

בימים אלו כל פעם שאומרים את צמד המילים "מזרח רחוק", מיד חושבים על נגיף הקורונה, אבל אם ננתק לרגע את המחשבה המלחיצה על הווירוס הקטלני, נוכל להיזכר שבמזרח יש לא מעט יעדים מיוחדים ומרתקים מלאי קסם, שלגמרי שווה לבקר בהם - רגע אחרי שבהלת הנגיף תגיע לסיומה. אחד מאותם מקומות עוצרי נשימה זוהי יפן. תחת עננת הקורונה המרחפת בשמי המזרח, ביולי הקרוב יופנה הזרקור הבינלאומי לטוקיו, שם צפויה להתקיים האולימפיאדה. זו כמובן הייתה הזדמנות נפלאה עבורנו לסקר את העיצוב היפני, הניחן באסתטיקה ומינימליזם מרהיבים.

עיצוב פנים יפן שרון וייזר, תכנון וביצוע שי דוד כרכום - בריכה אקולוגית. עודד סמדר,
"מראשית ההיסטוריה ראו היפנים בטבע מקור השראה"/עודד סמדר

בוריס סולטנוב, מרצה בכיר בבית הספר ללימודי עיצוב פנים של ברברה ברזין ומדריך קבוצות של מעצבי פנים ליפן, מסביר כי האדריכלות והעיצוב היפני מבוססים על הטבע והחיים עצמם. "מראשית ההיסטוריה ראו היפנים בטבע מקור השראה, לא ברמה הפשטנית של שימוש בחומרים טבעיים כמו בתרבויות אחרות, אלא ברמה העמוקה והפילוסופית. היפנים רואים בטבע אלמנט חי. למשל, אחד העקרונות הבולטים בתרבות היפנית הוא ה-Fukinsei, עקרון הדוגל בא-סימטריה ובחוסר חזרתיות. ה- Fukinsei שומר על איזון בקומפוזיציה על פי עקרונות מהטבע, שם אין סימטריה כלל".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

בקרוב לכולכם תהיה קשת בבית: טרנד העיצוב הבולט של 2020

לכתבה המלאה
עיצוב פנים יפן גולדשטיין גלרי טפט. יח"צ,
מה זו סימטריה בכלל? קיר של גולדשטיין גלרי טפט/יח"צ

הוואבי-סאבי, השקפת עולם שמקורה מהבודהיזם ודוגלת בקבלת הארעיות וחוסר השלמות שבחיים, גם היא מהמרכזיות והחשובות ביפן. "אידיאל היופי, כפי שהיפנים רואים זאת, נעוץ דווקא באלמנטים ארעיים, חסרים, שאינם מושלמים. קבלה בכך שהפגמים הם חלק אינטגרלי מהחיים", מסביר סולטנוב. "זוהי תפיסת עולם שמאדירה את היופי והחן בהזדקנות האדם והחומר. הבשלות וסימני הזמן הם אנושיים ומרגשים מעצם היותם".

"בראייתם של היפנים, הקומפוזיציה הא-סימטרית היא המפתח לאיזון המושלם. כשאנחנו בוחנים את המותגים היפנים המובילים, אפשר לראות בבירור כיצד הם נמנעים מדקורציה מוגזמת ועד כמה הם אינם מנסים להרשים. נהפוך הוא - הפריטים צנועים ומתמקדים בפונקציה, וזה בדיוק מה שהופך אותם למושלמים".

עיצוב פנים יפן אליתה ליוינג. יח"צ,
"היפנים נמנעים מדקורציה מוגזמת ולא מנסים להרשים"/יח"צ

"היפנים מאמינים שלכל חפץ יש משמעות", ממשיך סולטנוב. "לכן, ארגון מחדש בבית מלווה בטקס של ממש שבמהלכו מודים לחפץ שאותו עומדים למסור או להשליך, על התקופה שבה שירת אותם. הגישה, הגורסת שלכל חפץ יש מטרה עד השלב שבו הוא מפסיק למלא את הפונקציה שלו, גורמת לבתים להישאר מאוד מינימליסטים ונטולי טרנדים. ההתמקדות היא במהות החיים".

עיצוב פנים יפן גולדשטיין גלרי טפט. יח"צ,
"ארגון מחדש בבית מלווה בטקס שבמהלכו מודים לחפץ על התקופה שבה שירת אותם"/יח"צ

לדברי שרית גולדשטיין, מנהלת שיווק בגולדשטיין גלרי טפט, "העיצוב היפני המבוסס על מינימליזם מזכיר את העיצוב הסקנדינבי. הסגנון דוגל במציאת היופי בשילובים פשוטים באופן שאינו מעמיס על החלל ונותן לכל פריט ואלמנט מקום של כבוד". לדבריה, "המינימליזם היפני בשילוב הפשטות הסקנדינבית מייצרים יחד חללים שקטים, מסודרים ומתוחכמים. מרבית החומרים טבעיים, כמו עץ ובמבוק ובגימורים שאינם מעובדים. ההדפסים הבולטים בטקסטיל ובחיפויי הקיר בסגנון זה מגיעים מעולמות הצומח והחי, בצורניות הדוגלת בפשטות וראשוניות".

נראה כי יש לא מעט מסרים מעצימים בתרבות עיצוב הפנים של יפן, שיכולים לשמש גם את הבתים שלנו, שמושפעים בעיקר מסגנון מערבי. החל מהודיה לפריטים בבית, דרך מינימליזם, קבלת חוסר השלמות ועד ההערכה לעולם הטבע והצומח. ברגע שעננת הקורונה תתפוגג, בתקווה שזה יהיה בקרוב מאוד ועם כמה שפחות קורבנות, זו תהיה הזדמנות מעולה להמריא ליפן ולספוג קצת השראה. אם תצליחו על הדרך לראות תחרות אולימפית - כנראה שזכיתם בכל הקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully